Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-12, 16:26   #1
Kalleh
Who the fuck......?

Kallehs avatar

Reg.datum: Mar 2004
Viktminskning på olika villkor?

Härom kvällen hade jag en disskussion med två bekanta som i stort sett slutade i att jag dumförklarades rakt av. Ingen av dessa personer har någonsin tränat regelbundet eller seriöst och de flesta av deras argument byggde på vad en snubbe i Aftonbladet-Hälsa sagt, eller ett "en kompis till en kompis sa att..." resonemang. Hursomhelst...

Disskussionen handlade om hurvida vem som helst kunde gå ned i vikt. Mina antagonister hävdade att det var mycket svårt (läs omöjligt) för vissa
personer. De kände båda personer som provat "allt" utan minsta framgång. Jag menade på att folk ofta provar de dieter och träningsmetoder som verkar roliga och lätta, typ Aftonbladets "Chokladbolle diet" och andra lättsamma modeller, eller 15 minuter trappmaskin på ett discogym istället för 60
minuter morgonpromenad i ur och skur. Få skulle ge sig in i en diet med namnet "Aftonbladets makabra svältdiet" eller börja ta de där morgonpromenaderna klockan sex på morgonen. Jag ger delvis med mig, visst finns det personer med en sådan rubbad näringsomsättning att de är dömda till övervikt men de kan omöjligt vara så många som vissa vill hävda. Jag är ingen
expert på fettförbränning då jag aldrig har behövt gå ned ett större antal kilo men några saker känner jag till. Jag menar att fettförbränning i grunden följer en ganska enkel ekvation. Förbränner du med än du stoppar i dig går du ner i vikt, får du i dig 2000 kcal och förbränner 2500 kcal så kommer
du tappa vikt. Så enkelt är det, som grundtanke alltså, självklart blir det mer avancerat i praktiken då de ganska få kalorier man ska få i sig bör komma från de rätta näringskällorna. Okej, det man får offra om man har mycket svårt att gå ner i vikt är maten, man får vara småhungrig mer eller mindre hela dagen, det är hårt så mycket vet jag men är man bestämd och har ett någorlunda hårt pannben så går det. Jag drog ett exempel från en annorlunda synvikel (som dock ej upskattades), jag får skörda den ruttna frukten av att sträva efter viktökning eller rent av att behålla vikten. Jag måste få i mig ganska många tusen kalorier om dagen bara för att hålla vikten, mer än dubbelt så många som en icke tränande individ. Man ÄR inte hungrig alltid, ibland är det bara att blunda och stoppa i sig ett lass käk fastän man helst
vill spy. Det här med seriös träning (såväl muskelbygge som förbränning) är inte den lek som vissa experter i Aftonbladet vill få det till, det är inget man gör 20 minuter om dagen på en blå plastmatta. Man får fan prioritera och i många fall offra annat för att få det hela att gå ihop, men i slutändan så vet iallafall jag att det är värt det.

Det här blev en smula längre än jag tänkt mig men min fråga till er alla är, hur långt från sanningen ligger jag? Har jag missuppfattat allt och bör ägna mig åt någon annan hobby t.ex. solrosodling istället? Hur disskussionen mellan mig och mina bekanta utvecklades gjorde mig ganska irriterad och jag
skulle ju gärna vilja veta om jag hade rätt, och om så icke är fallet, vad jag hade fel i så att jag kan dra lärdom av detta. Tack på förhand!!

/Kalle

Fuck blood, I wanna see some lungs coughed up!!
Gammal 2004-04-12, 17:03   #2
bubbleman
Registered User

bubblemans avatar

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Förbränner du med än du stoppar i dig går du ner i vikt, får du i dig 2000 kcal och förbränner 2500 kcal så kommer du tappa vikt.
Håller med dig...så är det:=)
bubbleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 17:38   #3
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Solroser är iofs vackra blommor men...

De människor som verkligen har svårt att gå ner i vikt om de följer vettiga viktminskningsmetoder är verkligen få men väldigt många tror att det är svårt.

