2007-08-07, 15:25
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Coca Cola !
Hey! Jag undrar hur illa det är att dricka Coca Cola?
För jag kan dricka mängder av Coca Cola och har alltid gjort det så jag har svårt att sluta ;/
Och om man ska försöka sluta dricka Coca Cola, nåt förslag på vad man ska ersätta det med?
|
|
|
2007-08-07, 15:27
|
|
Banned
Reg.datum: Aug 2007
|
Ersätta med Coca Cola light/Zero? ... det är väl fan inga problem?
|
|
|
2007-08-07, 15:35
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kung Bruno
Ersätta med Coca Cola light/Zero? ... det är väl fan inga problem?
|
Haha nää det går inte alls :P Det smakar så äckligt att jag vill slå mig själv ;D
|
|
|
2007-08-07, 15:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Illa för vad? Menar du att du går upp i vikt? I sådana fall är det ju bara som Bruno skrev att byta till ett sockerfritt alternativ, så slipper du de kalorierna.
Annars finns det inga direkta nackdelar med cola, möjligen att koffeinet speedar dig lite och att det är lite vätskedrivande. Håll koll på ditt vattenintag bara så är det ingen fara.
|
|
|
2007-08-07, 15:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Aakoz
Hey! Jag undrar hur illa det är att dricka Coca Cola?
För jag kan dricka mängder av Coca Cola och har alltid gjort det så jag har svårt att sluta ;/
Och om man ska försöka sluta dricka Coca Cola, nåt förslag på vad man ska ersätta det med? 
|
Vatten och lite vilja kanske?
|
|
|
2007-08-07, 15:43
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
Illa för vad? Menar du att du går upp i vikt? I sådana fall är det ju bara som Bruno skrev att byta till ett sockerfritt alternativ, så slipper du de kalorierna.
Annars finns det inga direkta nackdelar med cola, möjligen att koffeinet speedar dig lite och att det är lite vätskedrivande. Håll koll på ditt vattenintag bara så är det ingen fara.
|
Samt att det är skadligt för tänderna. Speciellt om man dricker det regelbundet.
|
|
|
2007-08-07, 15:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Whistler
Annars finns det inga direkta nackdelar med cola
|
Inga nackdelar med socker?
Aakoz: om det påverkar negativt eller inte beror på ditt energibehov och hur stor del av ditt energiintag som består av socker, alla källor inräknade. Mer än 10% av energin från raffinerat socker bör normalpersonen inte få i sig. Hårt tränande idrottare och personer med fysiskt krävande arbete kan ligga något högre. Socker ger inga näringsämnen förutom ren energi, så det är en s k "näringstjuv", dvs för stor del av energiintaget i form av socker = mindre plats för näringsgivande livsmedel.
|
|
|
2007-08-07, 15:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Inga nackdelar med socker?
|
Menade naturligtvis att det förutom sockret inte finns några direkta nackdelar.
Att bekymra sig över kolsyrans påverkan på tänderna känns marginellt.
|
|
|
2007-08-07, 16:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Det är faktiskt fosforsyran som förstör dina tänder. Det är samma syra tandläkare använder när de smälter in en fyllning.
|
|
|
2007-08-07, 20:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Men förstör inte koffein en del av näringsupptaget?(tänker på att man ej ska dricka kaffe/svart te i samband med måltid, eller är det nåt annat än koffeinet som förstör?kanske fattat fel)
Fosforsyran kalkar väl ur skelettet också. :/
Jag är en föredetta coca cola missbrukare *haha* men det går att sluta men det är inget roligt, unnar mig cola(light) nån gång ibland, men har dålig bentäthet i ländryggen så jag är försiktig. men jag nojjar kanske bara...
|
2007-08-07, 20:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ronja
Men förstör inte koffein en del av näringsupptaget?(tänker på att man ej ska dricka kaffe/svart te i samband med måltid, eller är det nåt annat än koffeinet som förstör?kanske fattat fel).
|
Det är inte koffeinet utan polyfenolerna i t.ex. té, kaffe och kakao som hämmar absorbtionen av bl.a. kalcium och icke-hemjärn.
|
|
|
2007-08-07, 20:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Även koffein. Koffein minskar upptag av kalcium, vissa mineraler, som mangan, järn, zink och koppar, särskilt vid koffeinintag i samband med måltider, samt vissa vitaminer, som A och B-komplex, tiamin i synnerhet.
|
|
|
2007-08-08, 07:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Även koffein. Koffein minskar upptag av kalcium, vissa mineraler, som mangan, järn, zink och koppar, särskilt vid koffeinintag i samband med måltider, samt vissa vitaminer, som A och B-komplex, tiamin i synnerhet.
|
Bör man vänta med att inta kaffe en stund efter maten också? Eller gäller det bara intag i samband med måltid? Om man vill vara "optimal" och tillgodogöra sig alla mineraler och vitaminer vill säga
|
|
|
2007-08-08, 07:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Koffeinets halveringstid är ca.4 timmar. Med andra ord får det vara en ganska sjuk timing för att du ska kunna dricka en stor kopp kaffe som inte har någon inverkan på kosten.
Jag var övertygad om att det bara var polyfenolerna som sagt, om koffeinet också spelar in ja då är det ganska kört om man helt vill undvika sämre absorbtion av mikronutrienter till följd av koffeinet.
|
|
|
2007-08-08, 08:01
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Den som får näringsbrist av kaffedrickande har en rätt genomuselt sammansatt kost till att börja med. Om det överhuvudtaget går att åstadkomma en sådan sak.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.
|

|