Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-26, 20:14   #1
Sadde
Registered User

Saddes avatar

Reg.datum: Aug 2006
Hjälp med banköverföring HANDELSBANKEN

Hejsan!

Någon som vet vilka siffor det är man ska skriva in när man överför pengar från SEB till handelsbanken?

Det är såhär att min polare ska sätta in pengar på mitt konto men hos SEB så finns det bara ett fält för siffrorna där man brukar skriva in både clearingsnummer och kontonummer, men när han väljer handelsbanken (min bank) som mottagare så går det endast skriva in 9siffror och då får han endast plats med mitt kontonummer och inte med mitt clearingsnummer.

Jag har sökt på google och letat på båda bankernas hemsidor utan resultat, därför vänder jag mig nu till er kära koloiter.

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning
Sadde
Sadde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 20:17   #2
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Mitt SHB-clearingnummer är iaf 6701, om det nu hjälper något. På min internetbank kan man klicka så man får mer utrymme att skriva, har han inget sådant val?

Exempel: 6701skrivkontonummerhär
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 20:17   #3
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Clearingnummer är ju bankens nummer så han fyllt i Handelsbanken borde det inte behövas. Tror bara han behöver skriva ditt kontonummer.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 20:21   #4
Sadde
Registered User

Saddes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Mitt SHB-clearingnummer är iaf 6701, om det nu hjälper något. På min internetbank kan man klicka så man får mer utrymme att skriva, har han inget sådant val?

Exempel: 6701skrivkontonummerhär
jag ska kolla med honom, dock så tror jag inte han kan få mer utrymme.

Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Clearingnummer är ju bankens nummer så han fyllt i Handelsbanken borde det inte behövas. Tror bara han behöver skriva ditt kontonummer.
när han t.ex väljer swedbank så får det plats med både clearing och kontonummer, men det kanske ligger något i det du säger.
Gammal 2007-09-26, 20:26   #5
egge
Det var en gång en tråd-master!

egges avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Sadde Visa inlägg
när han t.ex väljer swedbank så får det plats med både clearing och kontonummer, men det kanske ligger något i det du säger.
Handelsbanken>Swedbank

Nämen jag tror det ska räcka så men jag kan ju inte vara helt säker.

Fanns aldrig i kravspecifikationen att livet skulle vara rättvist. Försent att koda om allting nu så vi får fortsätta simulationen. Kanske kan vi patcha? - stridis
egge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-26, 20:26   #6
Sadde
Registered User

Saddes avatar

ingen annan som har gjort en överföring från SEB till handelsbanken någon gång som skulle kunna vara snäll och hjälpa till?
Gammal 2007-09-26, 20:33   #7
FreCKo
Registered User

FreCKos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Inom Swedbank så blir du tilldelad ett clearingnummer som sen hänger med dig resten av tiden du har kontot där, medan i Handelsbanken så byts clearingnumret beroende på vilket kontor du har. Har du t.ex. kontoret på Kungsholmstorg i sthlm har du clearing 6106, men byter du kontor till det på Fleminggatan 300m bort så får du clearing 6146. Det här gör att det inte kan finnas två likadana konton med olika clearingnummer inom handelsbanken, utan för du över till konto 123456789 oavsett clearing så "borde" pengarna komma fram till rätt konto, men skriver du ett annat clearingnummer till Swedbank så kommer pengarna att komma fram till fel person, alternativt studsa tillbaka.
Gammal 2007-09-26, 20:35   #8
Sadde
Registered User

Saddes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FreCKo Visa inlägg
Inom Swedbank så blir du tilldelad ett clearingnummer som sen hänger med dig resten av tiden du har kontot där, medan i Handelsbanken så byts clearingnumret beroende på vilket kontor du har. Har du t.ex. kontoret på Kungsholmstorg i sthlm har du clearing 6106, men byter du kontor till det på Fleminggatan 300m bort så får du clearing 6146. Det här gör att det inte kan finnas två likadana konton med olika clearingnummer inom handelsbanken, utan för du över till konto 123456789 oavsett clearing så "borde" pengarna komma fram till rätt konto, men skriver du ett annat clearingnummer till Swedbank så kommer pengarna att komma fram till fel person, alternativt studsa tillbaka.
tack!
Gammal 2007-09-26, 20:35   #9
FreCKo
Registered User

FreCKos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Sadde Visa inlägg
tack!
no probs
Gammal 2007-09-26, 20:38   #10
Pudzianovski
Trankil.

Pudzianovskis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av egge Visa inlägg
Handelsbanken>Swedbank
http://www.idg.se/2.1085/1.122465
Pudzianovski är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:23.