Samma sak gäller även tvärtom, det antal tränande som verkligen har väldigt svårt att lägga på sig vikt och muskelmassa är försvinnande få.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 18:44   #4
NiHa
Registered User

Reg.datum: Sep 2003
Tycker själv att det är lätt att gå ner i vikt, men att gå ner i fett är mycket svårt. Aftonbladetdieter funkar om man ser till att folk i allmänhet inte tränar samt att äter rätt. Om man då tar korta "pass" typ promenader studsmatta eller dyl. går individen ner OM man är någorlunda regelbunden, om man sedan äter någorlunda glycokemiskt ökar nedgången inget konstigare än så, men det är inte många som följer dessa enkla råd varvid nedgången uteblir. Det är som för oss lite seriösare att under deff så påverkar antalet ätardagar resultatet, många ätardagar resulterar i mindre nedgång o någon eller ingen ätardag resulterar i rejäl nedgång. En annan aspekt är att "avfetning" är acosialsport där omgivningen oftast är störobjekt, speciellt i början av deff. Är man någorlunda strikt så uteblir vanlig fika, godis till bio o film, ingen direkt gemensam måltid om det över huvud taget blir någon måltid. Själv anser jag ätardagar vara av social natur o absolut inte nödvändigt förutom psykiskt.
Tänker lite på vad du skrev att många säger att det är "omöjligt" att gå ner så beror det oftast på att individen inte är tillräckligt motiverad och förstår att det krävs synergieffekter för att gå ned någorlunda snabbt, typ morgonpromenader, rätt avvägd kost med rejält reducerad kalorimängd OCH träning. Sen att det faktiskt tar tid även om man optimerar allt. Folk i allmänhet är inte berädd att verkligen försöka att gå ner. Sen är det en jäkla skillnad på att gå ner i vikt o att bli hård. Nej, folk skulle prova på i två veckor med allt optimerat o verkligen se resultatet o märka att det inte finns mirakelkurer.
NiHa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 19:09   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Originally posted by NiHa
Tänker lite på vad du skrev att många säger att det är "omöjligt" att gå ner så beror det oftast på att individen inte är tillräckligt motiverad och förstår att det krävs synergieffekter för att gå ned någorlunda snabbt, typ morgonpromenader, rätt avvägd kost med rejält reducerad kalorimängd OCH träning. Sen att det faktiskt tar tid även om man optimerar allt. Folk i allmänhet är inte berädd att verkligen försöka att gå ner. Sen är det en jäkla skillnad på att gå ner i vikt o att bli hård. Nej, folk skulle prova på i två veckor med allt optimerat o verkligen se resultatet o märka att det inte finns mirakelkurer.
Om någon som väger 15-20 kg över "nomalvikt" bara gör en liten förändring så händer det saker ganska snabbt, det krävs ingen järnhård träningsomläggning eller några större kunskaper.

Det som krävs är att man rör sig lite mer och äter lite mindre. 500 kcal är inte så mycket om man ser till tillförd träningsmängd och minskat kaloriintag (Inte heller för någon som tränat länge är det så stor omställning.) och det är ett lagom underskott.

Att det tar tid är väl det som är problemet, det ska helst ske över natten.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 19:53   #6
SeWs
Liten som en räka!

SeWss avatar

Reg.datum: Dec 2003
Alla kan gå ner i vikt, annars skulle man ju inte kunna svälta ihjäl, man dör ju inte bara på plats liksom..
Gammal 2004-04-12, 21:16   #7
bubbleman
Registered User

bubblemans avatar

Reg.datum: Oct 2003
Det är enkelt att gå ned i vikt egentligen, det handlar till 110% om vilja bara. Har man bra självdiciplin så kan man som överviktig enkelt minska mellan 5-10 kg på bara en månad... En månad, hur lång tid är det egentligen?
bubbleman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-12, 23:27   #8
Dolce
Stekig medlem

Reg.datum: Jan 2004
"De kände båda personer som provat "allt" utan minsta framgång"

Jag skulle vilja sätta gruben på dom som en hök 24h om dygnet, följer deras minsta rörelse och laga deras mat, sen se om det fortf är omöjligt att gå ner i vikt=)

Det är bara slappande och dålig vilja som inte ger viktnedång.
Trodde att jag också helt omöjligt kunde gå ner i vikt tills jag verkligen tog tag i saken, var seriös och verkligen höll min diet och tränade mkt, då mkt riktigt rasade även kilona.
Dolce är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 09:48   #9
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:
Originally posted by Dolce
... sätta gruben .... och laga deras mat, sen se om det fortf är omöjligt att gå ner i vikt=)
De flesta skulle nog äta bra mycket mer om grub stod för käket
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 21:49   #10
Xealswe
Registered User

