2024-01-04, 21:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Blir det krig i Norden?
Ok, lite knäpp titel kanske.
Läste en ledare skriven av P. Oksanen. I denna tecknades ett scenario att Trump vinner det amerikanska valet, och att vi då kan stå inför ett väpnat angrepp inom 12 - 24 månader.
Vet att det verkar alarmistiskt och surrealistiskt. Samtidigt pågår hybridkrigsföring, och även en hel del förberedelser inom offentliga verksamheter inför ett eventuellt angrepp.
Så, tänkte höra hur andra ser på detta. Vilka tecken finns och vilka angrepp sker utan att det uppmärksammas?
|
|
|
2024-01-04, 21:25
|
|
Skånsk
Reg.datum: Jan 2004
|
Vem skulle attackera?
|
|
|
2024-01-05, 07:16
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Jag tycker det är fascinerande att det skulle räknas som Trumps fel om Putin anfaller. Det är en väldigt svensk sorts logik i stil med "de har ingen fritidsgårds fel".
|
2024-01-05, 09:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
Vem skulle attackera?
|
Och med vilken kapacitet? Ryssland har väl båtar och lite flyg kvar men mycket mer är det ju inte.
|
|
|
2024-01-05, 11:05
|
|
Legimtimerad flaggstång
Reg.datum: Aug 2008
|
Med tanke på vilka luffare ryssarna har varit hittills så borde dom fundera över vilka realistiska chanser man kan ha mot Norden.
|
|
|
2024-01-05, 13:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Samtidigt förefaller ryssarna vara helt okänsliga mot mänskliga förluster. Därtill kan de mobilisera folk i en oerhört hög takt. De håller även på att ställa om till krigsindustri, och vissa menar att de producerar mer vapen och ammunition än Europa.
|
|
|
2024-01-05, 14:50
|
|
Coach
Reg.datum: Oct 2010
|
Vänstern är verkligen helt delusional som vanligt
|
2024-01-05, 15:09
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Tvivlar på att ryssen är dum nog att bita av mer just precis nu. När och om konflikten i Ukraina går över oavsett "vinnare" lär ryssen attackera något land igen vad det lider, de har en trend av det. Men det känns snarare som decennium bort och Finland lär inte vara lockande att attackera, svårt att nå Sverige utan Finland.
Kanske de hoppar på ett baltland, aizerbajan eller norrbaggarna xD
Och jag tvivlar på att Norden attackerar Ryssland.
Men nu håller jag på med konspirationsteorier. Vad jag menar är såklart: ja det blir krig i Norden och det är Trumps fel
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2024-01-05, 15:10
|
|
Skånsk
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Samtidigt förefaller ryssarna vara helt okänsliga mot mänskliga förluster. Därtill kan de mobilisera folk i en oerhört hög takt. De håller även på att ställa om till krigsindustri, och vissa menar att de producerar mer vapen och ammunition än Europa.
|
Får även ha i tanken att dessa förluster sker mot en armé som är dåligt utrustat jämfört med de skulle ställas mot om de går på ett NATO-land.
Bara tanken på vad flyg samt avancerat artilleri hade gjort med ryssen sättet nog stopp för idén att röra sig utanför Ukraina.
|
|
|
2024-01-05, 16:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket
Ok, lite knäpp titel kanske.
Läste en ledare skriven av P. Oksanen. I denna tecknades ett scenario att Trump vinner det amerikanska valet, och att vi då kan stå inför ett väpnat angrepp inom 12 - 24 månader.
Vet att det verkar alarmistiskt och surrealistiskt. Samtidigt pågår hybridkrigsföring, och även en hel del förberedelser inom offentliga verksamheter inför ett eventuellt angrepp.
Så, tänkte höra hur andra ser på detta. Vilka tecken finns och vilka angrepp sker utan att det uppmärksammas?
|
Jag antar att du menar att ifall ryssen kommer?
Isåfall så kommer baltiska staterna först och finland därefter. Dvs vi har många år på oss innan Sverige.
Och idag så är ju allt dom har i Ukraina. Och kommer att vara i 15 år om inte Putin dör. Dom kör ju Tjetjenien 2 där som det verkar.
Men visst en åldrande diktator kan vara irrationell. Och då ligger väl Gotland främst. Är inte så orolig för detta då jag inte kan se att man har resurser för att fullfölja. Dock kand det bli en anledning för statskupp. Röda Armén är självgående och aldrig långt ifrån en sådan när politiker blir galna.
|
|
|
2024-01-05, 20:41
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Vi börjar närma oss slutet på det amerikanska imperiet och istället växer det fram en multipolär världsordning.
Vi ligger inte riktigt i Rysslands intresseområde.
Folk som skriver, glömmer alltid att Trump redan varit president i 4år. Amerikansk politik är nu uppdelad i de som vill bibehålla imperiet, och de som vill satsa på närområdet.
Vill man ha ett imperium måste man projicera makt och militär styrka.
|
|
|
2024-01-05, 20:45
|
|
Skånsk
|
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter
Vi börjar närma oss slutet på det amerikanska imperiet och istället växer det fram en multipolär världsordning.
Vi ligger inte riktigt i Rysslands intresseområde.
Folk som skriver, glömmer alltid att Trump redan varit president i 4år. Amerikansk politik är nu uppdelad i de som vill bibehålla imperiet, och de som vill satsa på närområdet.
Vill man ha ett imperium måste man projicera makt och militär styrka.
|
Visst är det så att det växer fram fler spelare i världen, men att USAs dominans inom någon överskådlig tid skulle ändras ser jag inte direkt.
|
|
|
2024-01-05, 20:51
|
|
Lagom
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N
Visst är det så att det växer fram fler spelare i världen, men att USAs dominans inom någon överskådlig tid skulle ändras ser jag inte direkt.
|
Du kan fungera på USAs svar på attackerna i Israel. I stort sett har vi amerikanska flottan som seglar i cirklar utan att genomföra knappt nått. Samtidigt som det rör sig I Yemen, Israel, Gaza, Syrien, Irak.
Då är frågan, är det för att man inte vill eller inte kan? Jag menar hur viktig är handelsrutten genom Suez egentligen?
|
|
|
2024-01-05, 21:01
|
|
Skånsk
|
Citat:
Du kan fungera på USAs svar på attackerna i Israel. I stort sett har vi amerikanska flottan som seglar i cirklar utan att genomföra knappt nått. Samtidigt som det rör sig I Yemen, Israel, Gaza, Syrien, Irak.
|
IDF kan hantera Hamas själva, flottan är där för att avskräcka andra aktörer att ge sig in i någon större skala, något som ej har hänt.
Citat:
Då är frågan, är det för att man inte vill eller inte kan? Jag menar hur viktig är handelsrutten genom Suez egentligen?
|
Den är viktig såklart, vi får se nu kommande tiden om det gemensamma uttalandet ang Houthierna har något bett eller är enbart snack
|
|
|
2024-01-05, 21:14
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Då får stålhandskelejonet svinga hårt och rätt.
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:26.
|

|