Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-18, 11:52   #1
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Köksprylar i plast kan göra dig fet och sänker testo

Ur dagens SVD:

Köksprylar i plast kan göra dig fet

Köksplasten gör dig fet, visar en amerikansk studie som för första gången framhåller mjukgörare som en bidragande orsak till fetmaepidemin.

Män som i fyra år utsattes för låga doser av ftalater fick sänkta halter av det manliga könshormonet testosteron och tydligt ökad bukfetma.

Artikeln i sin helhet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14839468.asp

Rapporten i sin helhet:
http://www.ehponline.org/members/2007/9882/9882.pdf

Lizard
Gammal 2007-03-18, 12:06   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Coolt (själva fenomenet, inte resultaten av dessa). Jo, det är kraftfulla substanser, ser jag.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 12:27   #3
Jacksatan
Registered User

Jacksatans avatar

Reg.datum: Aug 2005
det där har jag länge haft på känn, men jag har aldrig kunnat bevisa det. Förrän nu. Bahahahhah
Gammal 2007-03-18, 12:33   #4
Humanist
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard Visa inlägg
Ur dagens SVD:

Köksprylar i plast kan göra dig fet

Köksplasten gör dig fet, visar en amerikansk studie som för första gången framhåller mjukgörare som en bidragande orsak till fetmaepidemin.

Män som i fyra år utsattes för låga doser av ftalater fick sänkta halter av det manliga könshormonet testosteron och tydligt ökad bukfetma.

Artikeln i sin helhet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14839468.asp

Rapporten i sin helhet:
http://www.ehponline.org/members/2007/9882/9882.pdf

Lizard
Usch!

Hur fan ska man tolka detta nudå? Vanligtvis bryr jag mig knappast om alla dessa råd & rön, då jag går under parollen 'Lagom är bäst' gällande alla livsmedel. Men det här var inte bra. Jag förvarar nämeligen i princip alltid maten i plastburkar av typen lunchlådor. Har gjort så väldigt länge och tyckt det funkat bra.

Dags att byta ut mot plåt och kassera alla plastbyttor?
Humanist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 12:54   #5
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
"Forskningsledaren Richard Stahlhut betonar att livsstilsfaktorer och andra kemikalier också spelar in och att ftalater knappast är den enda orsaken till försämrad spermiekvalitet och övervikt."

Mao lev sunt och motionera.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 13:00   #6
Tiefenmesser
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Jag stoppade just in en plastlåda med fläskytterfile och rostad potatis i mikron. Sätter mig vid datorn och klickar på det här. Nice! :-)

Visserligen står det ju på den att den är mikrosäker och grejer, men man vet ju aldrig.
Tiefenmesser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 13:22   #7
fluffy_ferret
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Tiefenmesser Visa inlägg
Jag stoppade just in en plastlåda med fläskytterfile och rostad potatis i mikron. Sätter mig vid datorn och klickar på det här. Nice! :-)

Visserligen står det ju på den att den är mikrosäker och grejer, men man vet ju aldrig.
Tycker man ska tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller microvågsugnar och plast.
fluffy_ferret är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 13:28   #8
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ftalater har väl diskuterats länge som eventuellt hormonstörande, om jag inte tar fel. Jag tycker att det vore på sin plats att se över användningen; dock är det smått tragiskt om detta blir aktuellt först när det visats att man (eventuellt) kan bli FET av det. Inte tragiskt att/om man gör något åt användningen, naturligtvis, men vad man väljer att bry sig i.

Ang. mikron skulle jag inte rekommendera att man värmer upp förpackningar som inte är mikrosäkra (de lär inte tåla värmen), annars bör det vara lugnt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 13:48   #9
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Minns jag läste på t-nation.com om att dricka vatten ur plastflaskor sänker testosteronet. Jag tog det som skitsnack men det kan alltså ligga något i det?
Gammal 2007-03-18, 13:49   #10
Baha
Way of the ape

Bahas avatar

Reg.datum: Oct 2001
DEt är väl knappast en slump att dom flesta shakers är i plast som sedan leder till sänkta testosternnivåer och tvingar dig att köpa ännu mer tillskott för att ens bli normal

som en ond OND OND cirkel
Baha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-18, 13:51   #11
Tiefenmesser
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Baha Visa inlägg
DEt är väl knappast en slump att dom flesta shakers är i plast som sedan leder till sänkta testosternnivåer och tvingar dig att köpa ännu mer tillskott för att ens bli normal

som en ond OND OND cirkel
Blir att traska in i närmsta butik som säljer bartillbehör och köpa sig en bar-shaker i rostfritt då?

Vilka ökningar!
Gammal 2007-03-18, 13:51   #12
Tiefenmesser
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av fluffy_ferret Visa inlägg
Tycker man ska tillämpa försiktighetsprincipen när det gäller microvågsugnar och plast.
Jo, det tycker väl jag med, men det är jobbigt att diska tallrikar och jag är latheten personifierad.
Gammal 2007-03-18, 14:14   #13
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Mao lev sunt och motionera.
Det där kan omöjligt stämma. Källa?
Gammal 2007-03-18, 14:29   #14
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ftalater har väl diskuterats länge som eventuellt hormonstörande, om jag inte tar fel. Jag tycker att det vore på sin plats att se över användningen; dock är det smått tragiskt om detta blir aktuellt först när det visats att man (eventuellt) kan bli FET av det. Inte tragiskt att/om man gör något åt användningen, naturligtvis, men vad man väljer att bry sig i.

Ang. mikron skulle jag inte rekommendera att man värmer upp förpackningar som inte är mikrosäkra (de lär inte tåla värmen), annars bör det vara lugnt.
Tolkia, här tror jag att genus spelar in i rubriksättningen. Att bli fet vill ingen, men mest påverkbara tycks kvinnor vara för argumentering kring fetma. Jag lade till testosteron i rubriken för att locka manliga läsare. Här tror jag att vi killar har en mer öm punkt. I synnerhet vi som styrketränar. Alltså, fy fasen om mitt testo sänks.....

Lizard
Gammal 2007-03-18, 15:07   #15
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Lizard Visa inlägg
Tolkia, här tror jag att genus spelar in i rubriksättningen. Att bli fet vill ingen, men mest påverkbara tycks kvinnor vara för argumentering kring fetma. Jag lade till testosteron i rubriken för att locka manliga läsare. Här tror jag att vi killar har en mer öm punkt. I synnerhet vi som styrketränar. Alltså, fy fasen om mitt testo sänks.....

Lizard
No kidding. Riktade mig dock inte mot dig, utan mer mot ... tja, media/samhället/mindre begåvade konsumeter/insert valfri dåligt definierad storhet. Det skulle nämligen inte förvåna mig ett dugg om en varning för att ftalater skulle kunna bidra till att du blir fet får helt annan uppmärksamhet/plats/nyhetsvärde än varningar för mer subtila effekter på hälsan (ftalater har ju, om jag inte minns fel, tagits upp som hormonstörande även för kvinnor). Med risk för att verka cynisk.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.