Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-18, 01:31   #1
Wixner
Registered User

Reg.datum: Mar 2002
massa frågetecken

var så länge sedan jag höll strikt diet så jag har glömt vad allt är.
Jag har uppfattat följande

Snabba kolisar
Energi som snabbt går ut i kroppen - lämpligt ett par timmar innan träning - Potatis - Ris

Långsamma kolisar
Energi som långsamt kommer ut i kroppen - kan väl kanske ätas som lunch - Alla former av pasta

Protein
Muskelcellernas uppbyggnad - krävs för (åter)upbyggnad av muskler - Tas med fördel efter träningspass och behovet av dessa ökar vid deff samtidigt som intaget av kolisar sjunker.

Fetter
Måste ätas - dock i rätt form - för att kroppen skall orka med.
Fisk-fett är nyttigast, men vad är innebörden av mättat - omättat och fleromättat fett?

Kalorier
En benämning på energivärde? om man inte bränner det dagliga intaget av kalorier så omvandlas det till energi / fett depåer

Energivärde
Benämns i Joule (eller KiloJoule). Anger en produkts energivärde högt sådant och lågt Kalorivärde är ok som uppladdare inför träning (dextrosol och andra sockerarter)

som sagt så är detta saker som jag snappat upp men 97.15% av detta är säkert fel så ni får rätta mig om jag har fel
Wixner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 04:22   #2
Örjan
Registered User

Reg.datum: Jul 2002
Re: massa frågetecken

Citat:
Originally posted by Wixner
var så länge sedan jag höll strikt diet så jag har glömt vad allt är.
Jag har uppfattat följande

Snabba kolisar
Energi som snabbt går ut i kroppen - lämpligt ett par timmar innan träning - Potatis - Ris

*Nä inte snabba kolisar så långt före träning, det har jag aldrig hört talas om. Ris brukar sägas vara långsamt. Om detta även gäller snabbris, som kokas kort tid, låter jag vara osagt.

Långsamma kolisar
Energi som långsamt kommer ut i kroppen - kan väl kanske ätas som lunch - Alla former av pasta

*Långsamma (och medelsnabba) kolisar ska man alltid välja, förutom direkt efter ett pass, då man ska ha snabba. Enligt vissa ska man även direkt före ett pass ha snabba, och eventuellt under passet (sportdryck). Har läst att snabbpasta, alltså med kort koktid, är snabba, men är inte säker på att det stämmer. Annan pasta är långsam.

Protein
Muskelcellernas uppbyggnad - krävs för (åter)upbyggnad av muskler - Tas med fördel efter träningspass och behovet av dessa ökar vid deff samtidigt som intaget av kolisar sjunker.

Fetter
Måste ätas - dock i rätt form - för att kroppen skall orka med.
Fisk-fett är nyttigast, men vad är innebörden av mättat - omättat och fleromättat fett?

*Det mättade är det onyttiga. Det finns det hög andel av i mjölkprodukter, det mesta köttet, och godis. Olivolja, rapsolja, fiskolja, linfröolja är bra.

Kalorier
En benämning på energivärde? om man inte bränner det dagliga intaget av kalorier så omvandlas det till energi / fett depåer

*Ja, eller blir muskler.

Energivärde
Benämns i Joule (eller KiloJoule). Anger en produkts energivärde högt sådant och lågt Kalorivärde är ok som uppladdare inför träning (dextrosol och andra sockerarter)

*Energivärde mäts i kilojoule OCH kilokalorier (Kcal). Dessa är alltså samma sak, bara olika skalor. När man pratar om kalorier, är det Kcal man menar, alltså det som står på förpackningar. Man bör nog har mycket kalorier före ett pass, ja. Om dessa ska komma från snabba (t.ex. dextrosol) eller långsamma kolhydrater kan jag inte uttala mig om.

som sagt så är detta saker som jag snappat upp men 97.15% av detta är säkert fel så ni får rätta mig om jag har fel
För att göra det enklare för mig har jag skrivit i ditt citat, det jag har kunnat svara på. Du kommer säkert få mer kompetenta svar, men läs detta så länge. Jag har markerat mina svar med en stjärna (*).
Örjan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 11:18   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det enda ris som är riktigt långsamt är parboiled.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-18, 13:40   #4
Janna
Owner of the lammkött!

Jannas avatar

Reg.datum: Jul 2002
en enkelomättad fettsyra har EN dubbelbindning mellan två atomer i kedjan.

en fleromättad fettsyra har FLERA kol-koldubbelbindningar

och en mättad saknar dubbelbindningar

ju fler koldubbelbindningar en kedja har desto lättare blir det för kroppen att bryta ner den och använda den som energi

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:40.