Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-14, 11:36   #1
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Återkoppling från kolos Stockholmare

Okaj, nu är försöket med trängselavgifter avslutat. Den 17:e september ska ni Stockholmare (som är tillräckligt gamla) rösta om det ska fortsätta eller ej.

Vad tycker ni?

Har det varit bra? Dåligt?

Berätta!
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 11:38   #2
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Citat:
Ursprungligen postat av Nitrometan
Okaj, nu är försöket med trängselavgifter avslutat. Den 17:e september ska ni Stockholmare (som är tillräckligt gamla) rösta om det ska fortsätta eller ej.

Vad tycker ni?

Har det varit bra? Dåligt?

Berätta!

Dåligt, första 2v märkte jag skillnad i minskad trafik sen vars det tillbaks till det normala, har märkt ett ökat tryck på kollektivtrafiken och t-centralen i rusningstrafik liknar Tokyo.

Om ändå pengarna som tullats in gick till stockholms trafik hadde jag kunna överväga rösta ja.

Men inte en chans som det är nu. NEJ
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 11:45   #3
mathor
Banned
 
mathors avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 360
Hittills har det varit värdelöst. Jävligt irriterande när man råkar glömma att svänga av mot bergshamra och måste åka förbi en jävel vid universitetet, och sedan en till för att komma UT ur skiten vid sveaplan.
mathor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 12:08   #4
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
När jag jobbade inne i stan och antingen tog pendeln eller bilen upplevde jag det iaf som att biltrafiken var lika illa som vanligt, medan tåg och tunnelbana blev ännu värre.

Grejen är nog att även om biltrafiken minskat märks det inte så mycket på köerna. Fan, det har ju fortfarande hänt att köerna börjat ända ute i Upplands Väsby för mig... rätt bra bit utanför stan, för er som inte vet.

På vissa håll påstås det ha blivit bättre iof. Det kan jag förvisso tro på. Av någon anledning var det rätt många vägarbeten som blev klara strax innan "försöket" drogs igång.

Kraniel Konsument sammanfattar det hela mycket bra:
http://www.kraniel.com/page.asp?id=89
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 12:41   #5
Simon.
Admin
 
Simon.s avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 157
Jag tycker att biltrafiken var märkbart mindre, på t.ex Valhallavägen är det stor skillnad.
Låt avgiften vara kvar
__________________
Simon

IN FLAMES WE TRUST
Simon. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 12:48   #6
christian
Registered User
 
christians avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sthlm
Inlägg: 2 352
Principiellt är jag emot det, men jag skulle gärna ha det kvar om det gagnar mig. =)

Men som det är nu är det ingen skillnad, första veckorna var dock bra men sen föll det tillbaka till det gamla vanliga i princip.

Det som retar mig mest, förutom den horribla kostnaden, är hur manipulativa förespråkarna är med statistiken och mätmetoder.

T ex så räknas bara skattepliktiga fordon under provet, innan och efter räknas alla fordon...

Vissa dagar, vid vissa tidpunkter, kan exakt lika många fordon passera som andra, men det kan ändå vara totalstopp vs. fri fart. Dags att finna andra mätmetoder, kanske.
__________________
Citat:
Enligt diskrimineringsombudsmannen, DO, räknas stockholmare inte som en etnisk minoritet och kan därför nekas jobb med hänvisning till ursprunget.
christian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 13:25   #7
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Nu är jag inte stockholmare kommer någon att invända, och det stämmer, men endast i någon vecka till. Principiellt är jag väldigt positiv till alla försök att minska användningen av fossila bränslen, men är medveten om att det finns vissa förbättringsområden i projektet dags dato. Det är ju dessutom ett väldigt tydligt införande av pigouskatt i stor skala som blir väldigt intressant att följa, det borde införas på fler områden.

Jag tänker iallafall se till att hinna skriva om mig så jag får rösträtt, och sedan blir det mest troligt ett ja.


För den intresserade lyder KI's definition av pigouskatt, enligt deras förträffliga lista över miljöekonomiska begrepp, som följer:
Citat:
Pigouskatt (Pigou tax)
En Pigouskatt korrigerar för externa kostnader så att ett samhällekonomiskt korrekt pris uppnås. Detta betyder att externa kostnader internaliseras på den samhällsekonomiskt korrekta nivån; en "lagom" nivå på miljöstörande verksamhet uppnås.
www.konj.se
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 13:34   #8
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 899
Vad kostar det att åka igenom en tull? Var det inte uppemot 30 kr?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 13:47   #9
Piranha
Mannen, myten, legenden!
 
Piranhas avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Suffer Island
Inlägg: 15 159
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn
Nu är jag inte stockholmare kommer någon att invända, och det stämmer, men endast i någon vecka till. Principiellt är jag väldigt positiv till alla försök att minska användningen av fossila bränslen, men är medveten om att det finns vissa förbättringsområden i projektet dags dato. Det är ju dessutom ett väldigt tydligt införande av pigouskatt i stor skala som blir väldigt intressant att följa, det borde införas på fler områden.

Jag tänker iallafall se till att hinna skriva om mig så jag får rösträtt, och sedan blir det mest troligt ett ja.


För den intresserade lyder KI's definition av pigouskatt, enligt deras förträffliga lista över miljöekonomiska begrepp, som följer:

www.konj.se

Kan du inte vänta med uttalande tills du fått spendera nåra veckor med att slåss med dårarna i tunnelbanan eller missat bussen pga den var för full.

