Jag har tränat med upplägget vartannat pass överkropp och vartannat pass underkropp och 4 pass i veckan sedan slutet av sommaren. Jag har tröttnat lite på detta upplägg nu och vill göra något nytt. Dessutom vill jag inte träna marklyft och knäböj i samma pass då jag tycker att detta blir för tungt och någon av övningarna blir lidande. Har således delat upp kroppen på ett annat sätt som jag nu har tänkt prova:
Pass 1:
Marklyft
Hip thrusts
Bencurl
Hip abductor-maskin
Latsdrag
(så småningom chins)
Rodd övre ryggen
Rodd nedre ryggen
Plankan sida och rak
Pass 2:
Knäböj
Utfall
Militärpress
Dips
(så småningom när jag kan, men vill försöka börja med det)
Armhävningar/bänkpress/hantelpress
Axelflyes
Hängande benlyft för magen
Gillar att det blir lite ben och rumpa i varje pass då jag tror på hyfsat hög frekvens i träningen. Lagt till plankorna för att jobba lite mer med bålen eftersom jag känner att det är en svag punkt i basövningarna. Idag har jag provat pass 1 och det kändes riktigt bra. Jag börjar känna mig lite starkare nu. Körde marklyft 40 kg 5x5. Tror att 5 repetitioner är ganska lagom i mark för att jag inte ska bli för trött i bålen för att kunna hålla en bra teknik. 40 kg känns hyfsat lätt och jag tror att jag nu ska börja öka vikterna långsamt. Kanske 2,5 kg/vecka eller så. Har haft lite svårt med tekniken i marklyften men tycker att det börjar kännas bättre nu.