2007-04-21, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Är naturgodis nyttigare än vanligt godis?
Var i affären idag och tittade på naturgodis från Exotic snacks (roligare än grönsaker, nyttigare än godis). Om vi tar ex bananchips så innehåller dom 533 kcal och många andra sorter låg mellan 400-500 kcal. Tar vi en påse gott och blandat eller bilar så innehåller dom ca 350 kcal. Är det trots alt nyttigare att äta naturgodis än vanligt godis?
|
|
|
2007-04-21, 13:32
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Vad menar du med nyttigt?
Antioxidanter? Då är mörk choklad en hit.
Kalorifattigt? Ja då är det bara att kolla och jämföra.
Nyttiga fetter, micronutriner (vitaminer/mineraler) så vinner naturgodiset.
Gott och blandat och bilar innehåller bara socker och smakämnen. Men om jag å andra sidan är sugen på gelehallon så köper jag inte bananchips eller youghurtdoppade nötter bara för att de är nyttigare.
2007-04-21, 13:43
|
|
Adam e söt.
Reg.datum: Mar 2004
|
naturgodis e ju bättre om man ser till nutrienterna, om man ser till kcal så e d knappast bättre.
Ja äter naturgodis för att det e gott enbart.
|
|
|
2007-04-21, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus
Ja äter naturgodis för att det e gott enbart.
|
Cashewnötter doppat i choklad
|
2007-04-21, 15:05
|
|
Adam e söt.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Longshot
|
kokos eller hasselnötstopparna kör ja på! Brukar va ond och tar en vanlig godispåse o laddar den me såna hahahaha, mkt billigare!
|
|
|
2007-04-21, 15:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
nyttigt NYTTIGT så är natusgodis vinnaren, men det innehåller i regel mer kalorier, på så sätt är det sämre.
|
|
|
2007-04-21, 16:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Longshot
|
köp fina cashewnötter och doppa dem i smält 86% choklad (marabous/lindts man smälter i en djup tallrik över kokande kastrull) och låt dem svalna nötterna sen, njut!!!
Gör så även med russin, skivade bananer, torkade äppleskivor eller apelsinbitar...
|
|
|
2007-04-21, 17:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av loverius
köp fina cashewnötter och doppa dem i smält 86% choklad (marabous/lindts man smälter i en djup tallrik över kokande kastrull) och låt dem svalna nötterna sen, njut!!!
Gör så även med russin, skivade bananer, torkade äppleskivor eller apelsinbitar... 
|
Bra idé...
"All due respect, you got no fucking idea what it's like to be number one. Every decision you make affects every facet of every other fucking thing. It's too much to deal with almost. And in the end you're completely alone with it."
|
|
|
2007-04-22, 12:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Kan bara säga att rent spontant att jag inte "behöver" äta lika mycket naturgodis jämfört med vanligt godis för att vara nöjd, kanske 1hg istället för 3-4hg
|
|
|
2007-04-22, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Majtchus
Kan bara säga att rent spontant att jag inte "behöver" äta lika mycket naturgodis jämfört med vanligt godis för att vara nöjd, kanske 1hg istället för 3-4hg 
|
Då "vinner" du ju både näringsmässigt och kalorimässigt.  Då kvarstår ju bara det viktigaste:
-Vilket godis tycker du egentligen smakar godast!?
För inget av alternativen är särskilt bra, förutom "rena nötter", även om det finns en variant som innehåller lite mer vettiga saker utöver energi, och har man då bestämt sej för att unna sej lite godis ( vilket är helt rätt om man tycker om det och mår bra av det) så tycker jag frågan om "dåligt/mindre dåligt" är ganska ointressant om man nu skulle uppskatta den ena mycket mer rent smakmässigt.
Så välj det du känner mest för Xtreme, och tänk snarare på att inte överäta något av dom än att välja det "bästa".
|
|
|
2007-04-22, 13:19
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
För inget av alternativen är särskilt bra, förutom "rena nötter", även om det finns en variant som innehåller lite mer vettiga saker utöver energi,
|
Hur tänker du då? Jag äter gärna olika torkade frukter så som annanas, papaya, aprikoser, vindruvor, mango, banan, äpple osv.
Ja, de har hög energitäthet i jämförelse med sina otorkade varianter. Men näringsmässigt är de ju överlägsna allt du kan lägga i godispåsen i en vanlig lösviktsgodis avdelning. De är ju packade med vitaminer och mineraler.
2007-04-22, 13:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Hur tänker du då? Jag äter gärna olika torkade frukter så som annanas, papaya, aprikoser, vindruvor, mango, banan, äpple osv.
|
Torkad frukt är det inget fel på tycker jag ( sålänge man inte friterar och dränker i socker å har sej vuilket tyvärr är fallet med en del av dom du räknar upp), jag liknar bara inte det vid naturgodis mer än jag liknar frukt som naturgodis.
|
|
|
2007-04-22, 15:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Ja, de har hög energitäthet i jämförelse med sina otorkade varianter. Men näringsmässigt är de ju överlägsna allt du kan lägga i godispåsen i en vanlig lösviktsgodis avdelning. De är ju packade med vitaminer och mineraler.
|
Hmm, för mig är frukt just frukt oavsett om det är färskt eller torkat, annars skulle jag äta godis i müslin varenda dag
|
|
|
2007-04-22, 16:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Kollade nån gång på innehållet i de varianter som har vitt 'yoghurt'-överdrag. En del av dom har 'delvis härdat vegetabiliskt fett' och 'härdat vegetabiliskt fett' medan andra har bara 'kakaosmör'. Det kan alltså vara värt att kolla om man är noga med typen av fett man får i sig.
|
2007-04-24, 01:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Jag hade enormt socker sug tidigare innan jag la om min kost o gick ner i vikt. Jag åt typ godis varje dag. För nåra år sedan sa jag åt mig själv efter min viktnedgång att endast äta godis fre/ lör vilket fungerade bra,,,
Men de vart ändå panik till affären varej fredan även om aj inte va sugen, bara flr att få köpa godis. Jag tänkte, nej faan nu lägger jag ner de här, o så börjar ja med natur godis istället, mycket dyrare dessutom. Och då vart de lite mandlar osv varje fredag, ja vart inte alls lika söt sugen.. men ändå vart jag ju SUGEN eftersom ja stod varje fredag o plockade i min påse. Jag kännde aldrig det där, åhh jag e inte ett dugg sugen på socker, utan tvärt om,,, natur godis är massa socker i... tyvärr.. iallfall dom med yoghurt osv.. annars är de mesta saltat o rostat..
så de är knappast nyttigt.. men kanske mer hälsosamare än vanligt godis
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:02.
|

|