Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-02, 18:49   #1
conundrum
Registered User

Reg.datum: Jul 2009
Vad är insulin (v2)?

Det kanske behövs en ny tråd om vad insulin är, med tanke på att vetenskapen inom området har kommit med nya rön sedan 2004 när den första tråden om insulin skapades.
(http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=insulin)

För mig blev det hela åtminstone väldigt råddigt efter att ha läst de 10 första sidorna och försökt förstå och minnas det, för att sedan bli avfärdad i 180 på sidan 11 om att presenterad fakta är föråldrad och bör förträngas.

Så ska vi ta det från början vad insulin är och vad det gör, och vad som råder i dagsläget när det kommer till forskning inom ämnet? För att förstå vad insulin är kanske man måste ha en grov uppfattning om vad glukos och glykogen är också?
conundrum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 19:54   #2
Ishie
Registered User

Ishies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Nya rön? 2004?

.. I vilket fall som helst är jag all eyes 'n ears. Har diabetes version 1 (typ 1 ^^)
Och jag har en fråga..

Jag gjorde ett experiment i våras där jag uteslöt insulin dagtid och bara tog det långtidsverkande inför natten. Syfte? Har ju hört att insulin är fettinraglande. Korrekt?
Hur som..
Detta varade ynka 4 dagar, men jag kunde hålla blodsockret nere genom att bara äta fett och protein i små mängder, och sedan "promenera bort" överskottet ur blodet. Tog ca 20-60min beroende på mat mängden.
Jag mådde bra samtliga dagar, men tyckte det var alldeles för omständligt.

Är det farligt för en diabetiker att göra så här?

<edit>Fråga en dietist har jag inga fina erfarenheter av, då jag med min begränsade kunskap har fått rätta denne mer än några gånger så jag litar inte på denne längre.

Senast redigerad av Ishie den 2009-08-02 klockan 19:56.
Ishie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:00   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det är ingen skillnad i dag vad gäller vad insulin är och gör.

Det är hysteri över hur tjock man blir av normal insulinfrisättning vid normalt ätande som man inte bör fästa sig vid.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:06   #4
Hobbes
En Svensk Tiger.

Hobbess avatar

Reg.datum: Oct 2003
Hur kan man med begränsade kunskaper rätta någon (i detta fallet en dietist) - motsäger inte det sig själv?
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-02, 20:10   #5
Ishie
Registered User

Ishies avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Hur kan man med begränsade kunskaper rätta någon (i detta fallet en dietist) - motsäger inte det sig själv?
I wish. Det har redan varit uppe här förut. Självklara saker som denne hade fel i.
Kommer inte ihåg längre vad det handlade om, går inte till denne längre, så det ligger i historia böckerna. Men det var ingen som trodde mig då heller, så jag ser ingen anledning att dra upp det igen.
Ishie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-03, 17:51   #6
conundrum
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Ishie Visa inlägg
Nya rön? 2004?
Läs tråden jag länkar till i post #1
Gammal 2009-08-03, 18:17   #7
conundrum
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det är ingen skillnad i dag vad gäller vad insulin är och gör.

Det är hysteri över hur tjock man blir av normal insulinfrisättning vid normalt ätande som man inte bör fästa sig vid.
Om vi börjar med att gå igenom vad insulin är, då kan vi åtminstone hålla oss till det du sa i den första tråden om "Vad är insulin?":

"Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper."

Alltså, insulin är ett hormon som produceras i bukspottskörteln när man förtär näring, detta eftersom glukosnivåerna höjs i blodet i och med måltiden. Insulinet har som uppgift, att se till att muskelvävnad och fettvävnad tar upp detta glukos. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos i levern.

Det här skrev jag utgående från wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin men det klarnar inte vad glukos har för nytta i muskel- och fettvävnaden som insulin signalerar att de skall ta upp. Begreppet glykogen och glukos är lite knepigt, kan någon förklara det i simpel fom vad deras uppgift är och inverkan?

Vad betyder begreppet insulinkänslighet i dagens läge? Betyder det inte att en god insulinkänslighet resulterar i att mer av den energi man stoppar i sig går till muskelvävnad istället för fettvävnad?

