Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-31, 07:43   #106
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av pizzapie Visa inlägg
Om man ska pröva detta är det då såatt man måste sluta med vassle? Och såfall ngra tips på vad man ska ta med sig att äta efter gymmet?
EAA/BCAA kan du använda istället för vassle.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 10:52   #107
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av pizzapie Visa inlägg
Om man ska pröva detta är det då såatt man måste sluta med vassle? Och såfall ngra tips på vad man ska ta med sig att äta efter gymmet?
Som tidigare nämnts finns EAA som ett bra alternativ. För egen del blir jag väldigt sur i magen av det och tar istället en sojaproteindrink, också ett lika bra alternativ!
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-31, 11:03   #108
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!

CallePs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Nu har jag dock bra hud men när jag var yngre 14-17 då så fick jag ofta finnar. Sluta käka lika mycket skit och huden började se mindre skit ut också.
Gammal 2012-11-02, 17:26   #109
KevinWest
Registered User

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Perramja Visa inlägg
Som tidigare nämnts finns EAA som ett bra alternativ. För egen del blir jag väldigt sur i magen av det och tar istället en sojaproteindrink, också ett lika bra alternativ!
Så vitt jag vet har sojaprotein långsammare utsöndring och är inte ett lika bra alternativ

Senast redigerad av KevinWest den 2012-11-02 klockan 17:30.
KevinWest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-02, 19:46   #110
Perramja
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av KevinWest Visa inlägg
Så vitt jag vet har sojaprotein långsammare utsöndring och är inte ett lika bra alternativ
Äsch spelar roll? Om du inte är extremt optinojig såklart. Fullvärdigt protein iaf och det tycker jag är viktigare än om proteinet nu skulle "utsöndras" några minuter senare, du lär inte märka någon signifikant skillnad gentemot mjölkprotein på din arma lekamen
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-11, 15:06   #111
-squat-
Registered User

-squat-s avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Negativt energiintag=babyslät hy.
Gäller det även när du intar Vassle och EAA?
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-12, 09:10   #112
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av -squat- Visa inlägg
Gäller det även när du intar Vassle och EAA?
Jag äter rätt sällan rent vassle, proteintillskotten jag tar är oftast mjölkprotein som förvisso innehåller vassle. EAA äter tar jag alltid i samband med träning. Så ja, så länge jag ligger på minus så ser huden fin ut oavsett vad jag äter (även om mängden pizza och choklad m.m. då självklart är rätt låg).

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-13, 12:37   #113
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Jag äter rätt sällan rent vassle, proteintillskotten jag tar är oftast mjölkprotein som förvisso innehåller vassle. EAA äter tar jag alltid i samband med träning. Så ja, så länge jag ligger på minus så ser huden fin ut oavsett vad jag äter (även om mängden pizza och choklad m.m. då självklart är rätt låg).
Underskott gör inte mig immun mot problem från mjölkprodukter, så det är nog - som med allt annat när det kommer till akne - individuellt.
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-15, 13:31   #114
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

Abstract

Acne vulgaris has been linked to milk ingestion, both whole and skim milk. The milk fraction that promotes acne is unknown. Five case reports are presented of male patients aged 14 to 18 years who experienced onset of acne shortly after initiation of whey protein supplementation; 3 teenagers used the supplement for muscle building in football training and the other 2 for attempting to gain weight.

All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up.

Among these patients, at least 6 different brands of whey protein supplementation had been used, including whey protein shakes and reconstituted powders. Whey protein may be the fraction of dairy products that promote acne formation. Larger studies are needed to determine the mechanism of comedogenesis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 13:59   #115
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes.

Abstract

Acne vulgaris has been linked to milk ingestion, both whole and skim milk. The milk fraction that promotes acne is unknown. Five case reports are presented of male patients aged 14 to 18 years who experienced onset of acne shortly after initiation of whey protein supplementation; 3 teenagers used the supplement for muscle building in football training and the other 2 for attempting to gain weight.

All 5 patients had poor response to acne treatment regimens of oral antibiotics, topical retinoids, and benzoyl peroxide. Lesions fully cleared in 4 patients after discontinuation of whey protein supplementation, but 1 patient's acne flared after reinitiation of the whey protein supplement. Two patients did not immediately discontinue whey protein supplementation; 1 of them cleared after he discontinued whey protein during his second course of isotretinoin and 1 was lost to follow-up.

Among these patients, at least 6 different brands of whey protein supplementation had been used, including whey protein shakes and reconstituted powders. Whey protein may be the fraction of dairy products that promote acne formation. Larger studies are needed to determine the mechanism of comedogenesis.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22988649
Intressant att det forskas på området.
För egen del tror jag dock inte att det är just den lilla vassledelen av mjölkprodukterna som ställer till det.
Jag får mer bekymmer av ½L mjölk än av 20g vasslepulver, och mjölk innehåller ju en väldigt liten del vassle.
Annars hade jag såklart skippat pulver helt och kört på mjölk, för mer vitaminer och kalorier, och billigare/godare än äcklig havredryck.
Gammal 2012-11-19, 08:55   #116
mysteak
Registered User

Reg.datum: Jul 2010
Finns det någon koppling mellan höga halter av matoljor och acne? Vetenskapliga belägg? Anekdoter?
mysteak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 15:56   #117
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mysteak Visa inlägg
Finns det någon koppling mellan höga halter av matoljor och acne? Vetenskapliga belägg? Anekdoter?
Anekdoter kopplade till akne finns väl gällande allt typ.
Kaffe, godis, nötter, olja, mjölk, proteinpulver, solning, för mycket/litet tvål/tvätt, bulk/deff o.s.v. o.s.v.
För egen del är det enda jag märkt av problem från just mjölkprodukter, men många verkar ju ha andra erfarenheter.
Gammal 2012-11-20, 16:01   #118
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Anekdoter kopplade till akne finns väl gällande allt typ.
Kaffe, godis, nötter, olja, mjölk, proteinpulver, solning, för mycket/litet tvål/tvätt, bulk/deff o.s.v. o.s.v.
För egen del är det enda jag märkt av problem från just mjölkprodukter, men många verkar ju ha andra erfarenheter.
Samma här. Jag har inte märkt något skillnad angående deff/bulk.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-25, 07:34   #119
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
The prevalence of adult acne in the US appears to be increasing over the last few decades. But what's behind the rise: is it nature or nurture? We are well aware that genetics can strongly influence a patient's risk of developing acne. However, significant changes in germline genetic variants are unlikely to have occurred over the last 20 years. Consequently, we are forced to examine environmental variables, including diet. This review article presents the most updated evidence supporting a link between refined carbohydrates and acne. Based on the data summarized here, dermatologists should encourage their acne patients to minimize their intake of high glycemic index food
J Drugs Dermatol. 2014 Apr 1;13(4):428-35. Diet and acne update: carbohydrates emerge as the main culprit.

http://jddonline.com/articles/dermat...14P0428X#close

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:56.