2007-07-03, 11:35
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2006
|
hjälp med aktivitetsfaktor :)
Jag har svårt för att bestämma aktivitetsfaktor när jag räknar ut hur mkt energi jag behöver under en dag. Mitt basala energibehov blev 1388 kcal/dygn. Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v... Reser sammanlagt tre timmar, mest sittandes, till och från jobbet. Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?
|
|
|
2007-07-03, 11:41
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av soulsplinter
Jag har svårt för att bestämma aktivitetsfaktor när jag räknar ut hur mkt energi jag behöver under en dag. Mitt basala energibehov blev 1388 kcal/dygn. Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v... Reser sammanlagt tre timmar, mest sittandes, till och från jobbet. Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?

|
Tror det finns trådar om detta redan.
|
|
|
2007-07-03, 11:43
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Tror det finns trådar om detta redan.
|
det var ju intressant att det finns många trådar om mitt energibehov redan, trodde det varierade från person till person?
|
|
|
2007-07-03, 11:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
det var ju intressant att det finns många trådar om mitt energibehov redan, trodde det varierade från person till person? 
|
Visst är de det, men alla har frågat precis samma fråga som du 
Det finns bra formler att gå efter osv.
Prova sök, tror det skall finnas där!
lycka till
|
|
|
2007-07-03, 12:12
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
|
Hur kommer det sig då att andra kan läsa dessa trådar och kanske tänka lite själv, sedan dra egna slutsatser om sin aktivitetsfaktor?
Klart det är individuellt, det betyder väl inte att vi andra kan lista ut hur aktiv du är bättre än vad du kan själv?
|
|
|
2007-07-03, 12:24
|
|
|
Registered User
|
eddie v: okejokej jag misstog mig helt enkelt bara när jag antog att den här sidan och dess medlemmar fanns till för att vi skulle hjälpa varandra. Om jag visste vilket värde jag skulle ta, så behövde jag väl inte fråga? Det verkade iaf som att t.ex. du är en sån som har koll på sånt här med träning.
Gym TT: Jo det förstod jag också, men jag tycker ändå det är svårt att avgöra
|
|
|
2007-07-03, 12:41
|
|
|
Framgång
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
eddie v: okejokej jag misstog mig helt enkelt bara när jag antog att den här sidan och dess medlemmar fanns till för att vi skulle hjälpa varandra. Om jag visste vilket värde jag skulle ta, så behövde jag väl inte fråga? Det verkade iaf som att t.ex. du är en sån som har koll på sånt här med träning.
|
Hörde du eddie?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pejij
Slår i lite vispgrädde i gainern ibland. Då är det fest!!
|
|
|
|
2007-07-03, 12:46
|
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Klart det går att göra uppskattningar, men å andra sidan är det ju knappast enkelt för det. Du säger att du går runt och fixar lite i en klädaffär, tränar du aldrig exempelvis?
Klart det går att få hjälp på kolozzeum, du själv har bl.a. fått en hel del hjälp på sistone i flera trådar eller hur?
Det är inte samma sak som att starta en helt ny tråd om exakt samma sak som andra gjort, varför inte bara söka reda på en sådan tråd, läsa själv och sedan om frågetecken finns så frågar du i den tråden?
Jag menar inte att vara otrevlig men att iaf försöka hitta något själv innan man startar en tråd kan inte vara särskilt svårt?
Men om man utgår från att kontorsarbete är 1.2 kanske ditt jobb är 1.3 och sedan eventuell träning på det så kanske 1.4 är rimligt? Om vi nu säger att ration är 1.2-2.0, i vissa fall är det ju 1.0-2.5 och då blir ju siffrorna annorlunda.
Angående om jag är "en som har koll på sånt här med träning" så är ju inte ens frågan du ställer träningsrelaterad, du har ju inte ens nämnt eventuell träning i tråden.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-07-03 klockan 12:48.
|
|
|
2007-07-03, 12:55
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Klart det går att göra uppskattningar, men å andra sidan är det ju knappast enkelt för det. Du säger att du går runt och fixar lite i en klädaffär, tränar du aldrig exempelvis?
Klart det går att få hjälp på kolozzeum, du själv har bl.a. fått en hel del hjälp på sistone i flera trådar eller hur?
Det är inte samma sak som att starta en helt ny tråd om exakt samma sak som andra gjort, varför inte bara söka reda på en sådan tråd, läsa själv och sedan om frågetecken finns så frågar du i den tråden?
Jag menar inte att vara otrevlig men att iaf försöka hitta något själv innan man startar en tråd kan inte vara särskilt svårt?
