2011-04-08, 07:46
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
För mig har energiintaget större inverkan än vad jag äter.
Högt energiintag=risk för att få finnar.
Negativt energiintag=babyslät hy.
|
|
|
2011-04-08, 08:29
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
För dem som älskar mjölk men har kroniska acnebesvär så finns det en lösning:
Opastöriserad mjölk. Funkar skitbra för mig. Kan hälla i mig litervis dagligen utan att få acne medan pastöriserad mjölk ger mig finnar överallt.
|
Vart får du ens tag på opastöriserad mjölk? Känner du en bonde som du köper av direkt? Då måste mjölken vara osepererad och skiktad. Ish.
|
|
2011-04-08, 09:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Vart får du ens tag på opastöriserad mjölk? Känner du en bonde som du köper av direkt? Då måste mjölken vara osepererad och skiktad. Ish. 
|
Bor han inte på Nya Zeeland? Har för mig det, Barcelona en period men nu Nya Zeeland tror jag.
Mvh
/Kleins stalker
|
|
|
2011-04-08, 10:25
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
mycket mjölkprodukter ett tag och jag får finnar på axlar o rygg. Extrem kronisk stress på det och det blir fler
|
|
|
2011-04-08, 22:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Jag skulle vara mycket försiktig med rekommendationer om opastöriserad mjölk.
Speciellt som det inte finns underlag som styrker ATT eller HUR just undvikandet av pastöriseringen skulle påverka.
|
Sverker du är en tvättäkta skrivbordsgreve och därtill en visselpipeblåsare. Du vill inte ta i opastöriserad mjölk med tång och kommer därför aldrig någonsin att bidra med något av värde i denna diskussion.
|
|
|
2011-04-09, 06:19
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
För att det just ni inte finns något ,ytterligare, värdefullt i opastöricerad mjölk. Allt det nyttiga finns redan i den pastöricerade och förpackade mjölken. Mjölk är bra mat och nyttigt. Att utsätta sig för onödiga risker är bara dumt.
Jag, och många andra tror jag, dricker 1 liter mjölk per dag. Det blir 365 liter varje år. Det blir >20 m3 mjölk på ett helt liv.
Inte en chans att du kan garantera att jag inte blir förgiftad av någon matförgiftande bakterie.
Vi ska välja våra baslivsmedel med stor omsorg.
|
|
|
2011-04-09, 08:50
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
|
Absolut ingen sådan korrelation så för mig, men som alltid med akne verkar alla reagera olika.
|
|
|
2011-04-09, 09:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
För att det just ni inte finns något ,ytterligare, värdefullt i opastöricerad mjölk. Allt det nyttiga finns redan i den pastöricerade och förpackade mjölken. Mjölk är bra mat och nyttigt. Att utsätta sig för onödiga risker är bara dumt.
Jag, och många andra tror jag, dricker 1 liter mjölk per dag. Det blir 365 liter varje år. Det blir >20 m3 mjölk på ett helt liv.
Inte en chans att du kan garantera att jag inte blir förgiftad av någon matförgiftande bakterie.
Vi ska välja våra baslivsmedel med stor omsorg.
|
Om vi håller oss till ämnet så står dock valet mellan att garanterat få acne, eventuellt svår acne, eller slippa acne men ändå kunna njuta av mjölk. Har du själv problem med acne? Om inte så har du ännu mindre i diskussionen att göra än vad som redan är klargjort.
|
|
|
2011-04-09, 13:09
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Jag är över 40 år Klein 
Visst hade jag finnar i tonåren men det släpper när man blir äldre. Självklart har jag också desperat letat efter lösningar för att bli av med eländet.
Ifall nu mjölk ger problem är det bättre att skippa mjölken under några år. Det går att fixa näringen på annat håll.
|
|
|
2011-04-09, 13:22
|
|
Uggla
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Langster
|
+1
har inga som helst acneproblem under diet.
under bulk kan de bli ganska jobbiga
|
|
2011-04-09, 14:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Mm, under diet blir det inte mycket finnar. En bra multi-vitamin, omega-3 och god sömn på det och huden är supernice. Och ingen mjölk.
|
|
|
2011-04-09, 15:45
|
|
Lyft Ät ??? Profit
Reg.datum: Sep 2008
|
Testade att bara utesluta mjölkprodukter tidigare, blev inte bättre med aknen. Sen började jag med roaccutan, blev helt klart bättre men fick fortfarande en del finnar på rygg och axlar.
För 1 månad sen testade jag igen att ta bort mjölk ur min kost, snittade väl 1 liter mjölk och 250g kvarg per dag. Det här kombinerat med att jag fortfarande tar roaccutan verkar göra susen, vände helt och hållet ungefär 2 veckor efter jag slutat dricka mjölk och knappt en enda ny finne.
Nu har jag dock svårt att fylla både mitt energi och proteinbehov och har gått ner 2 kilo på 3 veckor fast jag egentligen försöker gå upp i vikt.. Vatten är det enda jag dricker och känner att jag behöver få i mig något annat i flytande form.
Om man skulle experimentera lite och blanda vatten, maltodextrin och antingen kasein eller vassle. Finns det något som tyder på att det ena eller det andra påverkar aknen mer? Eller är båda dåliga?
|
|
|
2011-04-09, 16:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer
.....
|
Köp havremjölk och drick, du behöver ju tex kalciumet från mjölken.
Finns havremjölk med alla vitaminer/mineraler tillsatta, så det blir typ som mjölk.
Inte mycket protein i dock, och inte så himla gott, men några dl per dag iallafall kan ju va bra.
|
|
|
2011-04-10, 15:53
|
|
Lyft Ät ??? Profit
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
Köp havremjölk och drick, du behöver ju tex kalciumet från mjölken.
Finns havremjölk med alla vitaminer/mineraler tillsatta, så det blir typ som mjölk.
Inte mycket protein i dock, och inte så himla gott, men några dl per dag iallafall kan ju va bra.
|
Mja, nu var det ju inte direkt mineralerna och vitaminerna jag saknade från min älskade mjölk
|
|
|
2011-04-10, 16:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zaqwer
Mja, nu var det ju inte direkt mineralerna och vitaminerna jag saknade från min älskade mjölk 
|
Din kropp kanske saknar dem utan att du vet om det...
Men var det kcal du menade eller? Olivolja i så fall, eller lite grädde (funkar för mig om jag håller mig till endast ~1dl/dag.
Eller protte, då kan du ju testa med vassle eller annat dyrare pulver (ägg/soja), vetefan vad man dricker annars som proteinkälla.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.
|

|