Ett litet "problem" eller vad man skall kalla det med Xenical och Reductil är att det krävs en rätt stor kostomläggning för att man skall lyckas gå ned i vikt av/med dem. Det är alltså snarare "bantning + piller" det är fråga om. Jag vågar inte uttala mig tvärsäkert, men jag har för mig att när man jämför grupper som får resp. inte får medicin så är det i regel inom gruppen som BÅDE medicinerar, bantar och helst också motionerar som man får några tydliga - och hållbara - resultat. Xenical fungerar ju så att det till viss del hämmar upptaget av fett i tarmen, men det gör ju inte att man går ned i vikt om inte den enda orsaken till ens övervikt är att man äter för mycket fett (däremot brukar man få hyfsat dålig mage). Reductil sägs vara aptitdämpande, men jag vet inte vad man skall tro om hur bra det fungerar, för min chef (
garanterat mer än 30 i BMI) äter det, och jag kan inte se att det har påverkat honom märkbart - frågan är om han inte har lyckats bli större snarare än mindre medan jag jobbat här (har varit på samma arbetsplats i tre år).
Misstänker att den mest effektiva hjälpen (nu har jag alltså ingen som helst aning om hur du ser ut och i vilken kondition du är) är personlig behandling (dietist [nej, alla dietister är inte obildade idioter], sköterska med
överviktsinriktning osv. osv.). Det är förmodligen även den som ger det varaktigaste resultatet.