Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-23, 15:08   #1
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Nätverkslagring, proffs hit!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=130981

Installationen är enkelt, koppla in enheten till din router via ethernet och den konfigurerar sig själv automatiskt

Alltså det här med nätverkslagring (extern shared storage via nätverket).

Hur fasen funkar det? Måste man sitta och trycka på fiber med router för att det ska funka, som ovan kursiv text säger?

Jag sitter ju med runk BBB ADSL, alltså modem. Kommer det funka ändå?
Är Ethernet inte en benämning för direkt bredband via bredbandsuttag (alltså fiber?)

shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-23, 15:10   #2
viktore
Banned

Reg.datum: Mar 2006
Nej du behöver inte ha fiber, men däremot kan du inte koppla in den till modemet, du behöver antingen en switch eller router.
viktore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-23, 15:12   #3
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Reg.datum: Aug 2005
hårddisken har ethernet anslutning, alltså är det inbyggt nic eller nåt.. Bara att koppla in i din router du behöver inte ha fiber..

Om du inte har nån router så kan du ju köpa en USB eller firewire istället...

Senast redigerad av Kabuto den 2006-12-23 klockan 15:12. Anledning: No router?
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-23, 15:13   #4
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Alright. Aha ska man behöva skaffa en switch då. Är det några konstigheter med att koppla in switch till adsl modem? Mig veterligen vill ispn inte ge ut mer än tre ip addreser samtidigt..?

Jo jag tänkte på USB 2.0, men då måste den ha minst två anslutningar så den kan vara ikopplad i två datorer samtidigt, och man ska kunna överföra, använda, radera etc, ifrån båda datorer.. inte hittat någon sådan, och usb 2.0 är ju inte lika fort som ethernet.. hmm, vet ni någon bra sådan isf?
Gammal 2006-12-23, 15:14   #5
nossralj
Registered User

nossraljs avatar

Reg.datum: Oct 2005
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=130981

Installationen är enkelt, koppla in enheten till din router via ethernet och den konfigurerar sig själv automatiskt

Alltså det här med nätverkslagring (extern shared storage via nätverket).

Hur fasen funkar det? Måste man sitta och trycka på fiber med router för att det ska funka, som ovan kursiv text säger?

Jag sitter ju med runk BBB ADSL, alltså modem. Kommer det funka ändå?
Är Ethernet inte en benämning för direkt bredband via bredbandsuttag (alltså fiber?)

Det funkar så att det dyker du kan dela dina filer som du säger via nätverket. Ethernet är ju själva namnet på en nätverkskabel med RJ-45-kontakt eller fiberkabel. Och det funkar som viktorel säger även med ditt xDSL, men du behöver en router eller switch som du kopplar in hårddisken i.

"Ne fesd az ördögöt a falra, mert megjelenik"
Gammal 2006-12-23, 15:15   #6
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

Citat:
Alright. Aha ska man behöva skaffa en switch då. Är det några konstigheter med att koppla in switch till adsl modem? Mig veterligen vill ispn inte ge ut mer än tre ip addreser samtidigt..?

Jo jag tänkte på USB 2.0, men då måste den ha minst två anslutningar så den kan vara ikopplad i två datorer samtidigt, och man ska kunna överföra, använda, radera etc, ifrån båda datorer.. inte hittat någon sådan, och usb 2.0 är ju inte lika fort som ethernet.. hmm, vet ni någon bra sådan isf?
Router är det som gäller typ. Lättast så i alla fall
Gammal 2006-12-23, 15:15   #7
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
har du inte 1gbit nätverk kommer det gå segt iallafall
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-23, 15:17   #8
nossralj
Registered User

nossraljs avatar

Citat:

Jag skulle tipsa dig om att skaffa en router. Då delar ju routern ut ip-adresser till de olika produkter du har kopplat till nätverket. Du får ju kanske tre (?) externa ip-adresser från BBB. När du kopplar in en router så delar den ju ut ip-adresser så du kan ha så många olika datorprodukter inkopplade som routern stödjer.