Vad har insulintoppar för inverkan på kroppen?
Gammal 2009-08-03, 18:18   #8
conundrum
Registered User

I och med att pizza har högst II av alla livsmedel, skulle vi hålla oss till den gamla teorin, hade inte pizza direkt efter träningspasset varit synnerligen anabolt då?

Vad skulle pizza direkt efter träning med dagens forskning/vedertaganden ha för effekt?
Gammal 2009-08-04, 00:01   #9
Undefined
Registered User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av conundrum Visa inlägg
Begreppet glykogen och glukos är lite knepigt, kan någon förklara det i simpel fom vad deras uppgift är och inverkan?
Kolhydrater genom matsmältningen tas upp som glykos i blodet. Glykos är den form i vilken det transporteras i blodbanan. Glykogen är lagringsformen av glykos i muskler och lever. Glykogen i musklerna lagras där för att kunna användas som energi i muskelarbetet. Glykogenet kan dock inte användas i den formen utan omvandlas i mitokondrierna till kroppens eget energisystem ATP. Det är denna omvandling som refereras till som förbränning. Glykogenet i levern har som uppgift att reglera blodsockernivån och transporteras till andra delar av kroppen.
Undefined är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-04, 08:22   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
I och med att pizza har högst II av alla livsmedel, skulle vi hålla oss till den gamla teorin, hade inte pizza direkt efter träningspasset varit synnerligen anabolt då?
Insulin är inte anabolt hos människa (om vi talar om muskeluppbyggnad).

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-08-04, 12:09   #11
conundrum
Registered User

Citat:
Insulin är inte anabolt hos människa (om vi talar om muskeluppbyggnad).
Vilken effekt har pizza direkt efter träning? Borde vara bra när det är kaloririkt?

Hur motverkar insulin proteinnedbrytningen?

Vilken undersökning/fakta fick dig att ändra uppfattning om insulin vilket du skriver här http://www.kolozzeum.com/forum/showp...&postcount=151
Gammal 2009-08-04, 13:19   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Det kan jag inte peka på något speciellt. Det rådde GI-hysteri överallt första halvan av årtiondet.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-08-04, 14:21   #13
C.E.J.
Korsordet

C.E.J.s avatar

Reg.datum: Oct 2007
Citat:
Om vi börjar med att gå igenom vad insulin är, då kan vi åtminstone hålla oss till det du sa i den första tråden om "Vad är insulin?":

"Insulin är ett hormon, med både muskeluppbyggande och fettinlagrande egenskaper."

Alltså, insulin är ett hormon som produceras i bukspottskörteln när man förtär näring, detta eftersom glukosnivåerna höjs i blodet i och med måltiden. Insulinet har som uppgift, att se till att muskelvävnad och fettvävnad tar upp detta glukos. Insulin motverkar även nedbrytning av glykogen och nybildning av glukos i levern.

Det här skrev jag utgående från wikipedia http://sv.wikipedia.org/wiki/Insulin men det klarnar inte vad glukos har för nytta i muskel- och fettvävnaden som insulin signalerar att de skall ta upp. Begreppet glykogen och glukos är lite knepigt, kan någon förklara det i simpel fom vad deras uppgift är och inverkan?

Vad betyder begreppet insulinkänslighet i dagens läge? Betyder det inte att en god insulinkänslighet resulterar i att mer av den energi man stoppar i sig går till muskelvävnad istället för fettvävnad?

Vad har insulintoppar för inverkan på kroppen?
Du kan hitta svar på många av dina frågor här: http://diabetesmanager.pbworks.com/I...s%252C-protein
Gammal 2009-08-04, 14:23   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Du kan också låna en bok om fysiologi på vilket bibliotek som helst, t ex http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9147051957 så har du kapitel om endokrinologi där insulin ingår där.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2009-08-04, 14:52   #15
conundrum
Registered User

Citat:
Det kan jag inte peka på något speciellt. Det rådde GI-hysteri överallt första halvan av årtiondet.
Anpassade du själv dina intag efter II under årtiondets första hälft i tron om att det skulle ha nytta?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:04.