En 1000 kubikare är en stygg cykel, inget snack om det. Frågan är om han inte har roligare på en 600 eller 750. Enda anledningen till att jag skulle välja en 1000 är att det har bättre vrid än sina småsyskon. Men sen talar allt annat för dom mindre. Fast en 1000 kubikare e roligare om du ska göra powerwheelies hela tiden.=)
Mvh Fredrik
Cykeln är ganska lätt att köra "normalt"med och på bana. Men om han kanske har lite svårt att ta det lungt o invänta rätt läge för att gasa.. ja, då behöver ingen bry sej mer än om någon råkar komma ivägen...
Min bror har en likadan och jag kan bara säga att för mig som nybörjare så var det nästan obehagligt mycket att köra med. Som Frisk säger så är den snäll att köra lugnt med men när man drar på....huja.
Nu känner jag inte din kusin men lite att tänka på är:
1 av 5 av de förolyckade omkommer under sitt första år med mc-kort
Hälften av de förolyckade omkommer under sina första fem år med mc-kort
50 % av dom förolyckade har ägt aktuell mc i mindre än ett år.
85 % av dom förolyckade har ägt aktuell mc i mindre än två år.
Den gör 0-100 på drygt tre sekunder, 0-200 på under åtta.
Som nybörjare så finns det inte en chans att man klarar av att behärska effekten till fullo. Dessutom så är försäkringen svindyr om han ska stå som ägare själv.
Kör man med insidan så är det en kanonhoj, men om omdömet brister det minsta så har du en potentiell dödsmaskin.
Kan inte mycket om MC men har en del kompisar med erfarenhet. Så bara att tänka igenom innan du köper den:
Klarar han av den? Inget manlighetstest eller så nu, men det är jäkligt lätt att olyckor händer med en sådan om man inte är en duktig MC-förare. Så bedöm hans psyke, är han stabil och duktig eller kan tänka sig att dra på lätt och stila lite.
Försäkring. Har han råd. En kompis brorsa köpte en jäkligt fin hoj men var tvungen att sälja den senare eftersom försäkringen är helt sjukt hög för en ung kille på en sådan. Kolla upp det iallfall.