2007-11-03, 01:28
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2007
|
Supermus med dubbelt så många mitochondrier
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7074831.stm
Mycket uthålligare, men uppenbarligen lever de längre och förökar sig en längre tid också, vilket jag trodde var motsatt till vad man borde göra med fler sådana?
|
|
|
2007-11-03, 01:30
|
|
Banned
|
Amen, nu hade jag läst den för tidigt på dagen och postade inlägget försent.
10 ggr fler var det visst, och de använder mest fett som energikälla när de springer (inte så konstigt med tanke på hur mycket uthålligare de är.)
"The mice over-express a gene responsible for the enzyme phosphoenolypyruvate carboxykinases (PEPCK-C). Normal expression is in the liver, in the production of glucose.
The scientists found their new mice would eat twice as much as normal mice - but weigh half as much."
BEEEFFCAKE!
|
|
|
2007-11-03, 01:33
|
|
Banned
|
Om gendoping:
"Right now, this is impossible to do - putting a gene into muscle. It's unethical. And I don't think you'd want to do this. These animals are rather aggressive, we've noticed."
Ohja, då lär det ju aldrig hända! Om det är oetiskt!!
|
|
|
2007-11-03, 01:36
|
|
TränaSäljaLiggaSpela
Reg.datum: Jan 2004
|
Mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Jag är så sjukt jävla lycklig över att det är just detta jag ska studera i åtminstonde 5 år på högskola.
Ps. mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Ds.
|
|
|
2007-11-03, 01:42
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
Mkt mkt mkt mkt mkt mkt coolt. Jag är så sjukt jävla lycklig över att det är just detta jag ska studera i åtminstonde 5 år på högskola.
|
y c e
|
|
|
2007-11-03, 01:53
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist
|
Att du ska läsa om genmoddade möss i 5 år tvivlar jag ju på iof...  btw vad ska du läsa?
|
2007-11-03, 02:21
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av snartspensligvegan
|
Var står det att de lever längre?
EDIT: Haha, jaha, längst uppe.... läser för snabbt. Men det står inget om hur mycket längre. Får leta vidare.
|
2007-11-03, 02:22
|
|
Jag har fel. :(
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Var står det att de lever längre?
EDIT: Haha, jaha, längst uppe.... läser för snabbt. Men det står inget om hur mycket längre. Får leta vidare.
|
Andra meningen:
It also lives longer, and breeds later in life compared with its standard laboratory cousin.
Edit: du hitta
|
|
|
|
2007-11-03, 02:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2006
|
Möss is da shit!!
Ordagrant ....måste stå ut med mycket!.
|
|
|
2007-11-03, 02:42
|
|
Girevik
Reg.datum: Aug 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sparrisen
Att du ska läsa om genmoddade möss i 5 år tvivlar jag ju på iof...  btw vad ska du läsa?
|
Om han verkligen menar det han skrev så är det antagligen biologi, inriktning genetik.
|
|
|
2007-11-03, 11:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Honken
Om han verkligen menar det han skrev så är det antagligen biologi, inriktning genetik.
|
Jo, men det lär fortfarabde bara handla om någon enstaka kurs.
|
2007-11-03, 12:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Jag vill ha! GE MIG!!!
Om jag jag ska vara allvarlig, fett som fan! Nyckeln till längre liv?
Btw, kan man dra nån förhastad slutsats gällande antalet mitokondrier och det "jag ska leva längre genom att svälta mig hela livet"-människorna propagerar för?
|
|
|
2007-11-03, 12:57
|
|
Nerd in disguise
Reg.datum: Jan 2006
|
Hur fasen bidrar fler mitokondrier till att nästan bara fett används för att bilda ATP?
|
|
|
2007-11-03, 14:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Nu är jag inte någon expert men brukar det inte bli oxidativ stress när syre används (vilket borde ske mycket i dessa möss). Oxidativ stress brukar ju sägas vara en av anledningarna till åldrande men här levde ju mössen till och med längre.
Antar att det är mer invecklat än så eller så har jag missuppfattat det här med oxidativ stress.
Iofs så anses konditionsträning innebära chans till långt friskt liv och det får nog mössen gott om om de är så pass aktiva.
|
C4L
|
|
|
2007-11-03, 16:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Absinteh
Hur fasen bidrar fler mitokondrier till att nästan bara fett används för att bilda ATP?
|
Beta-oxidationen äger ju rum i mitokondrierna. Så utan att veta gissar jag på att det är så simpelt som att mer mitokondrier desto effektivare beta-oxidation och således används FFA som energisubstrat i större procentuell andel i förhållande till glukos hos en person med fler mitokondrier.
Det här kan vara rent skitsnack också för jag förstod inte riktigt allt när jag läste om det nyss.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.
|

|