Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-06, 22:18   #451
Onigiri
Registered User

Onigiris avatar

Reg.datum: Aug 2008
Morty: Nu tog du väl ändå i lite kanske när du jämförde blandfärs med tobak?
Gammal 2010-03-07, 00:04   #452
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Om studierna med rött kött - cancer främst är amerikanska så finns det en hel del annat som går hand i hand med rött kött där.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 08:01   #453
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Om studierna med rött kött - cancer främst är amerikanska så finns det en hel del annat som går hand i hand med rött kött där.
Det är alla studier man hittat överhuvudtaget, troligtvis från hela världen. Andra faktorer har diskuterats på flera ställen i tråden ochman kontrollerar så gott man kan för det som sagt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 16:15   #454
schmecker
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
från nymedicin.com
http://www.nymedicin.com/news/2005/0...ancerrisk.html

studie gjorde på nästan en halv miljon europeér...

Citat:
Forskarna själva skriver att den absoluta risken för en 50 år gammal deltagare att få kolorektal cancer inom en tio års tidsperiod var 1.71 % om man åt mest rött och förbehandlat rött kött (160 gram/dag). Detta ska jämföras med en absolut risk av 1.28% för de deltagare som åt minst rött kött (under 20 gram/dag). Men dessa absoluta siffror är mycket högre än en deltagares totala risk att drabbas av kolorektal cancer i studien (0,2 %).

Orsaken till denna skillnad kan vara att forskarna beräknade den absoluta risken för en starkt begränsad grupp. Man skriver tydligt att det rör sig om en 50 år gammal person (som vi sett var alla deltagare mellan 30-70 år gamla) med risk att drabbas av kolorektal cancer inom en tioårsperiod. Medelålder för att insjukna i kolorektal cancer är 74 år i Sverige, så det verkar naturligt att risken ökar med stigande ålder.

Skillnaderna i kolorektal cancer mellan den grupp som åt mest rött kött jämfört med den grupp som åt minst rött kött var, enligt studien, 0,43 % (dvs 1.71 minus 1.28 procent). Omräknat innebär detta att 233 personer måste äta lite rött och förbehandlat rött kött för att en person ska slippa drabbas av kolorektal cancer.
nu säger det ju både rött och förbehandlat rött kött (antar att e250 är med i bilden) tillsammans men är inte den ökade risken hursomhelst försumbar?
antagligen rätt av slv ge råd om begränsad konsumtion men är inte den ökade risken individen av rött och förbehandlat rött kött mycket liten?
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 16:55   #455
Pillert
Registered User

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av schmecker Visa inlägg
från nymedicin.com
http://www.nymedicin.com/news/2005/0...ancerrisk.html

studie gjorde på nästan en halv miljon europeér...

nu säger det ju både rött och förbehandlat rött kött (antar att e250 är med i bilden) tillsammans men är inte den ökade risken hursomhelst försumbar?
antagligen rätt av slv ge råd om begränsad konsumtion men är inte den ökade risken individen av rött och förbehandlat rött kött mycket liten?
Var drar du gränsen för "försumbar".

Senast redigerad av Pillert den 2010-03-07 klockan 16:58.
Pillert är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-07, 23:00   #456
schmecker
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Pillert Visa inlägg
Var drar du gränsen för "försumbar".
även om det är en 30% ökning (enligt studien) så är den faktiska risken inte mer än 0.43% högre (för en 50-åring)
medelåldern för insjukna i colorektalcancer är 74 år.

är väl ingen på den här brädan som behöver gå och vara jätteoroad över att köttkonsumtion ska leda till cancer (ens om det nu skulle innehålla nitriter)
schmecker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:08   #457
Ape3
Registered User

Ape3s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Min syn som håller på att växa fram dels efter WHOs syn och följande källor:

http://www.staffanlindeberg.com/Evolutionsmedicin.html -> Hans bok http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144041675

samt
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1594860890

och denna på ingång
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0982207700

...så är min syn på väg mot att mjölk (alla mjölkprodukter) och sädesslag inte är bra för oss.
Kött, fisk och skaldjur samt grönsaker (även rotfrukt) och frukt är det som gäller. Vissa nötter går bra.

Hur ser Kolo på denna syn som jag känner är på väg att bli allt mer populär från olika håll? Till exempel har de svenska näringsråden uppdaterats gällande ät mindre bröd. Fullkorn mer ok. Kostråden som helhet är under översyn.

Sen att man aldrig kan införa ovanstående paleolitisk kost som råd på grund av samhället behöver omdanas är en annan sak. Hur skulle det gå för svenskt jordbruk och livsmedelsindustri liksom?

För att göra mitt inlägg lite mer OnT så kan jag lägga till att äta kött i rimlig mängd kommer naturligtvis påverkas av vad du äter mer än köttet. Äter man olika grönsaker, av olika färg och så vidare så kommer cancerrisken högst sannolikt minskas. Kombinera med rimlig motion så är det ännu bättre.
Ape3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:31   #458
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Staffan Lindebergs förebild Cordain har på senare år backat om det mättade fettets farlighet.

Han skriver i sin "Stenålderskost" att man förr bara åt magert kött. Varför tusan skulle man vilja kasta bort det energirika feta köttet till förmån för det magra? Det är helt dumpuckat.

Lästips, Ape3: http://paleonu.com/get-started

(framförallt tycker jag om Kurts resonemang "Metabolism first, history second." och "paleolithic nutrition - duplicating the evolutionary metabolic milieu")
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-08, 22:35   #459
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Engelska versionen för gratis läsning:

http://www.google.com/books?hl=sv&lr...age&q=&f=false
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 00:25   #460
prafjessor
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg

Han skriver i sin "Stenålderskost" att man förr bara åt magert kött. Varför tusan skulle man vilja kasta bort det energirika feta köttet till förmån för det magra? Det är helt dumpuckat.
Skriver han så, att man kastade bort det feta köttet? Det känns ganska ologiskt (att man slängde mat, alltså).
prafjessor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 08:17   #461
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Ja, implicit eftersom man bara skulle äta magert kött...
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-03-09, 10:09   #462
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ja, implicit eftersom man bara skulle äta magert kött...
De kanske bara jagade ihjäl magra djur?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:13   #463
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan Visa inlägg
De kanske bara jagade ihjäl magra djur?
Men det låter ju också dumpuckat.
Gammal 2010-03-09, 10:14   #464
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Fettet sparade man och friterade potatis i.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-09, 10:43   #465
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Men det låter ju också dumpuckat.
Ja, varför skulle de sortera djur på det sättet?

Jag tror att de jagade/dödade det de kunde.

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:37.