2010-08-23, 20:35
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Vassle: insulinogent.
Kolhydrater: gissa?
Lite halvbra matvanor i övrigt.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Senast redigerad av mikaelj den 2010-08-23 klockan 20:37.
|
|
|
2010-08-23, 20:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Vassle: insulinogent.
Kolhydrater: gissa?
|
Menar du att studier som pekar ut att mjölk (IGF-1) ligger bakom akne (dock ej för mig och många andra vad det verkar) egentligen borde visa att allt som rubbar blodsockret har samma effekt?
Typ man kan inte äta alls nästan utan att få finnar....om man nu är en av dom som påverkas av det här, de flesta verkar ju kunna käka vad som helst, tom bada i choklad, utan att få en enda finne.
Får man förövrigt fråga hur mycket grädde som slinker ner i mikaelj's mage varje dag?
|
|
|
2010-08-23, 20:40
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
1-2 dl kanske, omräknat till creme fraiche.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2010-08-23, 20:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
1-2 dl kanske, omräknat till creme fraiche.
|
Ajdå, trist.
Tänkte om du svept en halvliter eller så, under flera år, och fortfarande levt och mått bra, så hade jag kanske vågat mig på det också
Fast iofs säger väl LCHF'are att fett är ofarligt utan kolisar, men farligt ihop med kolisar, har jag för mig, så skulle ju inte gå applicera på mig ändå.
|
|
|
2010-08-26, 19:28
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Min egen forskning som jag bedriver på min kropp påvisar en 100% korrelation mellan mjölk intag och finnar.
Dricker jag mycket mjölk så får jag finnar dagen efter.
Jag önskar att jag hade den här informationen när jag som tonåring hällde i mig 4 liter mjölk om dagen,då hade kanske inte min rygg sett ut som månens baksida.Tvärtom så var den rådande vetenskapliga sanningen just då att kosten inte alls hade någon betydelse.
|
|
|
2010-08-26, 22:41
|
|
President
Reg.datum: Sep 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av sharkzlayer
Är detta en sån solarium=cancer grej? Alltså inte helt säkert men man tror, procentsnack hit och dit? Eller är det bombklart att mjölk = acne och i hur stor skala då? 1liter/ed = 2finnar på en vecka? När jag bor här i sverige dricker jag massvis med mjölk men när jag bodde i barcelona 1 år drack jag ingenting alls och då hade jag inte en ända finne. Men visst sen har det säkert med solen att göra också..
|
Förlåt om jag går lite offtopic, men det är väl bevisat att folk som solar solarium löper en ganska mycket större risk att få hudcancer?
|
|
|
2010-08-27, 06:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Luca Brasi
Min egen forskning som jag bedriver på min kropp påvisar en 100% korrelation mellan mjölk intag och finnar.
Dricker jag mycket mjölk så får jag finnar dagen efter.
Jag önskar att jag hade den här informationen när jag som tonåring hällde i mig 4 liter mjölk om dagen,då hade kanske inte min rygg sett ut som månens baksida.Tvärtom så var den rådande vetenskapliga sanningen just då att kosten inte alls hade någon betydelse. 
|
Hur snabbt försvann finnarna för dig när du slutade med mjölk?
Märks det typ direkt, eller tar det några dagar innan det lugnar ner sig i ansiktet?
Hur mycket kan du dricka utan att det påverkar negativt?
Är det total avhållsamhet, eller är 4-5dl/dag ok?
Förstår det är individuellt, bara undrar hur mjölken påverkar dig.
|
|
|
2010-08-27, 09:01
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
Hur snabbt försvann finnarna för dig när du slutade med mjölk?
Märks det typ direkt, eller tar det några dagar innan det lugnar ner sig i ansiktet?
Hur mycket kan du dricka utan att det påverkar negativt?
Är det total avhållsamhet, eller är 4-5dl/dag ok?
Förstår det är individuellt, bara undrar hur mjölken påverkar dig.
|
Jag har aldrig slutat helt med mjölk.(eller med grädde,smör,ost,crème fraiche...)
Jag har aldrig varit helt acne fri heller...
Det tar ju ett par veckor innan acnen läker ut men slutar jag med mjölk så lugnar det ner sig med ny acne nästan på en gång.
Jag tror att ett lämpligt mjölkintag för mig är att ha lite mjölk i kaffet och i matlagningen.
Tyvärr så får jag mjölk cravings! 
Mjölkpaketet står ju alltid i kylen så förr eller senare åker jag dit igen.
|
|
|
2010-08-27, 09:07
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
|
Citat:
Jag har aldrig slutat helt med mjölk.(eller med grädde,smör,ost,crème fraiche...)
Det tar ju ett par veckor innan acnen läker ut men slutar jag med mjölk så lugnar det ner sig med ny acne nästan på en gång.
Jag tror att ett lämpligt mjölkintag för mig är att ha lite mjölk i kaffet och i matlagningen.
|
Varför byter du inte till sojamjölk? Gjorde jag för flera år sedan.
|
|
|
2010-08-27, 10:40
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Aha ok.
