Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-12, 22:15   #1
Fagen
Registered User

Fagens avatar

Reg.datum: Jul 2005
Bibelns relation till kristendomen?

Inspirerad av diskussionen i en annan tråd undrar jag vilken relation/roll bibeln spelar/har i/för kristendomen?

Tolkia skrev någon gång att kärnan i hennes tro var att Jesus dog på korset för våra synders skull och att texterna i Bibeln var av sekundär (om ens det) betydelse för henne (Tolkia får skälla på mig om jag minns fel).
Själv har jag nog alltid varit inne på en trångsynthet a´la Trance om en "allt eller inget princip" där bibeln, för det första, är central för kristenheten och där man, för det andra, inte kan välja bort delar som inte passar en själv eller de samhällsnormer som gäller för den tid man lever i. Denna ståndpunkt verkar inte delas bland mer belästa än jag och Trance på detta forum. Så hur förhåller sig bibeln och kristendomen till varandra?
Gammal 2006-12-12, 22:20   #2
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Om vi nu tar det nya testamentet då.

Dom olika evangelierna har olika berättelser/uppfattningar om hur det gick till, Jesus födelse var inte alls lika dramatiskt i vissa versioner som i andra. Så att vara bokstavstroende på nya testamentet kräver en hel del villja på din egna part.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 22:24   #3
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Men visst är det roligt när folk är religiösa utan att ha läst boken som religionen är grundad på.
Gammal 2006-12-12, 22:49   #4
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fagen Visa inlägg
Så hur förhåller sig bibeln och kristendomen till varandra?
Det beror helt på vilka du frågar. En katolik i Italien kommer att ge dig ett annorlunda svar än en laestadian i Norge, und so weiter.

Här i Sverige verkar synen på Bibeln som ett slags inspirationskälla råda. De präster och aktiva församlingsmedlemmar jag har talat med har inte tolkat Bibelns profetior och liknelser bokstavligt. Dess legender och metaforer finns istället till för att läsas högt i grupp, eller tyst i ensamhet... för att skapa dialoger, eftertanke och kristen gemenskap. Det viktigaste för Svenska kyrkan är inte att få sina medlemmar att läsa Bibeln från pärm till pärm eller att lära dem datumen för alla högtiderna utantill, utan att få dem att tänka på vad det innebär att vara kristen. Så har jag fattat det.
Löjtnant Blank är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 22:53   #5
Fagen
Registered User

Fagens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank Visa inlägg
Det beror helt på vilka du frågar. En katolik i Italien kommer att ge dig ett annorlunda svar än en laestadian i Norge, und so weiter.

Här i Sverige verkar synen på Bibeln som ett slags inspirationskälla råda. De präster och aktiva församlingsmedlemmar jag har talat med har inte tolkat Bibelns profetior och liknelser bokstavligt. Dess legender och metaforer finns istället till för att läsas högt i grupp, eller tyst i ensamhet... för att skapa dialoger, eftertanke och kristen gemenskap. Det viktigaste för Svenska kyrkan är inte att få sina medlemmar att läsa Bibeln från pärm till pärm eller att lära dem datumen för alla högtiderna utantill, utan att få dem att tänka på vad det innebär att vara kristen. Så har jag fattat det.

Kan man då inte lika gärna använda sig av koranen eller annan religiös skrift?
Gammal 2006-12-12, 22:56   #6
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
Kan man då inte lika gärna använda sig av koranen eller annan religiös skrift?
Varför skulle en kristen protestantisk kyrka använda islams heliga skrift? Vad har koranen med det kristna budskapet att göra?
Gammal 2006-12-12, 22:56   #7
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Men mr. blank vad innebär det att vara kristen då och vilka kan anses vara kristna?
Gammal 2006-12-12, 22:59   #8
Fagen
Registered User

Fagens avatar

Citat:
Varför skulle en kristen protestantisk kyrka använda islams heliga skrift? Vad har koranen med det kristna budskapet att göra?
För att kärnan i dessa skrifter är kärleksbudskapet?
Gammal 2006-12-12, 23:02   #9
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
För att kärnan i dessa skrifter är kärleksbudskapet?
Men var kommer Jesus Kristus in i bilden? Kristendom, du vet. Han framställs väl, som jag har förstått det, som en profet i koranen? Inte som Guds son.
Gammal 2006-12-12, 23:04   #10
Tricklev
Spamming user

Tricklevs avatar

Jag kan förstå att du inte behöver läsa bibeln för att förstå att Jesus dog för våra synder, etc, eller för att förstå kärleksbudskapet.

Men finns det inga moraliska poäng i bibeln, några budskap som man kanske borde kunna?
Gammal 2006-12-12, 23:05   #11
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Dumleman Visa inlägg
Men mr. blank vad innebär det att vara kristen då och vilka kan anses vara kristna?
En väldigt komplicerad fråga. Återigen beror det på vem du frågar, och jag är definitivt fel person att fråga. Jag skulle vända mig till en kunnig präst. Det finns gott om präster som besvarar frågor via e-post.
Gammal 2006-12-12, 23:06   #12
Fagen
Registered User

Fagens avatar

Citat:
Men var kommer Jesus Kristus in i bilden? Kristendom, du vet. Han framställs väl, som jag har förstått det, som en profet i koranen? Inte som Guds son.
Ja, ja, jag förstår vad du menar, men helt plötsligt så kommer då frågeställningen in om varför man skall tolka Jesus och hans bravader som "sanning", medan de legender och myter du nämner endast som "diskussionsunderlag"? Då är jag ju tillbaka till min (naiva) allt eller inget-synsätt, det är ju det du skall få mig ur.
Gammal 2006-12-12, 23:07   #13
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Jag kan förstå att du inte behöver läsa bibeln för att förstå att Jesus dog för våra synder, etc, eller för att förstå kärleksbudskapet.

Men finns det inga moraliska poäng i bibeln, några budskap som man kanske borde kunna?
Givetvis. Det är där Svenska kyrkan kommer in i bilden. De vill hjälpa dig att tolka och förstå Bibelns budskap.
Gammal 2006-12-12, 23:15   #14
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Reg.datum: Feb 2005
...och ta dina pengar. (f'låt! Kunde inte låta bli! )

Personligen tycker jag teologi är väldigt roligt, men det är nog mest för att jag är insnöad på filmer som Ninth Gate, God's Army-triologin (även känd som The Prophecy) och Da Vinci-koden.

Ännu roligare är när man är lite beläst på ett område inom t ex kristendomen och sedan har en diskussion med någon som faktiskt tror på eländet (inget illa ment till er där ute).
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-12, 23:15   #15
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
helt plötsligt så kommer då frågeställningen in om varför man skall tolka Jesus och hans bravader som "sanning", medan de legender och myter du nämner endast som "diskussionsunderlag"? Då är jag ju tillbaka till min (naiva) allt eller inget-synsätt, det är ju det du skall få mig ur.
Jag är trött efter en hel dags uppsatsskrivande, så det är möjligt att jag är trög nu, men skulle du kunna omformulera den där frågan? Jag förstår inte riktigt vad du menar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.