Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-09, 21:50   #106
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av piraten99 Visa inlägg
Så det kan va intressant att veta vad han äter?
så man vet själv vad man ska köpa.
Varför inte köpa det du själv vill istället för vad någon annan äter?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:00   #107
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Här måste jag få inflika att vetenskapens värde ligger i argumenten, resonemangen och datan som framförs, inte i statusen hos de som framför dem. Men det förutsätter naturligtvis att läsaren/åhöraren begriper vad det är som framförs...
Tänkte inte på att WHO:s och Unicefs experter inte är kapabla att dra slutsatser av fem års granskande av samtliga studier på området som gjorts, medan självutnämnda sådana experter är det, därför att dom vill att slutsatserna skall vara si eller så.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:08   #108
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Här måste jag få inflika att vetenskapens värde ligger i argumenten, resonemangen och datan som framförs, inte i statusen hos de som framför dem. Men det förutsätter naturligtvis att läsaren/åhöraren begriper vad det är som framförs...
Förvisso avgörs vetenskapens värde av underlaget för argumenten och inte av status hos argumentatören eller av retoriska trick. Det är emellertid just underlaget som är problemet för JunkSciences skribent, tycker jag när jag läser artikeln. Han tar upp ett antal av epidemiologins "problem" som man kan hitta i vilken bok som helst om grundläggande epidemiologi och påpekar att de gäller även denna studie. Jaha? Det KAN naturligtvis vara så att författarna till rapporten inte känner till ens de vanligaste felkällorna inom epidemiologin, men jag tvivlar.

Jag skulle vilja kalla artikeln för ren åsiktsjournalistik. Det, i sin tur, är naturligtvis även det bara en åsikt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:43   #109
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tänkte inte på att WHO:s och Unicefs experter inte är kapabla att dra slutsatser av fem års granskande av samtliga studier på området som gjorts, medan självutnämnda sådana experter är det, därför att dom vill att slutsatserna skall vara si eller så.
Jag går så långt som att säga att själva ämnesområdet ligger bortom gränsen för vetenskap. Vetenskap är att isolera enskilda parametrar och forma ekvationer som mycket precist kan förutsäga hur det man studerar kommer att bete sig under specificerade omständigheter. Detta går inte att göra när man studerar stora grupper av människor. Bara för att man använder vetenskapliga verktyg och metoder när man pysslar med något så betyder det inte att man bedriver vetenskap. Kost & hälsa utgör ett komplext socialt, politiskt och ekonomiskt fenomen som är alldeles för stort för de verktyg, tidsrymder och etiska hänsynstaganden som begränsar vetenskapen idag.

Senast redigerad av Klein den 2007-11-09 klockan 22:45.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:45   #110
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Vetenskap är att isolera enskilda parametrar och forma ekvationer som mycket precist kan förutsäga hur det man studerar kommer att bete sig under specificerade omständigheter.
Det låter för mig som en tämligen snäv syn på vad som är vetenskap. För att inte säga svårartat inskränkt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:54   #111
zanzi
Registered User

zanzis avatar

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Ursprungligen postat av C.E.J. Visa inlägg
Upp med 1.8 procentenheter.
Ni utgår från att Australiernas kött och chark konsumtion ligger på noll. Dessa 30% är förmodligen redan "inbakade" i sofforna Kräket postade och ger då i så fall en ökning av <1.8%.

Har själv funderat på att bli vegetarian igen. Svårt att äta köttet när man vet vad djuret har gått igenom för att hamna på tallriken.
zanzi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:56   #112
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Det låter för mig som en tämligen snäv syn på vad som är vetenskap. För att inte säga svårartat inskränkt.
Snarare är det så att vetenskap är ett missbrukat och urvattnat ord. Om den resulterande datan inte går att använda till att göra korrekta förutsägelser så vari ligger då värdet? Var är då meningen med det hela? Att få pengar för att göra något som ingen har någon nytta av är det första som slår mig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:56   #113
joriice
Registered User

joriices avatar

Reg.datum: May 2006
Såvida jag inte överreagerar nu, så var detta av de värsta nyheterna - näringsmässigt jag läst om faktiskt....

joriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 22:57   #114
heraso
Registered User

herasos avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Varför inte? En vegatariskt baserad kost är väl oftast överlägsen på den fronten, för dom flesta hälsoparametrar.
Det påståendet håller jag förvisso med om, men hur ska man som kvinna egentligen gå tillväga för att kunna uppfylla sitt järnbehov med en vegetarisk kost?
heraso är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:09   #115
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg

Du bör läsa rapporten och se att det inte är sådär man drar slutsatser. Det är aldrig så att en person drabbas av cancer och så vet man att "det här är köttkonsumtionens fel".

Hur en del reagerar i en sån här tråd gör mig mörkrädd...
Jag äter ungefär fyrdubbla av det som rekommenderas i rapporten, och jag vill veta ifall detta är samma nojja som när alla blev så rädd för potatis.

Finns det någon "faro zon" eller hur man ska uttrycka det, som man verkligen behöver tänka på. För jag vill verkligen inte dra ner min köttkonsumtion så länge det verkligen inte krävs.

Ursäkta att jag inte är insatt i detta, jag kan annat istället....
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:14   #116
J de Koof
Icke troende

J de Koofs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Eh... jaha. För mig låter det som en utmärkt träffande beskrivning. På både gott och ont.

/J
J de Koof är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:15   #117
Raggis
Jag har fel. :(

Raggiss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag äter ungefär fyrdubbla av det som rekommenderas i rapporten, och jag vill veta ifall detta är samma nojja som när alla blev så rädd för potatis.

Finns det någon "faro zon" eller hur man ska uttrycka det, som man verkligen behöver tänka på. För jag vill verkligen inte dra ner min köttkonsumtion så länge det verkligen inte krävs.

Ursäkta att jag inte är insatt i detta, jag kan annat istället....
Har du ens läst rapporten? (Första posten i detta inlägg ). Det är processerade charkvaror som är "värst". Iofs specificerade du inte vad det är du äter.
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:18   #118
snartspensligvegan
Banned

snartspensligvegans avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Ursprungligen postat av heraso Visa inlägg
Det påståendet håller jag förvisso med om, men hur ska man som kvinna egentligen gå tillväga för att kunna uppfylla sitt järnbehov med en vegetarisk kost?
Om den är helvegetarisk skiter sig ju allt hemjärn, nässelsoppa? =P

En del torkad frukt innehåller ju rätt mycket järn, men det blir ju högt kaloriintag med. Sojaproteinet innehåller mycket järn, så tillskott av 100 gram sojaprotein och högt c-vitaminintag kanske löser det?
snartspensligvegan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-09, 23:22   #119
agazza
Registered User

agazzas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Har du ens läst rapporten? (Första posten i detta inlägg ). Det är processerade charkvaror som är "värst". Iofs specificerade du inte vad det är du äter.
"Eldorado säljer 1kg rökt skinka (smörgåspålägg) för 49kr, mycket gott att äta till filmen"

Det där är ett gammalt citat från mig här på kolo, hittar dock inte inlägget, lite inblick i mitt kötteri
Gammal 2007-11-09, 23:27   #120
agazza
Registered User

agazzas avatar

EDIT:

"30 procent större för dem som äter mest rött kött, jämfört med dem som äter minst"

Vad är minst och vad är mest? Vart står värdena?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:19.