Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-13, 13:41   #1
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Reg.datum: Apr 2008
Överrörlig ländrygg, stärka M. Multifidus??

Var hos sjukgymnasten förra veckan och hon sa att jag har en överrörlig ländrygg och att den skulle må bra av att träna upp M. Multifidus musklerna och instruerade mig i några minst sagt förjävliga övningar. Jag har defintivt intentionen att följa detta program eftersom hur hon förklarade och illustrerade problemet lät vettigt.

Hur som helst, finns det någon med erfarenhet av detta och även någon som skulle kunna rekommendera fler övningar?
emi23j är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 13:42   #2
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Hur som helst, finns det någon med erfarenhet av detta och även någon som skulle kunna rekommendera fler övningar?
Vilka fick du?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 13:52   #3
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av emi23j Visa inlägg
Var hos sjukgymnasten förra veckan och hon sa att jag har en överrörlig ländrygg och att den skulle må bra av att träna upp M. Multifidus musklerna och instruerade mig i några minst sagt förjävliga övningar. Jag har defintivt intentionen att följa detta program eftersom hur hon förklarade och illustrerade problemet lät vettigt.

Alla normala roddövningar, ryggresningar, marklyft samt rotationsövningar stärker M. multifidus samt de flesta övriga djupa ryggmuskler.
Nere i ländryggen ser Mm. multifidii mest ut som en tjockt tvinnad tross. Högre upp på ryggen är M. multifidus muskelenheter mer definerade och urspringer från ett tvärutskott och löper snett in mot centrum av ryggen och fäster på 2-4:e ovanliggande kotornas taggutskott. Därför är både rena extenderande samt roterande övningar viktiga dvs normala gymövningar utan krusiduller.
Gammal 2011-07-13, 14:58   #4
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vilka fick du?
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Alla normala roddövningar, ryggresningar, marklyft samt rotationsövningar stärker M. multifidus samt de flesta övriga djupa ryggmuskler.
Nere i ländryggen ser Mm. multifidii mest ut som en tjockt tvinnad tross. Högre upp på ryggen är M. multifidus muskelenheter mer definerade och urspringer från ett tvärutskott och löper snett in mot centrum av ryggen och fäster på 2-4:e ovanliggande kotornas taggutskott. Därför är både rena extenderande samt roterande övningar viktiga dvs normala gymövningar utan krusiduller.
Att försöka sig på en förklaring är nog meningslöst

Okej Arne tack. Hennes idé var att stärka upp multifidus för att minska överrörligheten tills senorna (?!) mellan kotorna (diskarna) tightat ihop sig. Denna förklaring är säkert rätt bristfällig men det är vad jag kommer ihåg.

Hon tyckte också att jag skulle köra övningar i extremt låg hastighet (3 sekunder på väg upp, stanna, 3 sekunder på väg ned) är det något som du skulle rekommendera?
Gammal 2011-07-13, 15:23   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Standard bålstabilitetsövningar* borde fungera bra, tycker jag, och tror jag är vad många får rekommenderat av sjukgymnast/naprapat. Det är nog svårt att träna bara multifidii, utan det blir ju typ hela ryggen/bålen. Jag är lite skeptisk till marklyft och rodd som enda lösning (jag säger inte att det är vad Arne menar, men jag har sett förslaget förut, och jag har också noterat att folk gillar att få det, kanske eftersom det känns bättre att träna "riktiga" övningar än sådana man tycker är "fåniga"); visst tränar de ryggen, men om man har sådana problem att man tagit sig till sjukgymnast för att få hjälp tror jag att man måste börja med mindre, mer riktade övningar. Som f.ö. också är normala gymövningar.

*) Möjligen är detta vad TS redan fått; jag tycker att "förjävliga" är en rätt bra beskrivning på hur de jag fick kändes och såg ut.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 15:52   #6
Arne Persson
BodyPumpens grundare.

Arne Perssons avatar

Reg.datum: Nov 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Standard bålstabilitetsövningar* borde fungera bra, tycker jag, och tror jag är vad många får rekommenderat av sjukgymnast/naprapat. Det är nog svårt att träna bara multifidii, utan det blir ju typ hela ryggen/bålen. Jag är lite skeptisk till marklyft och rodd som enda lösning (jag säger inte att det är vad Arne menar, men jag har sett förslaget förut, och jag har också noterat att folk gillar att få det, kanske eftersom det känns bättre att träna "riktiga" övningar än sådana man tycker är "fåniga"); visst tränar de ryggen, men om man har sådana problem att man tagit sig till sjukgymnast för att få hjälp tror jag att man måste börja med mindre, mer riktade övningar. Som f.ö. också är normala gymövningar.

*) Möjligen är detta vad TS redan fått; jag tycker att "förjävliga" är en rätt bra beskrivning på hur de jag fick kändes och såg ut.
Jag menar i stort att det är totalt omöjligt att försöka "isolera" M. multifidus med några magiska övningar, fullt jämförbart med den mlm husteriska "Core"-nojan där vissa tror att det går att man kan isolera den oerhört häftiga "innemuskeln" M. transversus abdominis.
Gammal 2011-07-13, 15:55   #7
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Så långt kan jag hålla med dig, och om jag skall vara ärlig förstår jag inte riktigt varför man tycker att man behöver namedroppa enskilda muskler. Om det nu inte är ren taktik för att man ser att patienter/klienter tar ens råd mer på allvar om man gör det.

Edit: Är verkligen transversus fortfarande inne, jag trodde att det var typ förra årets fluga (notera här att jag driver med corefixering, som inte är elegantare än någon annan fixering, och inte med bålstabilitetsträning generellt, som är bra när man behöver den).

Senast redigerad av Tolkia den 2011-07-13 klockan 15:56.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-07-20, 18:13   #8
emi23j
Registered User

emi23js avatar

Jo det är inte så att jag söker efter övningar som isolerar multifidus totalt. De sa hon också, att de går inte. Utan att man istället måste lura dem med hjälp av att aktivera andra muskler.

Och ja. Det är mycket bålstabiliseringsövningar. Det jobbiga är bara att hon vill att jag ska räkna ett tusen ett, ett tusen 2, ett tusen 3, stanna, ett tusen ett, ett tusen 2, ett tusen 3. På varje repetition. Något som jag är helt ovan vid så allting blir ju som så jävla tråkigt... Men omdet är enda sättet så är det ju bara att bita i det sura äpplet och köra på!
Gammal 2012-01-25, 21:34   #9
burkmannen
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Jag verkar ha en släng av överrörlighet i ländryggen hur lång tid kan man tänka sig innan man börjar få resultat? 6 månader, 12 eller 304005 månader?

Senast redigerad av burkmannen den 2012-01-25 klockan 21:35.
burkmannen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:52.