Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-21, 18:03   #1
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Reg.datum: Jan 2004
Hjälp med chiliodling

Jag sådde förra året 3 plantor av chilisorten habanero som alla växte sig ganska stora men aldrig hann få frukt. Så i år planterade jag om dem i varsin separat kruka, för ungefär två veckor sedan. Men de har inte börjat växa ännu, de har bara några pyttesmå blad som växteut i vintras när jag vattnade dem väldigt sparsamt för att de skulle klara vintern bättre. Jag har också fått ställa ut dem på balkongen då det pågår en liten epidemi av spinn bland dem och några andra växter, men chilin verkar inte ha blivit drabbat så hårt och är snart frisk. De små bladen den har blev tyvärr solskadade i början av behandlingen, men verkar ha vant sig vid solen nu.

Men de växer inte!

Så här ser den största av plantorna ut just nu:

Någon som har några tips eller teorier på hur jag ska få dem att börja växa ordentligt?
Zakath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 18:05   #2
Granatgiraffen
Registered User

Granatgiraffens avatar

Reg.datum: May 2006
Anabola.
Granatgiraffen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:06   #3
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Ingen som vet vad som kan vara anledningen till att de inte växer? Klarar de inte av solljuset utomhus kanske?
Gammal 2006-05-21, 20:10   #4
Me_Myself
Registered User

Me_Myselfs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Jag odlade chili ett år och då hade jag dem inne tills det var riktigt fint väder.
Me_Myself är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:11   #5
mathor
Banned

mathors avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Zakath
Ingen som vet vad som kan vara anledningen till att de inte växer? Klarar de inte av solljuset utomhus kanske?
Gick omplanteringen smärtfritt då?
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:12   #6
slappe
bosse

slappes avatar

Reg.datum: Oct 2005
Du kan använda fibernät som skyddar mot sol och vind.

Finns några tips här: http://www.odla.nu/artiklar/odla_chilipeppar.shtml
Gammal 2006-05-21, 20:14   #7
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av mathor
Gick omplanteringen smärtfritt då?
Jo det tycker jag, nästan alla rötter klarade sig, de har haft bra med vatten hela tiden. Det enda jag kan komma på är att solljuset kanske hindrar bladen från att binda energi från solljuset då bladen kloroplasterna i bladen kanske blivit skadade?
Gammal 2006-05-21, 20:17   #8
Magnolia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Jag skulle tro att det är för kallt än så länge. Speciellt på nätterna. Det kommer med all säkerhet börja växa så fort det blir varmare hela dygnet.
Magnolia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:18   #9
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av slappe
Du kan använda fibernät som skyddar mot sol och vind.

Finns några tips här: http://www.odla.nu/artiklar/odla_chilipeppar.shtml
Fibernät kanske är något ändå, om det är så att chilin inte riktigt klarar av solen. Tack för tipset!
Gammal 2006-05-21, 20:19   #10
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Magnolia
Jag skulle tro att det är för kallt än så länge. Speciellt på nätterna. Det kommer med all säkerhet börja växa så fort det blir varmare hela dygnet.
Så kan det ju också vara Jag kanske bara ska ta dem och ställa dem på en mer skuggig plats tills det blir varmare.
Gammal 2006-05-21, 20:43   #11
kalle_banan
Aegd

kalle_banans avatar

Reg.datum: May 2004
Jag stämmer in i kören och säger att det lite tidigt att ställa ut blomman, även om det börjar bli dags snart. Om du flyttar in det så gör det inte utan pardon, utan träna den eller ställ den på ett ställe med lägre värme än husvärme och liknande luftfuktighet som ute.
Jag härdade en blomma för två år sen innan jag ställde ut dom, jag hade dom ute i en timma när det fint väder i några veckor innan jag ställde ut dom för gott. Dom klarade sig bra. Men vårda dina så ska du se att dom börjar växa snart, det krävs lite tålamod bara.
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:53   #12
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan
Jag stämmer in i kören och säger att det lite tidigt att ställa ut blomman, även om det börjar bli dags snart. Om du flyttar in det så gör det inte utan pardon, utan träna den eller ställ den på ett ställe med lägre värme än husvärme och liknande luftfuktighet som ute.
Jag härdade en blomma för två år sen innan jag ställde ut dom, jag hade dom ute i en timma när det fint väder i några veckor innan jag ställde ut dom för gott. Dom klarade sig bra. Men vårda dina så ska du se att dom börjar växa snart, det krävs lite tålamod bara.
Problemet är ju att dem förmodligen har spinn på sig (även om jag precis påbörjat en behandling), det var därför jag ställde ut dem. Så jag vill inte gärna ta in dem ännu. Men förhoppningsvis borde de börja växa när det blir varmare då
Gammal 2006-05-21, 22:18   #13
ArooN
Helbulk helglad

ArooNs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag odlar en sorts chili (cayenne) dessa skall inte vara ute dygnet runt förrens det är garanterat 10*c på natten.
Jag har ute mina på dagen om det är sol annars inne, de växer bra och har börjat blomma nu för en vecka sedan.

andreas
ArooN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 22:35   #14
Archos
Banned User

Archoss avatar

Reg.datum: Aug 2005
Et annat problem kan vara att du planterat dem i stora krukor för fort. Om man ökar krukstorleken lite i taget så att rötterna fyller ut krukan ordentligt så kan man få en jämnare tillväxt. Annars gillar paprika, chili mm värme och sol väldigt mycket, men är det samtidigt för torrt (som inne) så får de lätt spinn.

Ett annat problem kan var jordkvalitéten. Växus billiga jord t ex är skit och innehåller mest ljus torv och håller ingen näring. Köp lite dyrare jord, plantera om dem i mindre krukor, håll dem varmt och ljust men inte direkt i sol i början och höj luftfuktigheten (med blomstpruta exempelvis). När de kommer igång planterar du om dem i successivt större krukor och vänjer dem vid full sol stegvis så ska du se att du får bra med frukt i sommar.

Mot spinn kan du använda en treprocentig lösning med två delar såpa och en del t-röd, eller så kan du köpa rovkvalster som skickas på posten och som käkar spinn!
Archos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 22:49   #15
Zakath
Ich bin Bananatastic!

Zakaths avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ArooN
Jag odlar en sorts chili (cayenne) dessa skall inte vara ute dygnet runt förrens det är garanterat 10*c på natten.
Jag har ute mina på dagen om det är sol annars inne, de växer bra och har börjat blomma nu för en vecka sedan.

andreas
Jag vill också att mina ska blomma
Det var droppen, nu åker de in, jag kunde inte hitta någon spinn på dem så förhoppningsvis klarar de sig. Får hoppas att deras inflyttning simulerar sommartid så att de börjar växa nu, hoppas!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.