Gammal 2006-12-23, 15:19   #9
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Men den kan väl inte dela ut fler än tre ändå?
Tycker inte riktigt att HDD-driven skulle behöva egen ip heller, den borde väl gå på lan tycker man.. eller nåt (noob).

Jakke; mjo jag såg att gigabit switch/routers kostar en del också, men usb 2.0, är det helt okey hastighet där?
Gammal 2006-12-23, 15:21   #10
nossralj
Registered User

nossraljs avatar

Citat:
Tycker inte riktigt att HDD-driven skulle behöva egen ip heller, den borde väl gå på lan tycker man.. eller nåt (noob).

Jakke; mjo jag såg att gigabit switch/routers kostar en del också, men usb 2.0, är det helt okey hastighet där?
Jo det kan den. Tex på min xDSL uppkoppling från Glocalnet har jag 8 olika produkter inkopplade, så som IP-telefoni, datorer osv och alla de får ju en IP-adress. Det är det kan man säga vad en router är till för. Att göra så att du kan ansluta flera datorer fast du kanske får en IP-adress från din ISP (Internet Service Provider)

Förklaring på vad en router är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Router

Gammal 2006-12-23, 15:22   #11
jakke
Registered User

Reg.datum: Aug 2002
Citat:

Det beror på, ska du föra över mkt filer fram och tillbaka så kommer du snabbt tycka det går segt.. Men laddar du över filerna dit och sedan bara streamar från den så kommer det gå utmärkt..
Jag gillar inbyggda diskar(sata)
jakke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-23, 15:26   #12
Kabuto
man vänjer sig

Kabutos avatar

USB 2.0 brukar gå runt 4MB/sek (ofta segare) så det är ju inte så roligt :/
Gammal 2006-12-23, 15:27   #13
nossralj
Registered User

nossraljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jakke Visa inlägg
Det beror på, ska du föra över mkt filer fram och tillbaka så kommer du snabbt tycka det går segt.. Men laddar du över filerna dit och sedan bara streamar från den så kommer det gå utmärkt..
Jag gillar inbyggda diskar(sata)
Man har en teoretisk överföringshastighet på USB 2.0 på 480 Mbit/s så som jakke säger föredrar även jag Seriel ATA diskar.

Edit: kabuto, det finns olika överföringshastigheter Low Speed – upp till 1,5 Mbit/s, Full Speed – upp till 12 Mbit/s samt Hi-Speed – upp till 480 Mbit/s när det gäller USB 2.0.

Gammal 2006-12-23, 15:30   #14
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Jag har läst ett test på idg och alltomcp, han förde över 4.4 gb på 25 min med usb 2.0.

Men hursomhelst står det mellan maxtor och lacie, en vanlig extern disk. Jag kom på att jag inte har nytta av nätverkslagring då disken ska ibland flyttas till ställen utan tillgång till internet.

MEN, jag har grova problem med att hitta ifall den har flera anslutningar, det står alltid om trippenanslutningar, usb firewire etc, men inte om det GÅR att koppla in fler datorer samtidigt...
Gammal 2006-12-23, 15:32   #15
nossralj
Registered User

nossraljs avatar

Citat:
Jag har läst ett test på idg och alltomcp, han förde över 4.4 gb på 25 min med usb 2.0.

Men hursomhelst står det mellan maxtor och lacie, en vanlig extern disk. Jag kom på att jag inte har nytta av nätverkslagring då disken ska ibland flyttas till ställen utan tillgång till internet.

MEN, jag har grova problem med att hitta ifall den har flera anslutningar, det står alltid om trippenanslutningar, usb firewire etc, men inte om det GÅR att koppla in fler datorer samtidigt...
Som du kan se här http://www.lacie.com/download/datash...gigabit_en.pdf så har den fyra olika uttag, USB till dator, Gigabit Ethernet port, USB expansion samt ett för strömmen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:18.