Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-13, 13:18   #1
Humanist
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Rationella tillagningssätt?

Har köpt Euroshopper lövbiff. En ganska billig köttvara, som trots märket, ändå inte innehåller en massa fett (till skillnad från kotletter, som bara blev slamsor kvar efter rensning).

Nu undrar jag om det finns några rationella tillagningssätt för denna matvara? Har tidigare stekt dem, en och en. Det tog dock en jäkla lång tid. Kan man liksom köra dem i ugnen på något vis?

Jag är en ganska dålig kock, som prioriterar enkelhet och smidighet före smak. Söker därför ständigt enkla, snabba och nyttiga recept. Nu undrar jag om dessa principer går att nyttja på lövbiff, som faktiskt är en god råvara och relativt billig.
Humanist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 13:43   #2
Akilles
Registered User

Akilless avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Humanist Visa inlägg
Har köpt Euroshopper lövbiff. En ganska billig köttvara, som trots märket, ändå inte innehåller en massa fett (till skillnad från kotletter, som bara blev slamsor kvar efter rensning).

Nu undrar jag om det finns några rationella tillagningssätt för denna matvara? Har tidigare stekt dem, en och en. Det tog dock en jäkla lång tid. Kan man liksom köra dem i ugnen på något vis?

Jag är en ganska dålig kock, som prioriterar enkelhet och smidighet före smak. Söker därför ständigt enkla, snabba och nyttiga recept. Nu undrar jag om dessa principer går att nyttja på lövbiff, som faktiskt är en god råvara och relativt billig.
Lägg köttet i små paket av aluminiumfolie. Ett paket är en portion. Lägg paketen på en plåt och baka dem i ugnen.
Akilles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 13:59   #3
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ugnsstek. Massor av kött färdigt på en gång.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 15:13   #4
MyungChul
Registered User

MyungChuls avatar

Reg.datum: Aug 2004
Hur kan det ta lång tid att steka "lövbiff". Det heter ju lövbiff av ett själv och det är ju för att den är så pass tunn. Använd 2 stora pannor, så kan du steka 4 i taget? Då hinner du ju precis salta och peppra innan det är dags att börja vända .. Eller gör små rullader av dom och tryck i en massa mozzarella och soltorkade tomater och ge dom yta och släng in dom i ugnen. Gör ett gott mos och stek lövbiffen hastigt och lägg den på moset i en ugnsfast form och krydda till, använd gärna tomat också...
MyungChul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 15:33   #5
Humanist
Registered User

Oj många bra tips. Måste påpeka att jag verkligen ogillar att laga mat. Innan jag började träna kunde jag leva månader på gröt och aromatkrydda!

Nu är jag lite bättre dock, men vill med detta säga att det ni anser enkelt, anser jag vara knepigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ugnsstek. Massor av kött färdigt på en gång.
Ok, lät mycket enkelt. Ungefär hur varmt och hur länge?

Citat:
Ursprungligen postat av MyungChul Visa inlägg
Hur kan det ta lång tid att steka "lövbiff". Det heter ju lövbiff av ett själv(=skäl?) och det är ju för att den är så pass tunn. Använd 2 stora pannor, så kan du steka 4 i taget? Då hinner du ju precis salta och peppra innan det är dags att börja vända .. Eller gör små rullader av dom och tryck i en massa mozzarella och soltorkade tomater och ge dom yta och släng in dom i ugnen. Gör ett gott mos och stek lövbiffen hastigt och lägg den på moset i en ugnsfast form och krydda till, använd gärna tomat också...
Mmm lät gott det där. Fast favoritmaten lagar sig självt i ugnen. Mozarella och soltorkade tomater låter alldeles för detaljerat för mig.
Gammal 2007-07-13, 16:21   #6
Wikner89
Registered User

Wikner89s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Vi gör det riktigt j*vla simpelt för dig.
1, gå till en affär och köp lövbiff och någon sorts creme fraich, t.ex med chillismak.
2, lägg köttbitarna på en plåt
3, kladda ut crema fraichen på bitarna.
4, salta och peppera.
5, rulla ihop och sätt en tandpetare i så att den inte rullar upp sig.
6, in med plåten med köttet på i ugnen på 200 grader. Ta ut efter några minuter när köttet fått en brun färg.

