2007-02-11, 15:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
hur långt tid tar det för proteinet?
Jo, jag undrar hur långt tid det tar för proteinet, från det att man sväljer det till att det börjar stimulera proteinsyntesen? Är det relaterat till hur mycket man stoppar i sig vid ett enskilt tillfälle? Tack.
|
|
|
2007-02-11, 15:33
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Långsamt protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen.
Snabbt protein och EAA gör det; då är det ett dosrelaterat gensvar - just större tillflöde av aminosyror i blodet desto större stimulering av proteinsyntesen. Då beror det också på sammansättningen av måltiden.
Proteinsyntesen över 420 minuter efter kasein- eller vassleintag (och inget annat):
http://ajpendo.physiology.org/conten...210268004.jpeg
Ur Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001.
|
|
|
2007-02-11, 15:42
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Långsamt protein från mat stimulerar inte proteinsyntesen.
|
Så kaseinet från t.ex. mjölk stimulerar inte proteinsyntesen alls?
I samband med styrketräning är det väl nödvändigt att proteinsyntesen stimuleras, så att inte balansen blir negativ? Eller har jag missuppfattat det fel?
Mjölk sägs ju vara bra som proteinkälla efter träning? hm...
|
|
|
2007-02-11, 15:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
|
|
|
2007-02-11, 15:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
|
Jo, jag vet. Det var precis därför jag fråga. Eftersom han i denna tråd skrev att långsamt protein från mat inte stimulerar proteinsyntesen.
|
|
|
2007-02-11, 15:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Da2
Så kaseinet från t.ex. mjölk stimulerar inte proteinsyntesen alls?
|
Nej. Däremot kan långsamt protein naturligtvis användas till fullo i proteinsyntesen. Proteinsyntesen pågår ständigt. Med "stimulera" menas att uppreglera den över basnivåer. Det gör snabbt protein, men inte långsamt. Långsamt protein minskar däremot den också alltid pågående nedbrytningen, och jämför man långsamt med snabbt rakt av, ger långsamt den bättre proteinbalansen.
|
|
|
2007-02-11, 15:47
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
The most striking differences between the fast and slow meals had to do with protein synthesis, as assessed by NOLD, and with amino acid oxidation. Stimulation of synthesis was dramatic and immediate after the fast meals, whereas it was absent after the slow meals. Such unique responses to the fast and slow meals are most likely due to different levels of amino acid availability. Indeed "fast proteins," which strongly increased amino acid availability (as reflected by plasma aminoacidemia), probably induced a stimulation of protein synthesis. By contrast, "slow proteins," which modified plasma amino acid concentration to a much slower extent, were not associated with a stimulation of protein synthesis. In accordance with this theory, it has been demonstrated that significant stimulation of protein synthesis requires at least a twofold increase of plasma aminoacidemia above basal level.
|
Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E340-E348, 2001;
|
|
|
2007-02-11, 15:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Nej. Däremot kan långsamt protein naturligtvis användas till fullo i proteinsyntesen. Proteinsyntesen pågår ständigt. Med "stimulera" menas att uppreglera den över basnivåer. Det gör snabbt protein, men inte långsamt. Långsamt protein minskar däremot den också alltid pågående nedbrytningen, och jämför man långsamt med snabbt rakt av, ger långsamt den bättre proteinbalansen.
|
Där ser man. Man lär sig något nytt var dag. Men hur långt tid tar det för vassle från att man sväljer det till att det börjar stimulera proteinsyntesen? Jag tänker mest på processen, när man märker skillnaden i nivåer.
|
|
|
2007-02-11, 16:00
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Klicka länken i inlägg 2.
|
|
|
2007-02-11, 16:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Klicka länken i inlägg 2.
|
Lite svårt att tyda dom. vilken graf ska jag titta på? Vad betyder AA, CAS, WP, RPT-WP?
|
|
|
2007-02-11, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Amino-Acid, Casein å Whey Protein skulle jag anta för dom tre första iaf.
RPT-WP vet jag ej dock, men borde va nån form av vassle de oxå.
|
|
|
2007-02-11, 16:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
RPT-WP är upprepat intag av vassle för att likna det mera långsamma upptaget av kasein. Det va och så det mest effektiva i denna studien på proteinbalansen.
Man kan också se att proteinsyntesen mätt som NOLD, altså inbyggnad (proteinsyntes) av leucin i vävnaderna, ökar ca 20min efetr intag av vassle och har sin peak runt 60min.
|
|
|
2007-02-11, 21:33
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Kan det vara fördelaktikt att då äta vassle innan en måltid för att hela tiden ha en hög kurva på proteinsyntesen? kanske mer frekventa mål med en viss procentsats vassle i dem?
|
2007-02-11, 21:40
|
|
Registered User
|
fördelaktigt
|
2007-02-11, 22:10
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det vore frestande att tro att det skulle vara det, men risken är att det bara innebär ökad proteinoxidation. Det måste finnas behov av en bättre proteinbalans också; kroppen strävar efter homeostas, och ett ökat vassleintag skulle troligen bara innebära ökad aminosyreoxidation. Inte troligt att muskelmassan ökar signifikant utan annan stimulans.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:50.
|

|