Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-29, 03:15   #16
Floddan
Banned User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Med tanke på att opastöriserad mjölk och opastöriserade mjölkprodukter ej ger acne så är det inte så enkelt som att säga bra eller bu om mjölk.

Faktorer i kosten som ger upphov till eller förvärrar befintlig acne är i min erfarenhet:

Pastöriserade mjölkprodukter
Socker
Godis i alla former
Läsk och besläktade drycker
Alkohol
Allting med jäst i sig. Tex bröd, öl, vin.
Vetemjöl
Chips, kex, hårda kakor
Överstekt/överkokt kött.
Överdriven saltkonsumtion

Lösningen är att äta mer färsk och mindre processad/raffinerad mat.

Kokade rotfrukter istället för bröd och pasta.
Opastöriserad mjölk och mjölkprodukter istället för pastöriserade
köttet rare/blodigt istället för överlagat.
Rå honung istället för socker.
Vatten/grönsaker/frukt istället för läsk och godis.
Färska valnötter (sålda i skalet) istället för chips/kex.
har du fått upprepade symtom på alla de livsmedlen upprepade gånger? Hur kan du vara säker på att dina besvär inte beror på något annat?
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 03:17   #17
Floddan
Banned User

Reg.datum: Jun 2008
Alltså det kan ju lika gärna vara att du sovit på ett skitigt örngott den dagen du åt överkokt kött. Eller?
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 05:15   #18
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Med tanke på att jag bara äter rått kött och dricker opastöriserad mjölk i vanliga fall och då är helt acnefri i perioder som sträcker sig över flera år så kan jag med stor säkerhet peka ut livsmedlen i listan som banditer i dramat då de vid sporadiskt intag utan undantag ger mig acne inom 12-48 timmar. Acne som försvinner inom ett par dagar så fort jag återgår till min normala kost.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 06:51   #19
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Jag kan inte tyska så jag har därför minst sagt svårt att förstå artikeln i förstaposten, men från abstraktet så tror jag att de drar väldigt stora växlar på olika teorier som inte direkt är prövade eller bevisade. De reviews där man försöker sammanfatta bra forskning på området brukar uttrycka sig mycket mer försiktigt.

Jag citerar mig själv från BODY Magazine

Citat:
Man har länge trott att det finns kopplingar mellan kost och acne. Dessvärre är det ganska tunt med bra forskning på området, men det finns några kopplingar som det verkar ligga något bakom. Kolhydrater med högt GI och mjölkprodukter verkar vara livsmedel som ökar risken för acne.
Högt blodsocker ökar halterna av insulin och IGF-1 (som är en tillväxtfaktor), dessa verkar direkt eller indirekt via androgener (testosteron/DHT) stimulera talgkörtlarna så att risken för akne ökar. Både snabba kolhydrater och mjölk ökar halterna insulin och IGF-1 och det är därför man gjort denna koppling. Det finns även studier där en låg-GI kost minskat acnebesvär. Kosttillskottsmässigt så är det alltså gainers, diverse kolhydratpulver och de flesta proteinpulver (speciellt vassle) som teoretiskt sett skulle öka risken för acne.
Det finns även en studie där man sett att kreatin kan öka halterna av dihydrotestosteron (DHT) vilket möjligtvis kan öka acnen. Det finns en hel del anekdotiska rapporter att både kreatin och gainers gett mer finnar och även om orsakerna till acne är många så kan det ligga något bakom men mer forskning behövs för att ge några definitiva besked.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 07:05   #20
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Den här artikeln sammanfattar också ganska bra.

http://www.skintherapyletter.com/2010/15.3/1.html
Gammal 2010-07-29, 10:09   #21
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
IGF1 e ju anabolt jag har för lite finnar och muskler.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 10:36   #22
LinusM
assiv

LinusMs avatar

Reg.datum: Feb 2010
Har inte med tråden att göra öht, men eftersom man inte får PMa grupp så frågar jag här.

Vad är det för sorts protein i t ex kyckling och tonfisk? Det enda vassle proteinet jag får i mig är från 250g kvarg per dag, alltså 30g protein.
Resten brukar bestå av kött av något slag. Är vassle ett protein man bör använda som styrketränanande eller fungerar kött lika bra?
LinusM är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 10:56   #23
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Jag kan inte tyska så jag har därför minst sagt svårt att förstå artikeln i förstaposten, men från abstraktet så tror jag att de drar väldigt stora växlar på olika teorier som inte direkt är prövade eller bevisade. De reviews där man försöker sammanfatta bra forskning på området brukar uttrycka sig mycket mer försiktigt.
Om så, kan jag tycka det är lite konstigt att det inte forskats mer. Det företag som med ett alexanderhugg lyckas lösa acneproblem har en hel del pengar att tjäna.
Gammal 2010-07-29, 15:19   #24
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Om så, kan jag tycka det är lite konstigt att det inte forskats mer. Det företag som med ett alexanderhugg lyckas lösa acneproblem har en hel del pengar att tjäna.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag skulle gissa att det inte finns speciellt mycket att vinna ekonomiskt på att ta fram olika kostråd mot acne. Förrutom mjölk så pekar det ju på att det är i linje med de allmänna kostråden.
Även om kosten har betydelse vid acne så är det i så fall bara en del av problemet och inte hela lösningen.
Gammal 2010-07-29, 15:28   #25
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Jag skulle gissa att det inte finns speciellt mycket att vinna ekonomiskt på att ta fram olika kostråd mot acne. Förrutom mjölk så pekar det ju på att det är i linje med de allmänna kostråden.
Även om kosten har betydelse vid acne så är det i så fall bara en del av problemet och inte hela lösningen.
Visserligen, men om man kan kartlägga vad det är som orsakar acne är det ett första steg mot att finna en lösning. Jag gör inga anspråk på att veta hur en lösning skulle kunna se ut eftersom jag har i princip noll koll på praktiken, men om man känner mekanismerna bakom acne så torde man vara närmare att utveckla läkemedel som undertrycker dessa.
Gammal 2010-07-29, 15:31   #26
Callek
Caridina

Calleks avatar

Reg.datum: Mar 2003
Mina problem minskade kraftigt sedan jag började försöka utesluta mjölkprodukter ur kosten. Det är ju lite svårare att få i sig protein dock
Räkfrossa med Calle <-Klick!
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 01:23   #27
Klein
Registered User

Citat:
Jo det är hela lösningen. Du problematiserar helt i onödan.
Gammal 2010-07-30, 05:33   #28
internethjälten
Registered User

internethjältens avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Callek Visa inlägg
Mina problem minskade kraftigt sedan jag började försöka utesluta mjölkprodukter ur kosten. Det är ju lite svårare att få i sig protein dock
Mitt problem är att inte komma över 400g om dagen, då har jag inte ens tagit någon wheydrink. Så du borde väl inte heller ha problem att gå i dig protein?
internethjälten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-30, 06:56   #29
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jo det är hela lösningen. Du problematiserar helt i onödan.
Det är självklart inte hela lösningen eftersom de flesta kan dricka hur mycket mjölk de vill utan att få akne.
Gammal 2010-07-30, 07:53   #30
Klein
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Det är självklart inte hela lösningen eftersom de flesta kan dricka hur mycket mjölk de vill utan att få akne.
Det är irrelevant då lösningar är till för de som har problem, inte de som är problemfria. Dessutom är "de flesta" antagligen en ganska stor överdrift.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:52.