Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-07-15, 12:30   #1
Viveqa
Registered User

Viveqas avatar

Reg.datum: Nov 2001
Graviditet och tävling

hmn, vet inte riktigt var den här tråden hör hemma, men hade jag satt den i allmänt forum så hade den "försvunnit" innan någon med vettig erfarenhet kunnat ge ett svar.

Vi planerar bebis inom sådär 1-1,5år , hur bära sig åt för att "skada" kroppen så lite som möjligt?
Undvika bristningar?
Ser magen konstig ut sen ifall man får göra kejsarsnitt?
Får man bredare midja efteråt?

*riktig kärringfjolltråd känns det som, men är man utseende fixerad så är man..*

Senast redigerad av Viveqa den 2003-07-15 klockan 13:04.
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-15, 16:01   #2
Mallan
"livsnjutare"

Mallans avatar

Reg.datum: Apr 2002
Har ingen erfarenhet av egen graviditet, men har läst lite och sa...

Försök leva sa normalt som det gar och rör pa dig.
Finns lite olika värden angaende näring och hur mkt mer man bör äta, men att äta för tva vuxna personer behöver du inte. Runt 500kcal x-tra har jag hört.
Tycker inte du ska göra kejsarsnitt om du inte behöver det av medicinska eller andra akuta besvär. Det ger ärr och det är nog bättre att be doktorn sy ett x-tra stygn "där nere" istället.
Hur din kropp ser ut under och efter gravidititeten beror pa hur din kropp reagerar. Vissa samlar en mängd vatten medan andra endast far en mage.

Den sista tiden bör du tänka pa vilket form av träning du gör med tanke pa bäcken och att skellettet mjuknar. Även efterat bör du vara försiktig med vissa ställningar och typer av motion.
Fettförbränning är inte heller speciellt nyttigt direkt efter födseln da kroppen lagrar fett/näring at barnet.

Finns nog en hel del att läsa och jag vet att SATS har haft (och antagligen även har) information om graviditet och träning.

Glöm inte att njuta av graviditeten och bebisen. Du har tillräckligt mkt tid i tid liv att vara kroppsfixerad

lugnt

FAIRING Sports Nutrition
Mallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-15, 16:26   #3
Cissi

Reg.datum: May 2003
Jag ska nog börja med att nämna att jag "bara" tränar för fysiskt och psykiskt välbefinnande, men jag fick barn för fem månader sedan. Fram till veckan innan bebisen kom tränade jag fyra dagar i veckan, inte stenhårt kanske men så att jag höll min ursprungliga form och lite till faktiskt. Totalt gick jag upp 8kg och nästan allt satte sig på magen (åt mat och godis ungefär som tidigare), varav bebisen 3,5 å sen lite annat krafs som väger en del det med.

Jag blev förlöst med akut kejsarsnitt. Magen, som inte hade blivit så stor, den gick nästan att dölja med kläderna samma dag bebisen kom, försvann omedelbart. Fast kvar fanns, och finns, dock lite överskottshud som är lite svårare att bli kvitt. Ärret är fult men det går att dölja med alla trosor utom dom som är suuuupersmala fram, fast ibland är man ju naken......

Upplever inte att min kropp har förändrats efter graviditeten på något annat sätt än att mina tuttar försvann nästan helt efter att jag ammat och att jag fortfarande har en del lös hud kvar på magen. Bara positivt alltså Fast jag tränar vidare och snart är nog det ett minne blott det med.

Dessvärre (?) har jag förstått att alla graviditeter är individuella, fast jag har nog svårt att se att du skulle sabba kroppen alltför mycket, förutsatt att du inte börjar missköta dig och blir fet. Skulle det bli så att du lägger på dig en massa vatten så resulterar visserligen det i en något uttänjd hud men fortfarande, du blir inte fet. I "normala" fall, när kvinnan ökar ung 15kg, säger man att det tar ca ett år för kroppen att återställa sig till det normala. Då ska tilläggas att detta är tiden det tar utan någon hårdare träning. Som sagt så är jag själv nästan tillbaka i min innan-bebisen-form och jag har svårt att se att det skulle ta ett halvår till att bli av med det sista.

