Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-29, 20:32   #1
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
hunger och viktuppgång

Jag håller på att gå upp i vikt och har tänkt på en sak. Om man inte gör något en dag,e ller är mindre aktiv så är man inte lika hungrig som om man varit aktiv, helt logiskt. Men hur kommer det sig att personer som äter för mkt och ökar mkt i vikt fortfarande blir hungriga? Om kroppen får det den behöver, plus lite till, varför blir den då ändå hungrig?
Grub?
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 20:36   #2
Valentino
Banned

Valentinos avatar

Reg.datum: May 2006
Jag skulle tro att det är sug de känner, inte hunger. Alltså de som är inaktiva och som redan har ätit mer än vad de behöver.
Valentino är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 20:38   #3
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
japp, man kan få sug men jag tror det är mer pga psykologiska anledningar. Jag får inte samma sug eller något sug alls om jag umgås mycket med folk, är aktiv etc.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 20:46   #4
LisaB
Registered User

Reg.datum: Oct 2005
sug, ja kanske. jag har för mig att jag läst ngnstans att när man inte har ngt att göra - så äter man. Att man idag har så stor tillgång till föda att det har blivit som en aktivitet för vissa.
LisaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 21:19   #5
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Hunger och sug är samma sak, jag tror inte kroppen håller koll på när jag har ätit nog. Det beror för mig på hur energität maten är, temperaturen omkring mig, distraktionsgrad osv.

Jag kan äta en energifattig fiberrik måltid och vara mätt länge, samtidigt som jag kan äta en energirik kompakt måltid som gör mig hungrig 30 min senare.

Om jag skulle ta 2 dagar och köra på fullfettsprodukter ena dan och lightprodukter den andra dan vore jag ungefär lika mätt. Ta tex köttbullar, äter jag coops med 340kcal per 100g så är jag inte mättare än om jag äter gröna slaktarens med 80kcal per 100g.

Om jag därimot äter 500kcal av den ena eller andra sorten, Så är det inte 150g i närheten av den mättnad jag känner efter 625g lättköttbullar
Gammal 2006-06-29, 21:38   #6
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LisaB
sug, ja kanske. jag har för mig att jag läst ngnstans att när man inte har ngt att göra - så äter man. Att man idag har så stor tillgång till föda att det har blivit som en aktivitet för vissa.
man får hitta på nåt annat o göra helt enkelt, ja har börjat öva på att jonglera
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-29, 23:23   #7
TylerDurden84
Registered User

TylerDurden84s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LisaB
Precis, har man inget vettigt för sig och ligger hemma och slappar så är man nästan jämt sugen på käk/snask. Är man däremot ute och gör något man tycker om, typ går på stan eller går en promenad med en snygg tjej så har man viktigare saker att tänka på än att käka.

<< Certified: Personal Trainer, Nutrition Coach and Gym-Instructor >>
TylerDurden84 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:23.