Citat:
Ursprungligen postat av tuben
ali: varför är veganämnet en så stark grej för dig?
Kan du inte diskutera med tjejer om dom inte är veganer eller?
Du kan ju prata med folk här på forumet så jag ser inte vad problemet är.
|
Jo det kan jag väl, "men jag har ju ingen anledning", typ.
Vet inte varför det är en så stor grej, jag antar att det var så att eftersom jag blev vegetarian när jag var typ 8år gammal så dök väl frågan upp hur jag skulle göra om en tjej åt kött, kunde jag pussa på henne då? Tankarna valde väl på ett tag och jag bestämde mig för att nej, det kunde jag ju inte, det vore äckligt, och tja, sedan har det väl blivit en fixide/tvång/.. Jag har övervägt att skita i det men tja.
Sedan är det väl så att jag inte känner något behov av det, men det intalar jag mig ju att det beror på att jag bara inte känner någon osv, men om man ser till de flesta grabbar så verkar ju behoven vara mycket större, eller så bryr de sig bara inte, eller något. Men det är ju rätt värdelöst att gå o vänta på en vegan. Finns ju säkert dessutom människor man kan omvända. Men ÄVEN om jag skulle acceptera att någon har haft kött i sin mun, hon hade borstat tänderna osv (för det är väl mest det det handlar om..) så utifall att det blev något mer utav det så är jag ju så sär att jag inte vill laga mat i säg en stekpanna som det har varit kött i, eller ens en ugn egentligen, eller äta med någons bestick som det har ätits kött med (men det kan jag väl överleva om jag måste.)
Så tja.. det är smidigare.
Och som sagt, sedan är det nog till stor del ett försvar för att jag är en fegis o inte vet vad jag ger mig in på och inte vågar osv. Jag har ju skrivit ex antal lappar som jag har tänkt att jag kunde lämna istället för att gå o snacka med någon då det är livsfarligt, men se det blir aldrig av att jag lämnar dem heller. Inte för jag vet vad det skulle leda till heller, rätt sär att få en papperslapp av någon.
Citat:
Ursprungligen postat av mela
Inte ofta man raggar på folk man festar med, iaf inte jag. Vet inte riktigt v art jag träffar mina ragg. Oskis va ju på först på koloträffen och sedan på divirsegym.
Exet där innan va genom en klasskompis.
Där innan också genom en kompis och innan där va det en klasskompis.
|
Skola/jobb är väl bra, då träffar man ju o lär känna folk utan att det är så pressat, men nu har jag ju inget av det. På gymmet går jag ju inte bara fram o snackar med random person, så det hjälper ju inte. Jag antar att man bara kan åka upp på stan o gå o sätta sig bredvid någon på ett torg eller i en park och börja snacka men jag är ju för feg o osäker på mig själv för sådant.
Citat:
Ursprungligen postat av Kaboffastar
aliquis, varför är du vegan? Är det pga att du tycker att djur är äckliga å får bajs på sig ute i hagen = Ohygieniskt eller är det pga att du tycker synd om djuren?
( varför jag drog upp det hela med hygien är pga att jag läst att du har / har haft rejäla issues med just hygien. )
|
Från första början vet jag inte, jag var ju så ung som sagt, jag vet att jag inte gillade blodet, som min mamma kallade för köttsaften ;/, för det var ju inte alls blod! Och att man såg ådrorna på lövbiffen. Jag visste ju var kött kom ifrån men jag tror att det primärt var att jag tyckte det kändes äckligt att sitta och äta någon annans kropp, även om jag kanske hade tankar på att det var taskigt också. Jag vet inte om min mamma kanske minns hur jag resonerade.
Jag har inget som helst behov av att äta någons kropp och äcklas av det, och jag tycker det är skittaskigt att föda upp djur till ett totalt värdelöst liv och därefter ta livet av dem när det finns annat vi kan äta. Jag tycker att kött från vilt åtminstone är schysstare än "fabriksproducerat" eftersom djuren åtminstone hade ett liv tills det var dags för slutet.
Vad gäller hygienbiten så var väl även det en rädsla för "kött", jag skaffade egen kastrull o stekpanna, tillslut egen ugn, började göra all mat i micron, och så det där andra som du tänker på men det ser jag ingen mening med att dra upp här.
Jag vet inte riktigt när jag lade ner ägg och mjölk, jag vägrade äta äggen hemifrån eftersom det kunde vara kycklingar i dem, men jag åt köpeägg (taskigare mot hönsen dock..), på samhällskunskapen fick vi se någon film om specialtränade kineser som sorterade kycklingar efter kön. En stor plåt med säg 100 kycklingar drogs fram, placerades mellan två(?) kineser som började lyfta upp dem en o en och kollade vad det var för kön, därefter kastades de iväg antingen åt vänster eller höger, landade på en lutande plåt och rullade ner på ett rullband. Honkycklingarna åkte vidare och föddes upp till burhöns, tuppkycklingarna åkte åt andra hållet och slutade i en kvarn...
En alternativ metod är plastsäckar där de kvävs ihjäl istället.
Jag vet inte om jag åt ägg tills det tillfället eller inte, men sedan dess åt jag garanterat inte ägg längre. (Jag hade eventuellt redan slutat eftersom det inte känns så aptitligt att äta något som kommer ur arslet på en höna.)
Mjölk ville jag länge sluta med men min mamma hotade med att då skulle hon minsann ta mig till sjukhuset osv, och vid ett tillfälle hade de tagit mig till något jävla hem där jag skulle vara av någon anledning, antagligen för att jag var rädd för saker o ting eller något, vafan vet jag. Men tillslut rörde det sig om choklad i mängderna 1-2 matskedar för att få ner mackorna, och lite sojamjölk till pannkakor osv, så tillslut försvann mjölken också. Och jag äcklades av den hela tiden och jag är väl medveten om att man föder upp kalvar för att korna skall ge mjölk, och jag vet hur livet slutar för tjurkalvarna.