Jag är verkligen ingen expert på vare sig träning eller graviditeter och barnafödande, men om du vill får du gärna maila mig så kan jag försöka tala om hur det var för mig.

/C
Cissi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-15, 17:57   #4
Michelle

Reg.datum: Jul 2003
Hejsan!

Ville dela med mig av mina erfarenheter :-)

Jag tävlade ca 4 månader innan jag blev gravid ( planerad graviditet ) trodde dock att det skulle ta längre tid att bli gravid och för kroppen att återhämta sig då jag tävlade 3 ggr det året....

Eftersom sonen var stor, ca 5 kilo så fick vi planerat snitt. Allt gick jätte bra och även om snittet är längre än normalt så syns det knappt.

Tyckte att det tog ett par månader för kroppen att återhämta sig och så "gravid" ut till ca 3 månader efter. Men eftersom man har lite koll på kroppen gick det snabbt tillbaka.

Kroppen har inte förändrat sig något alls för min del och ser ut som jag gjorde tidigare, men det är nog olika från person till person. Men har man tränat en del tidigare så har man nog lite fördel! :-)

Tränade under hela graviditeten och mådde bra men var mycket trött, och TUNG!!! Ha ha..

Nåväl, lite tips från lilla mig :-)
Michelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-16, 04:56   #5
no1fitness
no1bootybuilder

Reg.datum: Mar 2003
Jag har inget förnuftigt att säga om ditt ämne, jag vill bara förstöra lite...
Skämt åsido, barn... vem vill ha barn ? Inte jag i alla fall. jag tål inte de små rackarna och blir galen när jag hör en ungen gapskrika i affären...

Tänk genom noga vad du ger dig in på innan du skaffar barn...
Gammal 2003-07-16, 05:29   #6
The Dwag
Guest

Citat:
Originally posted by no1fitness
Skämt åsido, barn... vem vill ha barn ? Inte jag i alla fall. jag tål inte de små rackarna och blir galen när jag hör en ungen gapskrika i affären...

Barn är väl det finaste man kan få… Det är inte barnens fel att dom är ouppfostrade utan föräldrarnas fel. Du skall nog se att om nåra år så är du mamma i alla fall...
  Svara med citat
Gammal 2003-07-16, 07:11   #7
tinus
Biffig.

tinuss avatar

Citat:

Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka så... Man MÅSTE faktiskt inte vilja ha barn bara för att man är tjej..
tinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-16, 08:28   #8
Viveqa
Registered User

Viveqas avatar

Reg.datum: Nov 2001
Jag vill ha barn...
Sätter mig medvetet brevid alla som har ungar på bussen etc..
Det är nog fel på mig
Men att vara barnvakt en vecka kanske skulle ta bort lusten

Man tänker att ungen kommer att ta en massa tid, energi, pengar ifrån mig etc. men jag tror inte att det behöver vara så.
När vi skaffade hund så tänkte jag attt han kommer att ta en massa tid, men isjälva verket så har han gett mig glädje och mer energi till att göra mer saker (ex. 1000gånger roligare morgonpromenader ). Ett barn kan verkligen vara en motivation att "ta tag i sitt liv".

Apprå bristningar etc;
Riktigt fet kräm ska hjälpa, fastän det beror mer på hormonella faktorer än p.g.a. viktuppgången.

Sen ska finnas kräm som drar ihop huden, vet inte exakt vilken, men det finns det väl tid att ta reda på.

Appråpå kejsarsnitt, så ska det vara omöjligt eller iaf väldigt svårt att föda barn naturligt ifall man knäböjt för tungt för mycket...

Och tack till allla som delat med sig utav sina erfarenheter!! :love:
Viveqa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-16, 08:51   #9
JJ
Värmdökungen

JJs avatar

Reg.datum: Aug 2001
Håller med Dwag, men alla får ju såklart göra sina egna val. Jag tror att i.o.m att du är så pass vältränad Viveqa så kommer din kropp att klara en graviditet bra.

Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-16, 08:55   #10
Pinglan
Bananslukerskan.

Pinglans avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:
Jag har inget förnuftigt att säga om ditt ämne, jag vill bara förstöra lite..

Tänk genom noga vad du ger dig in på innan du skaffar barn..
no1fitness och tinus:
Men är det sant detta? Jag tycker precis samma sak vad gäller barn! Jag står inte ut med barn överhuvudtaget (förutom min älskade brorsdotter då förstås men det är ju skillnad, dessutom är det bara att lämna tillbaka henne till föräldrarna om jag tröttnar, inte så aktuellt nu när hon är 13 men tidigare)
Jag vet inte hur många gånger jag har fått försvara mig gällande mitt beslut att aldrig skaffa barn, folk vill inte förstå att jag helt enkelt inte är intresserad. Tack och lov har min sambo samma inställning till barn som jag har, vilken tur att vi fann varandra.
no1fitness och tinus: kul att det finns fler av vår sort!

viveqa: förlåt att jag kluddar i din tråd, men jag kunde inte låta bli nu när jag hittade ett par jämlikar i barnafrågan!
Gammal 2003-07-16, 09:00   #11
tinus
Biffig.

tinuss avatar

Citat:
Originally posted by Pinglan

no1fitness och tinus:
Men är det sant detta? Jag tycker precis samma sak vad gäller barn! Jag står inte ut med barn överhuvudtaget (förutom min älskade brorsdotter då förstås men det är ju skillnad, dessutom är det bara att lämna tillbaka henne till föräldrarna om jag tröttnar, inte så aktuellt nu när hon är 13 men tidigare)
Jag vet inte hur många gånger jag har fått försvara mig gällande mitt beslut att aldrig skaffa barn, folk vill inte förstå att jag helt enkelt inte är intresserad. Tack och lov har min sambo samma inställning till barn som jag har, vilken tur att vi fann varandra.

viveqa: förlåt att jag kluddar i din tråd, men jag kunde inte låta bli nu när jag hittade ett par jämlikar i barnafrågan!
ja det är något man har fått försvarat/förklarat mer än en gång..

Sedan är man tydligen konstig för att man inte stoppar in huvudet i en barnvagn så fort man ser en och tjuter förtjust.

Som sagt trevligt att vi är flera
tinus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-07-17, 03:16   #12
no1fitness
no1bootybuilder

Citat:
Originally posted by The Dwag

Barn är väl det finaste man kan få… Det är inte barnens fel att dom är ouppfostrade utan föräldrarnas fel. Du skall nog se att om nåra år så är du mamma i alla fall...
Nej tack ,
jag kommer ALDRIG att bli mamma till nåt annat än hundar och katter... När jag var liten trodde jag att jag skulle få barn innan 30, men nu är det ett par år kvar och jag kan ine se mig med en rackarunge !
Som tur är tycker min sambo likadant om barn och därför har vi skaffa ett par hundar i stället. Ibland är de som barn kan jag intyga. Gnäller och blir sura om de inte får sin vilja genom...
Gammal 2003-07-17, 03:18   #13
no1fitness
no1bootybuilder

Citat:
Originally posted by tinus

Skönt att höra att jag inte är ensam om att tycka så... Man MÅSTE faktiskt inte vilja ha barn bara för att man är tjej..
Gammal 2003-07-17, 03:30   #14
no1fitness
no1bootybuilder

Citat:

no1fitness och tinus:

Pinglan... Kunde inte sagt det bättre själv...Är du min hemliga tvillingsyster-yster ??:love:

Ursäkta kladdet Viveqa, men jag blev bara så glad !!
Gammal 2003-07-17, 07:29   #15
Nate
Registered User

Nates avatar

Reg.datum: Sep 2002
Citat:

no1fitness och tinus:
Trodde aaaaalla tjejer tyckte om barn jag med. Jag tycker mest att de är störande, bortskämda och äckliga! Ser ingen vits i att hålla på och gulla med bäbisar...

"jag kaaaan sjäääälv, buäääh!" - yeah right, du kan ingenting ungjävel!

*spanka*

Nate är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:11.