2006-07-29, 13:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
Hur viktigt är det med frukosten egentligen?
Nu på lovet slarvar jag som fasen med frukosten, jag vaknar ibland 14.00 som i dag, då skippar jag frukosten liksom. Hur viktigt är det att äta frukost när man tränar?
Förhoppningsvis blir allt bättre sen när jag går i skolan igen sen.
|
|
|
2006-07-29, 13:36
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Om du har vänt på dygnet så du sover till på eftermiddagen, men äter när du vaknar, är det frukost fast det är på lunchtid. Då är det inte någon större skillnad bara för att klockans visare pekar på andra siffror.
Att däremot verkligen hoppa över frukosten kan på sikt leda till försämrad insulinkänslighet, högre total- och LDL-kolesterol, plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd. Det finns också stöd för teorin att det påverkar inlärningsförmåga och hågkomst negativt att hoppa över frukost.
|
|
|
2006-07-29, 13:42
|
|
Way of the ape
Reg.datum: Oct 2001
|
Är nyfiken
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet? Läst lite om intermittent fasting och där hävdar dom det motsatta
DEt finns inga studier som visar ngn form av skillnad i muskeltillväst om man sprider ut sin mat över 15 timmar över dygnet eller äter alla måltider över 8 timmar tex?(då vid samma kcal intag)
|
|
|
2006-07-29, 13:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Baha
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet?
|
Am J Clin Nutr. 2005 Feb;81(2):388-96
Citat:
DEt finns inga studier som visar ngn form av skillnad i muskeltillväst om man sprider ut sin mat över 15 timmar över dygnet eller äter alla måltider över 8 timmar tex?(då vid samma kcal intag)
|
Nej.
|
|
|
2006-07-29, 13:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Om du har vänt på dygnet så du sover till på eftermiddagen, men äter när du vaknar, är det frukost fast det är på lunchtid. Då är det inte någon större skillnad bara för att klockans visare pekar på andra siffror.
Att däremot verkligen hoppa över frukosten kan på sikt leda till försämrad insulinkänslighet, högre total- och LDL-kolesterol, plus att proteinbalansen är negativ i fastande tillstånd. Det finns också stöd för teorin att det påverkar inlärningsförmåga och hågkomst negativt att hoppa över frukost.
|
Men som idag så åt jag inget när jag vaknade, tycker det är rätt onödigt när jag ska äta sen 1-2 timmar senare... kan man vänta med maten nåra timmar efter man har vaknat tror du?
Aja sen när gymnasiet börjar igen kommer allt bli bra igen.
|
|
|
2006-07-29, 13:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är klart du kan. Miljoner människor världen över äter ingen frukost alls. Men det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
|
|
|
2006-07-29, 13:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Det är klart du kan. Miljoner människor världen över äter ingen frukost alls. Men det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
|
Men det vet väl jag också. Men jag menar om det spelar nån stor roll med att vänta 1-2 timmar efter man har vaknat eller om man måste äta direkt...
|
|
|
2006-07-29, 14:17
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av pattte 90
Men jag menar om det spelar nån stor roll med att vänta 1-2 timmar efter man har vaknat
|
|
V
Citat:
... det finns inga fördelar med det, bara nackdelar.
|
|
C4L
|
|
|
2006-07-29, 14:29
|
|
Pink belt
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Är nyfiken
Varför skulle att hoppa över frukosten kunna leda till försämrad insulinkänslighet? Läst lite om intermittent fasting och där hävdar dom det motsatta
|
Det är jag också nyfiken över, har också läst en del om calorie restriction (CRON), intermittent fasting, warrior diet osv
Det kanske beror på hur mycket man äter. Det är väl rätt känt att bara äta en stor måltid per dag, men då äta mer än rekommenderat energiintag, är ett bra sätt att bli fet på.
|
2006-07-29, 14:35
|
|
Pink belt
|
Citat:
|
http://www.pubmedcentral.gov/article...medid=15717011
"It is well established that when most types of cells, including neurons, are exposed to a mild stress they increase their ability to resist more severe stress. This “preconditioning” phenomenon involves up-regulation of genes that encode cytoprotective proteins such as heat-shock proteins and growth factors. We found that a similar beneficial cellular stress response can be induced in neurons throughout the brain by a “meal-skipping” dietary restriction (DR) regimen in rats and mice."
"The ability of DR to increase the resistance of neurons to oxidative, metabolic, excitotoxic, and apoptotic insults in animal models of neurodegenerative disorders clearly demonstrates an effect of DR on cellular stress resistance. We found that DR increases the expression of genes that encode proteins that promote neuronal survival and plasticity (Fig. 1). Thus, levels of heat-shock protein-70 (HSP-70) and glucose-regulated protein-78 (GRP-78) are increased in cortical, striatal, and hippocampal neurons of rats and mice maintained for several months on a dietary restriction feeding regimen.15,17–19
|
2006-07-29, 14:39
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
Det är jag också nyfiken över,
|
Jag har gett referens.
|
|
|
2006-07-29, 14:40
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles
http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15717011
|
Överhuvudtaget inte applicerbart på diskussionen om att skippa frukost.
|
|
|
2006-07-29, 14:40
|
|
Pink belt
|
Citat:
Jag har gett referens.
|
Jo, jag såg. Hur ställer du dig till den studien kontra andra gällande DR/CR?
|
2006-07-29, 14:43
|
|
Pink belt
|
Citat:
Överhuvudtaget inte applicerbart på diskussionen om att skippa frukost.
|
Well, kanske inte ur byggningssyfte (det finns det iof andra som påstår att hoppa över måltider/fasta osv kan lära kroppen att utnyttja/spara protein bättre, men har inte letat efter studier på det).
Men jag tolkade "det finns bara nackdelar" lite bredare.
|
2006-07-29, 14:49
|
|
Pink belt
|
Lite mer relevant för diskussionen då:
http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/100/10/6216
och
http://www.pnas.org/cgi/content/abstract/100/10/6216
"To date, our results strongly suggest that the same beneficial "antiaging" and/or "antidisease" effects observed in CR rodents also occur in primates. These include lower plasma insulin levels and greater sensitivity; lower body temperatures; reduced cholesterol, triglycerides, blood pressure, and arterial stiffness; elevated HDL; and slower age-related decline in circulating levels of DHEAS."
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:56.
|

|