Annars kan du göra exakt likadant men skit i att köra in dem i ugnen. Nöt kött går att äta rått
Gammal 2007-07-13, 17:00   #7
Humanist
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Wikner89 Visa inlägg
Vi gör det riktigt j*vla simpelt för dig.
1, gå till en affär och köp lövbiff och någon sorts creme fraich, t.ex med chillismak.
2, lägg köttbitarna på en plåt
3, kladda ut crema fraichen på bitarna.
4, salta och peppera.
5, rulla ihop och sätt en tandpetare i så att den inte rullar upp sig.
6, in med plåten med köttet på i ugnen på 200 grader. Ta ut efter några minuter när köttet fått en brun färg.

Annars kan du göra exakt likadant men skit i att köra in dem i ugnen. Nöt kött går att äta rått
Lät gott och relativt enkelt, om jag då bortser från det där med tandpetare och ihoprullning

Måste isåfall komplettera mitt skafferi med creme fraiche och tandpetare. För den extremt rationelle kocken är det en fördel med ett fåtal men mycket användbara livsmedel och tillsatser.
Gammal 2007-07-13, 17:15   #8
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Sjömansbiff floppix style (ändrat från: http://www.kfgota.se/recept/sjomansbiff.htm)¨

ca 4 portioner

ca 500 g lövbiff
2 gula lökar
10-12 potatisar
2-3 msk smör eller margarin
1 1/2 tsk salt
nymald svartpeppar
1 flaska ( 33cl ) lättöl
1 dl vatten
1 1/2 köttbuljongtärning
persilja

Skär köttet i skivor. Skala och skiva löken i tunna skivor och potatisen i tjocka skivor. Bryn först köttskivorna i omgångar i fett i en stekpanna på inte alltför stark värme. Salta och mal över peppar.

Ta upp köttet. Späd i pannan med öl och vatten och lös upp buljongen. Häll av och spara skyn. Hetta upp lite mer fett i pannan och stek löken guldgul. Varva potatis och lök i en vid gryta, börja och sluta med potatisen. Häll på skyn. Koka upp och koka under lock på svag värme till potatisen är mjuk.
Lägg över köttet sist, värm på alltihop.
Strö klippt persilja över. Servera med inlagd gurka eller rödbetor.
Gammal 2007-07-13, 21:16   #9
Wikner89
Registered User

Wikner89s avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Humanist Visa inlägg
Lät gott och relativt enkelt, om jag då bortser från det där med tandpetare och ihoprullning

Måste isåfall komplettera mitt skafferi med creme fraiche och tandpetare. För den extremt rationelle kocken är det en fördel med ett fåtal men mycket användbara livsmedel och tillsatser.
gör en köprunda gå till ICA och köp tio förpackningar... bara in i frysen med dem och ta fram när du behöver. Tandpetarna kan du skita i... du kan få fler lite mer komplicerade recept om du vill... snart färdig utbildad kock :P
Gammal 2007-07-13, 23:14   #10
MyungChul
Registered User

MyungChuls avatar

Reg.datum: Aug 2004
Okej, för att göra det simpelt.. Riktigt jävla simpelt..

Gå och köp dig ett granatgevär, sen letar du rätt på en lämplig kojävel och sedan skjuter du från en distans på ca 50 meter så du inte får ett koben i skallen. Sedan så har du färdig-grillad ko. Enjoy, simple as that.
MyungChul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-14, 10:56   #11
Humanist
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av MyungChul Visa inlägg
Okej, för att göra det simpelt.. Riktigt jävla simpelt..

Gå och köp dig ett granatgevär, sen letar du rätt på en lämplig kojävel och sedan skjuter du från en distans på ca 50 meter så du inte får ett koben i skallen. Sedan så har du färdig-grillad ko. Enjoy, simple as that.
Oj undrar var du bor, där man kan köpa granatgevär i affär. Där jag bor går det inte riktigt så enkelt...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:13.