Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-11, 18:39   #196
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
jag gissar att de anabola hormoner binder till eventuella cancertumörer man har o därmed får dom att växa större mycket snabbare?
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-11, 23:30   #197
Troll
Registered Snoozer

Trolls avatar

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag håller med dig, ack vad jag håller med dig.

Som jag skrev tidigare i den här tråden så stämmer mitt liv in ganska perfekt på vad som kan ses som hälsosamt, låg kroppsvikt, mycket konditionsträning, inga droger, mycket frukt och grönt i min kost, mycket fisk, mycket vegetariskt, minimalt med kött o.s.v.

Sen är släkten så sjukt cancerdrabbad på både morsans och farsans sida att det ska till ett under för att jag ska slippa det ändå känns det som.
Har hört att flera släktingar i flera led ska ha haft samma cancerform för ökad risk.

Men visst kan man tänka så ibland.
Troll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-12, 00:14   #198
Taisho
Registered User

Taishos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Hur många som dör av cancerformen i fråga jämfört med hur många som dör av andra cancerformer. Över 650000 dör varje år av den här cancerformen.
http://www.census.gov/cgi-bin/ipc/pcwe

En dryg procent av alla som dör i år alltså om jag förstår saken rätt. En aningen grov jämförelse möjligen, men som jag sagt tidigare hur mycket risken ökar är tämligen ointressant i fall man inte samtidigt diskuterar hur stor risken faktiskt är.
Taisho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 14:12   #199
Xerxex
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Vad är det för tidsperspektiv på det där egentligen?

Om risken höjs med upp till 30% så är frågan under hur lång tid. Är det 30% under 5 år eller liknande. Samt hur relateras allt till % satsen. Äter man en bit kassler ökar då risken lika mycket som om man äter 5 kg kassler utspritt, troligtvis inte men sådana faktorer är också viktigta. För räcker det med att manätit det en endaste gång och sedan blir risken aldrig högre eller mindre är det bara fläska på . Nog vore nått sådant väldigt unikt.
Xerxex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 14:41   #200
Shakemynuts
Registered User

Shakemynutss avatar

Reg.datum: Feb 2006
Var det inte när Anna Skipper sa att man bör skippa typ rökt skinka som folk spårade? Men folk verkar ta till sig det när Grub säger.
Gammal 2007-11-13, 15:06   #201
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Shakemynuts Visa inlägg
Var det inte när Anna Skipper sa att man bör skippa typ rökt skinka som folk spårade? Men folk verkar ta till sig det när Grub säger.
Jag hoppas du inte var en enda grad allvarlig med jämförelsen. AS förbjöd det säkert av kosmiska rymdskäl och att det vred horoskop-aruran in i fel zencykel snarare än att hon vilade sig på seriös forskning.
Gammal 2007-11-13, 15:20   #202
Martinl
Registered User

Reg.datum: Nov 2005
Jag tycker inte att det var så allvarligt med denna rapport. Hur stor risk är det egentligen att drabbas av tarmcancer? Denna rapport konstaterade att det var upp emot 30% större risk att drabbas 30% på en risknivå som säkert redan är låg blir inte så mycket i faktiskt ökning.

Dessutom så är 500 g (som var okej att äta per vecka) ganska mycket enligt mig. Det blir 4 portioner. Och hur ofta äter man egentligen grillkorv och annan chark? Det är i alla fall 4 portioner mer per vecka än vad jag åt innan rapporten ens kom.
Martinl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 16:00   #203
Shakemynuts
Registered User

Shakemynutss avatar

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Jag hoppas du inte var en enda grad allvarlig med jämförelsen. AS förbjöd det säkert av kosmiska rymdskäl och att det vred horoskop-aruran in i fel zencykel snarare än att hon vilade sig på seriös forskning.
Jag vet nog vad Skipper håller på med! Var det inte hennes man som skulle bli typ 150 år gammal?
Gammal 2007-11-13, 16:06   #204
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ibland verkar det som vissa VÄGRAR läsa ens vad rapporten GRUNDAR resultaten på. Att man inte vill läsa den som sådant är ju förstås förståeligt, så kul är inte 534 (eller vad det var) sidor om granskade studier och slutsatser.