Jag tycker också det låter kanonbra att värna om miljön.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 14:13   #10
skaparn
Registered User
 
skaparns avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Skellefteå
Inlägg: 10 296
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Kan du inte vänta med uttalande tills du fått spendera nåra veckor med att slåss med dårarna i tunnelbanan eller missat bussen pga den var för full.

Jag tycker också det låter kanonbra att värna om miljön.
Förstår att det väcker viss anstöt att jag är positiv utan att ha bott i Stockholm, men jag tar den risken. Kollektivtrafikens problem ska lösas med satsningar på kollektivtrafiken, inte genom att de som använder bli ska slippa stå för de faktiska kostnaderna för sin användning av fossila bränslen. Och ja, det är ett extremt dogmatiskt förhållningssätt, jag borde vara lite mer ödmjuk tills jag åtminstone fått stå ut med trängsel i tunnelbanan själv, precis som du skriver. Det jag dock har upplevt är bilköer i Stockholm, långa sådana, och det kan inte råda någon oenighet om att något måste göras. Om det sen är byggandet av kringleder eller trängselskatt kan man tvista desto mer om.

Oavsett om jag upplevt denna trängsel eller inte så kan man inte alltid hänvisa till minskad bekvämlighet vid en förändring. Det är kanske inte så att vi kan behålla samma komfort som billig bensin och restriktionsfri biltrafik innebär om vi samtidigt snabbt vill styra om kursen från massiv användning av fossila bränslen. Det är såklart eftersträvansvärt, men en viss omställningsperiod kommer det att bli. Pressen på konsumenterna att välja bättre alternativ än en gammal 240 måste komma först för att få till stånd en förändring, och bäst press sätter man medelst ekonomiska incitament. Koldioxidutsläpp är som jag alltid brukar påpeka ingen privat angelägenhet, varför samhället kan ta sig rätten att lägga sig i.

Förresten, jag kan ju inte blir mer ödmjuk, så skulle ni inte känna igen mig och banna mig direkt. Jag vet faktiskt bäst, och det är alltid så mycket enklare att bestämma sig när man för tillfället sitter 80 mil bort, eller hur?
__________________
Citat:
adam400m kommer aldrig bli en ny Zyzz
skaparn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 14:19   #11
daja
Mr Bananfjant
 
dajas avatar
 
Reg.datum: Jul 2001
Ort: Sthlm
Inlägg: 1 667
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
Dåligt, första 2v märkte jag skillnad i minskad trafik sen vars det tillbaks till det normala, har märkt ett ökat tryck på kollektivtrafiken och t-centralen i rusningstrafik liknar Tokyo.

Om ändå pengarna som tullats in gick till stockholms trafik hadde jag kunna överväga rösta ja.

Men inte en chans som det är nu. NEJ
Ord!
daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 14:53   #12
TrasMannen
Kebap Is The Shit
 
TrasMannens avatar
 
Reg.datum: Oct 2004
Ort: Bork
Inlägg: 1 451
Visst finns det många fördelar med trängselskatt, men jag ser ändå mer problem.
Så jag säger Nej, och detta är för att

1. Ingen skillnad på slutet i köer jämfört med hur det var innan vägtull. Dessutom så krävdes det inte mycket för att det skall bli helstopp på essingeleden.

2. Som christian sa så är statistik/mätmetod och presentationen av detta manipulerad.

3. Som det ser ut nu så går inte ens trängselskatten runt, vilket kommer betyda höjning av priset.

4. Tro inte att essingeleden kommer undan heller. Dom kommer säkerligen sätta upp en tull där också efter något/några år. när folk vant sig vid tullarna.

5. Kollektivtrafiken är fortfarande kass. man svettas ihjäl och får knappt luft på sommaren, på vintern fryser man ihjäl istället. Och allt det där andra som Pippiranah sa.

Om ni som säger Ja till trängselskatten tror att ni säger ja till hur systemet ser ut i dag kan ju dra nått gammalt över er, för det kommer inte hända.
TrasMannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 18:46   #13
Janna
Owner of the lammkött!
 
Jannas avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: (s)tokholm
Inlägg: 1 008
Vågtullar skulle nog vara en god ide om man hade haft kapacitet att ha dubbla linjer på tunnelbanan så att det svaleds mer folk, haft parkeringar för pendlarna där det dessutom inte blev inbrott stup i ett och dels löst betalningsystemet smidigare.

Som vägtullarna fungerat i försöket är jag inte alls positiv till dem trots att jag märkt en viss minskning i trafik.
__________________
i´m a supergirl and supergirls don´t cry

Don't believe what you hear
Don't believe what you see
If you just close your eyes
You can feel the enemy
__________________
www.janna.nu
Janna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 19:44   #14
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av SimonP
Jag tycker att biltrafiken var märkbart mindre, på t.ex Valhallavägen är det stor skillnad.
Låt avgiften vara kvar
Bra där. Det har varit märkbar skillnad så visst funkade det. Och precis som Skaparn påpekat i ett antal trådar - det enda som funkar är att det börjar kosta stålar. Koldioxidutsläpp är lika lite en privatsak som cigarrettrökning är det.

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 19:48   #15
JJ
Värmdökungen
 
JJs avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Värmdö
Inlägg: 5 185
Det funkar och jag röstar nog ja.

Edit: Fast jag får ju inte rösta längre:-)
__________________
"Ta en bild på solnedgången!"
Härifrån? Det är ju motljus?"


Tung pung ger starka ben...
JJ är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)