Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-22, 23:04   #1
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
Hur öppnar man kött(sex)marknaden?

Efter att ha sett ett avsnitt av programmet "bullshit" angående prostitution började jag fundera lite på hur industrin skulle kunna utformas för att bli rumsren och säker.

Detta är vad jag kom fram till efter lite eftertanke i försök att omkullkasta mina egna argument mot ett fortsatt förbud.

-Ingen diskriminering av kunder bör egentligen vara tillåten, förutsatt att de inte har speciella behov, med tanke på att det inte tillåts i andra sammanhang.
-Förbud mot aggressiv eller vilseledande marknadsföring, till exempel att göra sexuella närmanden eller att ragga kunder på nattklubbar utan att göra det uppenbart vad det handlar om (nattklubbsägaren bör även kunna kräva tillstånd).
-Extra utförlig information om vad yrket innebär bör under en övergångsperiod tillhandahållas vid introduktion.

-Gynundersökning av kunder bör utföras vid varje besök för att förhindra spridning av sjukdomar som inte kan förhindras av kondom.
-Miljö med övervakning och rutiner för ingripanden för att garantera arbetstagarnas säkerhet, bevakning genom en genomskinlig spegel till exempel.
-Penetration bör i alla fall vara frivillig för den prostituerade då man på ett mer direkt sätt hyr ut en kropp snarare än bara säljer en tjänst.

Så till lite relaterat, som jag själv tycker rimmar värst med att att tillåta det men som ändå bör införas för att vara konsekvent: En arbetslös bör vara tvungen att ta ett jobb som prostituerad (handjobb och eventuellt munjobb) för fortsatt akassa?

Behöver något läggas till? Är det inte alls gångbart? Och ge gärna en utförlig förklaring. Min åsikt ligger för tillfället för legalisering under reglerad form, men tanken känns ändå en smula olustig. Ge mig en god anledning att svänga om eller att känna mig bättre i mina sympatier.
Gammal 2006-11-22, 23:10   #2
regus
Regustered Abuser

reguss avatar

Reg.datum: Apr 2006
Jag brukar gilla bullshit men ibland är dom allt för enkelspåriga.

Visst, hororna kan då anmäla torsken för något (misshandel osv.)
Men kommer handeln av männskor öka?
Och dom hävdade att prostituerade var en yrkesgrupp som valde själva och var stolta över vad dom gjorde.
Vi kan fråga Lisa 14 från ryssland vad hon tycker om det. Visst finns det säkert en del som njuter av det, men långt ifrån alla.

Endast lagligt på statligt ägda bordeller!
Konventionell styrketräning

Senast redigerad av regus den 2006-11-22 klockan 23:12.
regus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 23:19   #3
SWETiger
Registered User

SWETigers avatar

Reg.datum: Jul 2006
regus: Nu var ju inte mina förslag inspirerade av bullshit, jag började fundera på det eftersom programmet gjorde mig uppmärksam på det. Så strunta hur de argumenterade där och se bara till mina "pekpinnar" för legalisering tillsammans med andra kollomedlemmars synpunkter.

Kan då lägga till:
-Åldersgräns på säg 21år för både köpare och säljare (med tanke på att sexualdebuten annars ligger lite väl nära).
-Krav på någotsånär nykter tillstånd för köpare och helnyktert för säljare.
-Kontrollverksamhet i statlig regi.

Det bli om något lättare att spåra och stoppa människohandel med en facklig rörelse för prostituerade och det faktum att lokalen där tjänsten tillhandahålls måste vara säker och kanske godkänd av ett kontrollorgan.
Gammal 2006-11-22, 23:53   #4
kspr
Registered User

ksprs avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag måste säga att det där var ganska udda förslag på regleringar.
kspr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-22, 23:57   #5
thomast
FUUUUUUUUUUUU

thomasts avatar

Reg.datum: Mar 2005
-Ingen diskriminering av kunder bör egentligen vara tillåten, förutsatt att de inte har speciella behov, med tanke på att det inte tillåts i andra sammanhang.

Varför ska den prostituerade inte kunna välja sina kunder? Blir det inte lite konstigt om statens våldsmonopol används för att tvinga en prostituerad ha sex med en man/kvinna han/hon inte vill ha sex med?

-Förbud mot aggressiv eller vilseledande marknadsföring, till exempel att göra sexuella närmanden eller att ragga kunder på nattklubbar utan att göra det uppenbart vad det handlar om (nattklubbsägaren bör även kunna kräva tillstånd).

Varför inte bara låta marknaden sköta det? Om kunden vill ha "våldsam" marknadsföring, ex bli uppragad på en krog så borde det inte vara något problem. Om kunderna inte vill det kanske krogägaren väljar att avvisa de prostituerade alternativt "märker" ut dem (ex en grön hatt...)

-Extra utförlig information om vad yrket innebär bör under en övergångsperiod tillhandahållas vid introduktion.

Vad innebär det?

-Miljö med övervakning och rutiner för ingripanden för att garantera arbetstagarnas säkerhet, bevakning genom en genomskinlig spegel till exempel.

Om det bara är staten, alternativt privatpersoner som är sanktionerade av staten kan kanske problem uppstå? Den privata prostituionen idag styrs till stor del av den "organiserade brottsligheten" och av hallickar. Kommer denna verkligen försvinna om det bara är staten som upprätthåller verksamheten? Det kanske inte är meningen att det skall påverka brottsligheten?

-Penetration bör i alla fall vara frivillig för den prostituerade då man på ett mer direkt sätt hyr ut en kropp snarare än bara säljer en tjänst.