Hur funkar vassle då för dig, som tillskott?
Jag stoppade mjölk, vassle, ost, olja, glass, kakao, havregryn, förra fredagen.
Följande 2-3 dagar växte de stooora finnarna som redan var vidare, och nån ny poppade upp.
Så typ i tisdags slutade jag även med de 15-20g dagliga nötter jag ätit, samt drog ner rejält på basiron och övriga medel i ansiktet och kör mest bara varmvatten följt av kallvatten. Och så la jag till 10g vassle/dag pga orimlig proteinsituation annars.
Och nu har det lugnat sig bra verkar det som.
Om det beror på mjölken eller oljan, och att reaktionen bara var lite sen, eller om det var när jag plockade nötterna också, vet jag ju inte, men ska experimentera vidare. Kanske är det bara slumpen ansiktssituationen är bra just nu, eller placebo, har gått alldeles för kort tid för att säga nåt än.
Grädde har dock druckits sisådär 2dl/dag, och en jäkla massa sötsaker för att få upp kcal.
|
|
|
2010-08-27, 10:41
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRick
Varför byter du inte till sojamjölk? Gjorde jag för flera år sedan.
|
Mindre kcal och mer än dubbelt så dyr, och sen antar jag det knappast är lika gott heller?
|
|
|
2010-08-27, 10:46
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
Ort: Södra Sverige (äntligen ute ur @#!¤@&! Lund och inne i Malmö)
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
Mindre kcal och mer än dubbelt så dyr, och sen antar jag det knappast är lika gott heller?
|
Självklart är det färra kcal, och givetvis är den dyrare. Det blir en differens på en hundring extra i månaden om man som jag har det till kaffe etc.
Sedan är sojamjölk avsevärt godare för min del. Dricker jag vanlig mjölk nu får jag kväljningar då det smakar skit i jämförelse. Vice versa om man vant sig vid vanlig mjölk igen några veckor.
|
|
|
2010-08-27, 13:57
|
|
Cavalleria Rusticana
Reg.datum: May 2004
|
I samband med att jag började styrketräna som 18 åring så upptäckte jag proteinpulver (mjölkbaserade) och mjölk. Ett tag drog jag i mig 2 liter mjölk per dag och insåg aldrig då att explosionen av akne då hade ett samband med mjölkkonsumtionen. Därför blev det en massa piller och ännu mer piller (roa). Den tiden har lämnat sina spår i ansiktet när man tittar på riktigt nära håll.
Idag kan jag dra i mig en 30-40 gram lagrad ost eller 2 dl yoghurt dagligen. Överskrider jag det får jag akne dagen efter. Kan också köra på 30-40 gram kaseinprotein varannan dag. Dock tål jag vällagrade ostar och yoghurt med bakteriekultur bättre än vad jag tål grädde och ren mjölk.
|
|
|
2011-02-22, 10:09
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Acne vulgaris, the most common skin disease of western civilization, has evolved to an epidemic affecting more than 85% of adolescents. Acne can be regarded as an indicator disease of exaggerated insulinotropic western nutrition. Especially milk and whey protein-based products contribute to elevations of postprandial insulin and basal insulin-like growth factor-I (IGF-I) plasma levels. It is the evolutional principle of mammalian milk to promote growth and support anabolic conditions for the neonate during the nursing period. Whey proteins are most potent inducers of glucose-dependent insulinotropic polypeptide secreted by enteroendocrine K cells which in concert with hydrolyzed whey protein-derived essential amino acids stimulate insulin secretion of pancreatic β-cells. Increased insulin/IGF-I signaling activates the phosphoinositide-3 kinase/Akt pathway, thereby reducing the nuclear content of the transcription factor FoxO1, the key nutrigenomic regulator of acne target genes. Nuclear FoxO1 deficiency has been linked to all major factors of acne pathogenesis, i.e. androgen receptor transactivation, comedogenesis, increased sebaceous lipogenesis, and follicular inflammation. The elimination of the whey protein-based insulinotropic mechanisms of milk will be the most important future challenge for nutrition research. Both, restriction of milk consumption or generation of less insulinotropic milk will have an enormous impact on the prevention of epidemic western diseases like obesity, diabetes mellitus, cancer, neurodegenerative diseases and acne.
|
Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program. 2011;67:131-45. Epub 2011 Feb 16.
Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.
|
|
|
2011-02-22, 18:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nestle Nutr Workshop Ser Pediatr Program. 2011;67:131-45. Epub 2011 Feb 16.
Evidence for acne-promoting effects of milk and other insulinotropic dairy products.
|
King Grub, Är du uppväxt med tvåspråkiga föräldrar eller är du bara jävligt bra på engelska?
Själv har jag läst engelska A,B och C på gymnasiet men är nära att få psykbryt varje gång jag försöker förstå mig på dina citat
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:56.
|

|