Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-30, 12:19   #1
Zax
Registered User

Reg.datum: Aug 2007
Svält

Tänkte höra hur det egentligen ligger till med det. Om man nu skulle försättas i ett svälttillstånd, om det finns ett sådant, börjar då kroppen dra ner på fettförbränningen?
Är inte det, isåfall, väldigt motsägelsefullt. Jag menar fettet är väl till för att brännas när kroppen inte får energi från andra håll.

Har sökt runt och letat men det verkar inte finnas något konkret.
Zax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 12:41   #2
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Zax Visa inlägg
Tänkte höra hur det egentligen ligger till med det. Om man nu skulle försättas i ett svälttillstånd, om det finns ett sådant, börjar då kroppen dra ner på fettförbränningen?
Är inte det, isåfall, väldigt motsägelsefullt. Jag menar fettet är väl till för att brännas när kroppen inte får energi från andra håll.

Kroppen går in i energisparläge och det är bra mycket effektivare och energisnålare att lagra fett än muskler. Självklart bränns fettet också men prioriteringen ligger på att lagra in mer fett.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 12:56   #3
Paltkoma
Registered User

Paltkomas avatar

Citat:

Om du äter 0 kalorier så kommer kroppen självklart att förbränna fett (och muskler) för att överleva.

Kroppen kommer dock att göra allt för att minska energiåtgången, för att reserverna ska räcka så länge som möjligt.
Paltkoma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 13:11   #4
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Mängden kolhydrater och protein som förbränns minskar drastiskt och mängden fett som förbränns ökar kraftigt för att tillgodose kroppens energibehov.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 15:33   #5
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Mängden kolhydrater och protein som förbränns minskar drastiskt och mängden fett som förbränns ökar kraftigt för att tillgodose kroppens energibehov.

Öhhh...är det inte precis tvärtom?

Kroppen suger så länge som möjligt på kolhydraterna, sen proteinet och till sist fettet. (Visst, lite av allt samtidigt, men i stora drag)

Eller har jag HELT missuppfattat

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 15:34   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av PiNG. Visa inlägg
Öhhh...är det inte precis tvärtom?*
Nej.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 15:43   #7
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Talar vi om total svält nu över dags/veckoperioder eller gäller det även om man äter tex frukost 06.00 å sen inte äter förrän kvällsmat 20.00? Om man nu kan kalla det för svält

Verkar konstigt i mina öron/ögon...

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 15:52   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://www.unu.edu/unupress/food2/UI...en%20retention

http://www.fao.org/DOCREP/MEETING/00...E/M2997E00.HTM

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 17:03   #9
Zax
Registered User

Så att fasta, eller dra ner massvis på kaloriintaget kan vara bra för att gå ner snabbt i fettvikt, om man nu inte prioriterar muskelbehållning?

Hittade detta:
"Increased metabolic efficiency makes only a small contribution in medium or long-term undernutrition and there is no firm evidence of an increased mechanical efficiency of work."

i den andra studien som King Grub länkade till, så kroppen börjar inte spara energi eller effektivisera fysiskt arbete, men det stod inget om hur det där "bekostas" - om det fortfarande är lika energikrävande men att kroppen börjar bränna iväg mer muskler eller liknande.

Den andra artikeln var lite väl medicinsk för mig alltså, men för att göra en fri tolkning; Fettförbränningen minskar inte vid svält?
Zax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-30, 17:07   #10
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Så att fasta, eller dra ner massvis på kaloriintaget kan vara bra för att gå ner snabbt i fettvikt, om man nu inte prioriterar muskelbehållning?
Ja du kommer rasa i vikt om du äter extremt lite, det kommer du inte ifrån. Ligger du i sängen 24 timmar om dygnet men lever på en skorpa så kommer du förlora en jäkla massa kroppsfett, den inaktiviteten kommer dock även katabolisera muskelmassa rejält.

Energiförbrukningen sjunker vid underätning och din BMR sjunker dessutom ju mindre du väger. Men ett basalt behov har du alltid att tillfredsställa och ligger du långt där under kommer du rasa i vikt helt enkelt.

Verkligen inte hälsosamt men hälsosam viktnedgång diskuterar vi ju inte här heller.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-31, 10:32   #11
Koloftw
Banned

Dessutom så ökar ju ämnesomsättningen efter 12h "svält".
Koloftw är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:29.