Åter igen till punkt 1. Då borde hon få diskriminera eller måste hon förhålla sig på samma sätt till alla sina kunder?

Så till lite relaterat, som jag själv tycker rimmar värst med att att tillåta det men som ändå bör införas för att vara konsekvent: En arbetslös bör vara tvungen att ta ett jobb som prostituerad (handjobb och eventuellt munjobb) för fortsatt akassa?

Om något sånt införs lär privata alternativa försäkringar ploppa upp som ogärs i asfalt. Problemet löst?

EDIT: Nu när du ändå är inne i så liberala tankar så kan du väl ta en titt på narkotikapolitik. Billiga droger = Missbrukare behöver inte prostituera sig mot sin vilja. Eller?

Senast redigerad av thomast den 2006-11-23 klockan 00:00.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:04   #6
Lord_Real
Registered User

Lord_Reals avatar

Reg.datum: Dec 2005
Enligt svensk lagstiftning så kan man enbart diskriminera på kön, religion, etnisk tillhörighet och sexuell läggning. Det är på G (eller har nyligen genomförts) att man inte heller får diskriminera baserat på ålder.

Detta gör att man rent tekniskt kan ha en ICA-butik som vägrar sälja mjölk till fula människor. Problemet blir bevisbördan. Säg t.ex. att du personligen tycker att Finnar är fula, då kan du fortfarande bli fälld för etnisk diskriminering.
Troligen skulle också denna ICA-butik råka ut för någon konsumentförening som bojkottade skiten ur den. Men rent olagligt är det egentligen inte.

Sedan så finns det branscher som har lite specialtillstånd.
Alkoholservering är undantaget mycket av konsumentens rätt.

Om sexualmarknaden skulle lanserar så skulle den, likt alkohol, klassas som en "farlig" marknad och troligen få en massa specialregler och därför undgå en massa lagar som vanligen gäller.
Lord_Real är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:06   #7
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Reg.datum: Jan 2004
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Det finns (nästan) inga lyckliga horor...

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:08   #8
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Ni som förespråkar legaliserad prostitution kan svara på denna fråga... skulle ni vilja att er fru/tjej, syster eller mamma valde att fnaska?

Hur ser du på porr?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:13   #9
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Hur ser du på porr?
Ungefär på samma sätt.

Hoa-Hoa Dahlgren.
Gammal 2006-11-23, 00:13   #10
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av regus
Jag brukar gilla bullshit men ibland är dom allt för enkelspåriga.

Visst, hororna kan då anmäla torsken för något (misshandel osv.)
Men kommer handeln av männskor öka?
Och dom hävdade att prostituerade var en yrkesgrupp som valde själva och var stolta över vad dom gjorde.
Vi kan fråga Lisa 14 från ryssland vad hon tycker om det. Visst finns det säkert en del som njuter av det, men långt ifrån alla.

Endast lagligt på statligt ägda bordeller!
Istället för att lägga energi på vanliga torskar kan polisen fokusera mer resurser på den illegala handeln. Det gör dylik handel betydligt mer riskfyllt.

Kunderna/torskarna skulle få större möjligheter att välja seriösa klubbar/bordeller, där det finns god insyn i verksamheten. Illegal handel blir inte lika lönsamt. För att inte tala om att de prostituerade kan skyddas mycket bättre från galna kunder.

---

Vad gäller regler så är det enda som borde gälla att så länge det sker frivilligt är det okej.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:14   #11
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ungefär på samma sätt.
Ok, var går gränsen för vad som borde vara lagligt?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:17   #12
thomast
FUUUUUUUUUUUU

thomasts avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:

Jag proklamerar inte alltid min ideologiska övertygelse i alla mina posts utan det handlar mycket bara om att ifrågasätta människors åsikter.

Personligen skulle jag säga att jag väljer prostituerad i ett system som fungerar framför något högriskyrke.
thomast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:17   #13
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Ok, var går gränsen för vad som borde vara lagligt?
Borde vara lagligt?

Man behöver inte legalisera något dåligt bara för att det finns annat som är dåligt.

Hoa-Hoa Dahlgren.
Gammal 2006-11-23, 00:18   #14
Caixa**
Registered User

Caixa**s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Finns det behov av en sådan marknad i dagsläget? För vem?
Var finns tillgångarna (vilka män/kvinnor är villiga att erbjuda sina tjänster?) och vilka efterfrågar dem?

Vilken nytta skulle det innebära för samhället?

Finns det något som pekar på att personer som redan idag säljer sexuella tjänster kommer få det bättre/säkrare med ett nytt system? Eller är det främst utsatta människor som prostituerar sig för att finansiera drogmissbruk alt. människosmuggling/traffiking och som ändå inte kommer att ta sig in på den ”legala” marknaden?

Gällande akassan: Varför ska man vara tvungen att ta denna typ av jobb? Funkar det så idag, gällande alla typer av jobb? Har ingen koll själv faktiskt.. Tänkte mer att alla inte tvingas bli brandmän, göra militärtjänst i afganistan o.dyl.. En viss utbildning borde väl krävas för att bli prostituerad med? (Säkerhet, smittorisk, hantering av kunder, mm)

Finns en liknande tråd i ämnet, dock riktad mot en speciell målgrupp:

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...ght=legalisera
Caixa** är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-23, 00:20   #15
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:

Måste jag vilja att min fru/tjej, syster eller mamma prostituerar sig, för att tycka att hon skall få göra det helt lagligt och öppet - precis så som hon och hennes kunder kommer överens om?

Har du träffat många prostituerade eftersom du kan uttala dig om huruvida de är lyckliga eller inte?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:54.