Xealswes avatar

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av SeWs Visa inlägg
Alla kan gå ner i vikt, annars skulle man ju inte kunna svälta ihjäl, man dör ju inte bara på plats liksom..
Haha +1, detta citat ska sparas :P
Xealswe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-18, 23:55   #11
nutz
Banned User

nutzs avatar

Reg.datum: Jan 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Kalleh Visa inlägg
Jag menar att fettförbränning i grunden följer en ganska enkel ekvation. Förbränner du med än du stoppar i dig går du ner i vikt, får du i dig 2000 kcal och förbränner 2500 kcal så kommer
du tappa vikt. Så enkelt är det, som grundtanke alltså, självklart blir det mer avancerat i praktiken då de ganska få kalorier man ska få i sig bör komma från de rätta näringskällorna.
Icke då. Tillbaks till din enkla ekvation.
nutz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-22, 00:18   #12
SummerS
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Japp

Håller med om de allra flesta kan gå ner i vikt rent fysiskt. Men jag som har några kg jag vill tappa (och absolut kan tappa!) kan störa mig ganska mkt på folk som tror att det är hur lätt som helst - bara för att de inte går upp ett hekto av att äta riktigt dåligt (min kompis tex äter friterad mat o chips vääldigt ofta + festar varje helg) o aldrig motionera o ändå inte gå upp i vikt. "det är väl bara äta fil några ggr om dagen o motionera" attityd är jäkligt irriterande. för vill man gå ner hälsosamt och verkligen orka leva med det så krävs det ganska mkt. Har man kommit in i en livsstil som man märker att man går upp i vikt av så är det inte så kul att vara den enda som måste tänka på vad man äter jämt o orka träna, nu har inte jag så mkt övervikt o är väl egentligen mkt mer hälsosam än de flesta jag känner men attityden stör mig. Men det är ju orättvist, vissa vill väga mer - andra mindre. Ofta är det svårt att förstå hur det är på andra sidan
SummerS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-22, 00:23   #13
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av SeWs Visa inlägg
Perfekt svar till någon som anser att det är omöjligt
Gammal 2006-12-22, 00:31   #14
coxie
Spare some change..?

coxies avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Ursprungligen postat av SummerS Visa inlägg
"det är väl bara äta fil några ggr om dagen o motionera" attityd är jäkligt irriterande. för vill man gå ner hälsosamt och verkligen orka leva med det så krävs det ganska mkt.
Men det som krävs är enkelt och helt utan krångel. Vad är det med att äta mindre/röra på sig mer som är så svårt?

Vill man verkligen gå ner i vikt så gör man det, känner man istället "hm ja det hade varit trevligt att gå ner 2-3kg, men jag vill inte det så mycket att jag ska behöva offra tid/mat för det" så är det dömt att misslyckas på förhand.

Bestäm dig för vilket du vill göra, om du kommer fram till att festandet/äta skräpmaten med vännerna är viktigare än att gå ner några kilo så inget. Du är inte sämre för det.
Gammal 2006-12-22, 08:13   #15
SummerS
Registered User

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av coxie Visa inlägg
Men det som krävs är enkelt och helt utan krångel. Vad är det med att äta mindre/röra på sig mer som är så svårt?
Har du själv gått ner mer än 10 kg i vikt? Grattis i så fall! Ja det är bara att bestämma sig och kämpa på, självklart kan man inte ha en "kanske vore trevligt" attityd. Men det vi pratade var väl om det var möjligt att gå ner eller inte och det är det absolut, men så gjorde ett tillägg om att möjligt betyder inte lätt! Som att sluta röka ju, det är ju en dålig livsstil man vant sig med. Det är också som att säga t kompisen "jaha vill du sklijas? Ja men då berättar du det för mannen o barnen och sen flyttar ni, bara du vill det så går det, vad är det som är så svårt??" ungefär som om det vore problemfritt. Det är klart det går! Men jag menade bara att det inte är så lätt i vardagslivet eftersom det tar tid o det är ganska tråkigt att vara den enda som behöver tänka på vad man stoppar i sig JÄMT inte bara på fest. Någon som aldrig rökt kan ju inte säga t en rökare att det är väl bara sluta förrän man varit där själv. Tror inte heller att de som vill gå upp i vikt tycker det är så kul att jämt få höra "men vaddå det är väl bara äta mer, skyll dig själv!" för så är det ju inte heller..
SummerS är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:58.