Men om man utgår från att kontorsarbete är 1.2 kanske ditt jobb är 1.3 och sedan eventuell träning på det så kanske 1.4 är rimligt? Om vi nu säger att ration är 1.2-2.0, i vissa fall är det ju 1.0-2.5 och då blir ju siffrorna annorlunda.
Angående om jag är "en som har koll på sånt här med träning" så är ju inte ens frågan du ställer träningsrelaterad, du har ju inte ens nämnt eventuell träning i tråden.
|
Jag HAR kollat gamla trådar men inte blivit klokare av det
Jo jag tränar, men när jag jobbar 10-19 lördag till fredag (7 dagar alltså) och har tre timmars resetid på det är de svårt att hinna träna de veckor jag jobbar. 12 timmar går ju åt till jobbet bara. Annars tränar jag nästan varje dag
Jag vill helt enkelt bara veta hur mycket mat jag ska stoppa i mig för att ligga +/- 0 och inte gå upp eller ner i vikt. På jobbet alltså. Men om jag tar typ 1,3 som aktivitetsfaktor dåra så blir det 1804 kcal. Det var ju inte mycket man fick äta då helt enkelt :P fasiken!
|
|
|
2007-07-03, 12:57
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Jag jobbar 9 h om dagen i en mindre klädbutik. typ sitter 50% av tiden o resten står/går ja runt o fixar med kläderna/gör mat os.v...
Vilken aktivitetsfaktor tror ni är rimlig?
|
Gillar du att räkna lite så kan du titta på den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275
För själva arbetet så kanske denna aktivitet på caloriesperhour.com kan vara rimlig för dig:
Walking - inside at work 4.8 km/h (moderate)
Fråga om du behöver hjälp.
|
|
|
2007-07-03, 12:57
|
|
|
Registered User
|
Ang det där med träningen Eddie; jag bara orkade inte skriva det ord jag egentligen menade, kom inte på det och så fick jag precis en kund på jobbet. Men då ändrar jag träning till typ diet, deff och fettminskning  OCH träning :P
|
|
|
2007-07-03, 12:59
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Rhino
Gillar du att räkna lite så kan du titta på den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275
För själva arbetet så kanske denna aktivitet på caloriesperhour.com kan vara rimlig för dig:
Walking - inside at work 4.8 km/h (moderate)
Fråga om du behöver hjälp.
|
TACK  precis en sån tråd jag sökte men inte hittade!
|
|
|
2007-07-03, 13:00
|
|
|
Registered User
|
Det är nog högre än 1.3 i såna fall, just det här är jag väldigt dålig på. Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.
Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.
EDIT: Såg att Rhino lade in sin tråd, tack Rhino då slapp jag!
|
|
|
2007-07-03, 13:10
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.
Då har du säkert betydligt högre än 1.3 än om spannet ligger mellan 1.2 och 2.0.
|
Angående spannet av aktivitetsfaktorer så är det min uppfattning att något sådant egentligen inte existerar och att det inte finns någon sådan "magisk" faktor/skala. Åtminstone är det så långt jag har kommit i mina grubblerier.  Det blir alltså ingen skillnad om skalan är mellan 1.0 och 5.0 eller något annat, bara den är tillräckligt stor för att täcka det man förbrukar. Därför höjde jag upp den till 2.5 i programmet, men den skulle utan att förändra något kunna vara hur hög som helst.
Varje steg på skalan är ju helt enkelt tio procent av sin basenergiförbrukning, och är förmodligen bara ett enkelt sätt att uttrycka det. Säg att man har 2000 i basförbrukning och gör någon sak under dagen som förbrukar ca 200 kcal, ja då skall aktivitetsfaktorn upp ett steg. OM man nu vill ha just en aktivitetsfaktor! Vet man hur mycket man förbrukar så har man ju redan svaret. Omräkningen tillbaka till en "faktor" är mest för att det är en spridd konvention att tänka i aktivitetsfaktor antar jag.
Citat:
|
Ja, måste jag så måste jag!
|
|
|
2007-07-03, 13:11
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är nog högre än 1.3 i såna fall, just det här är jag väldigt dålig på. Först måste jag ju veta värdena du går efter. Använder du Rhinos program för uträkning av energibehov som han har postat här på forumet så gäller ju siffrorna mellan 1.0 och 2.5.
|
Hmm.. jag använde den där Harris & Benedict metoden och fick fram 1388 kcal. Skulle ju kännas skönt om det iaf var 2000 kcal m dagen man fick äta haha. Äsch jag låtsas att 200 kcal/dag är rätt värde bara... då har jag aktivitetsfaktor på 1,45
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:46.
|

|