Men allt som krävs för att inse hur slutsatsen dragits och rekommendationen därefter ställts är ju att t.ex. läsa SvD's eller DN's artikel om den.

Verkar som det är helt omöjligt att förstå att man INTE har gjort ett expriment där folk ätit kött och sedan har man sett deras tjocktarmscancer.

VISSA STUDIER HAR VISAT ETT SAMBAND MELLAN HÖGT INTAG AV RÖTT KÖTT OCH CANCER, ETT SAMBAND SOM GIVETVIS ÄR EN MIX AV MÅNGA MÅNGA FAKTORER. DÄREFTER HAR MAN FÖRESLAGIT EN KONSUMTION ATT FÖRSÖKA STRÄVA EFTER OM MAN VILL MINSKA RISKEN.

Om nån mer frågar "hur stor är egentligen risken?" eller "hur mycket kan jag äta av det och det?" så får jag nog spader.
Och Martinl, om du tittar några inlägg upp i Taishos sitat så nämner ju t.o.m. King Grub hur många som drabbas per år så då vet du ju hur vanligt det är redan.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 16:16   #205
kelk
Living life in peace

kelks avatar

Reg.datum: Nov 2002
Kan man minimera risken att få tjocktarmscancer genom att utesluta charkeriprodukter så är det ett pris som jag är villig att betala, givetvis kan man inte undvika allt som ökar risken att man drabbas av cancer men kan man plocka bort ett par hälsovådliga produkter här och där så är det nog värt att göra det.
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 16:17   #206
Martinl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Och Martinl, om du tittar några inlägg upp i Taishos sitat så nämner ju t.o.m. King Grub hur många som drabbas per år så då vet du ju hur vanligt det är redan.
Mm, men nämnde bara att jag tyckte det var liten risk. Och sedan att 650000 dör i världen varje år vet jag inte riktigt hur man räknar ut risk %.
Gammal 2007-11-13, 20:20   #207
Ekonom
Registered User

Ekonoms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Martinl Visa inlägg
Dessutom så är 500 g (som var okej att äta per vecka) ganska mycket enligt mig. Det blir 4 portioner.
What? ...

500g kött är 2 portioner..

Jag har redan toppat den rekommendationen idag iom lunch och middag.

Har beslutat mig för att bara äta rött kött en gång per dag hädanefter. Det blir knappt 2 kg per vecka.

Dock blir det drygt 100 kg per år som tarmarna får jobba med
Ekonom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-13, 20:56   #208
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Det är ca 35% risk att drabbas av cancer under sin livstid för medelmänniskan. 11.2% av alla cancerfall för män är tjock eller ändtarm i Sverige. Från l89änken ovan.

Så det är 3.6% risk för genomsnittsmannen i Sverige att drabbas av dessa cancersorter. Nu ger ju inte köttätande en 30% ökning av detta då män i Sverige faktiskt äter kött så om vi låtsas (i riktig vetenskap så låtsas man hela tiden, jag lovar) att det är en det är en plan riskökning och att män i Sverige äter genomsnittligt. Då skulle maxätarna ha typ 3.86% risk och de som åt minst 2.85% risk. De flesta siffrorna är inte bara antagna här utan matten är förmodligen fel, så det blir lite religion här. [EDIT] Förmodligen skulle väl alla % minskas lite då männen i Sverige äter en hel del kött.

Men hur som helst så är detta under hela ens livstid, majoriteten insjuknar dessutom när de är äldre. 1% skillnad är en hel del, men man får också väga hur mycket glädje många får av att njuta av kött. Fast man kan ju alltid tänka på det fall i fall man går till överdrift eller ligger i riskzonen men ärftlighet eller t.ex. Ulcerös Kolit (fan).
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-14, 18:13   #209
Martinl
Registered User

Va? 1% är väl inte mycket?
Gammal 2007-12-02, 13:15   #210
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg

Slartibartfasts avatar

Reg.datum: Apr 2002
Hur är det med marinerade kycklingbröst? Räknas det som chark?

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.