(Nej, burkycklingtuppar används inte som sådan kyckling man köper fryst i affären, de andra växer mycket snabbare, och jag skulle tro det är väldigt få tjurkalvar från mjölkkor som slutar som fullvuxna tjurar innan de avlivas.)
Att jag inte vill hångla (snacka går väl...) med en köttätare beror som sagt på att jag tycker det är vidrigt att hon har haft sådant där i sin mun, och ur ett längre perspektiv att ett eventuellt förhållande skulle bli mer omständigt.
Citat:
Ursprungligen postat av Tigerkotten
Varför inte? Det är kul att snacka med nytt folk faktiskt.
Jag tror även om en tjej som inte är vegan hade kommit fram till dig om ni var på fest, eller när som helst nästan så hade du tackat ja  Möjligtvis inte om hon är för ful
Det där med sex med random människa så vet jag inte riktigt, för mig så ville jag först inte med div tjejer pga jag vill vara älska den första osv. Men sedan så började jag bry mig mindre och körde på när det kändes rätt med en helt total stranger..  Inte ångrar jag mig nu, jag ångrar däremot att jag inte släppte loss tidigare. Att jag brydde mig så mycket om små bagateller. Rock on duuuuuuuuuude 
|
Fula tjejer går nog bort ja, om rätt person skulle dyka upp och visa sig vara trevlig och det nu inte är så att jag är helt asexuell så skulle det säkert kunna utvecklas till något ändå. Men nu talar vi ju helt okända personer som jag inte alls känner ute någonstans, och de har jag ju ingen direkt anledning till att umgås med och snacka med om det nu inte är för att ragga på dem. På en fest är det ju lite lättare men jag känner så få människor och ingen gör ju något längre så det är rätt dött på den fronten.
Jag hade ju hittat en veganflicka som verkade schysst i falun en gång i tiden, på distans, men hon hade sina problem och när hon frågade om jag ville komma dit var jag för feg. Tiden gick och tillslut tog hon itu med sina problem, slutade hänga på IRC och sade att jag inte skulle ringa (vilket jag inte hade vågat göra), naturligtvis ringde jag, men vad hjälpte det.
När jag sedan började gå på fester och hälla i mig alkohol har jag umgåtts en del med en tjej, men jag har aldrig tyckt att hon har varit snygg och hon var inte vegan och jag tror inte vi har gjort någonting alls på fyllan även om jag/hon visste hade pussat henne/mig eller något när jag frågade en gång, men det var säkert hon som utnyttjade situationen ;/
Sedan hade vi en veganbekant som var på en del fester som jag hälsade på på hennes sommarlov, men jag är ju feg o hon ville väl antagligen inte ha mig så min polare snodde henne.
Sedan var det ännu en person som jag har kramat på en hel del, och det slutade med att jag följde med henne och föregående person från en fest till en annan "fest" som visade sig bestå av en lägenhet med två killar i. Väl där kramades jag lite mer och sedan satt jag på sängkanten och hade tråkigt, hittade någon skruvmejsel på golvet som jag satt o fipplade med emellan fingrarna. Då satt hon någonstans bakom och lade ena benet runt min midja och drog bak mig men då visste jag väl inte hur jag skulle hantera situationen så jag fortsatte fippla med skruvmejseln

.
Lite senare skulle vi dra hem så jag och föregående person gick och hon som hade gjort sådär stannade kvar där, helgen därpå eller så skulle hon träffa ena av grabbarna och sedan blev hon väl tillsammans med honom ett tag.
Och så var det en ovärd flicka som vi träffade på en utomhusfest som hennes polare som vi brukade umgås med sade var vegan, men nu var hon väl bara veg* eller något. Jag hade med mig lite alkohol som jag inte hade tänkt dricka men eftersom det var så lämpligt tillfälle gjorde jag ju såklart det och snackade med henne litegrann. Kom väl in på det där med att jag inte hade pussat på någon så då fick jag en puss bara för att, sedan blev det väl att jag snodde åt mig två till.
Efter ett tag tog hon mig i handen o ledde bort mig till en parkbänk en bit bort. Men mitt psyke är väl inte på tipptopp och än mindre på alkohol så av någon anledning blev jag ledsen, och jag vet då att jag kände det som typ "vafan är du ledsen för" men ändå satt jag där och var ledsen. Sedan kom polisen och förstörde vår fest och hon tog mitt nummer och sade att hon skulle ringa. Men det gjorde hon ju inte såklart, jag antar att hon tyckte jag var knep som blev less.
Sedan dess har det nog varit väldigt tomt, jag har ett stående erbjudande från en tjejbekant vi har om hångel men hon äter ju kött, röker och har knullat runt med diverse så hon duger inte ;D
Citat:
Ursprungligen postat av Modde
Spelar det någon roll vad tjejen man ligger med äter. Bara hon gör det under tiden man sexar så är väl allt lungt.
|
Jag vill ju inte hångla med någon som äter kött...
Eller leva med någon som tänker fortsätta med det eller laga det med mina prylar eller att jag skall göra mat med hennes.
Citat:
Ursprungligen postat av nemd
Om man läser lite konstiga inlägg av Ali så inser man att det inte är så konstigt om han inte skulle snacka med en som inte vegan på krogen. Känns ju bara lite konstigt och trist om det är så.
|
Jag vet inte exakt vad du syftar på.
Men påhittade inte alltför genomtänkta rutiner, tvång, straffa sig själv, ha svårt att bestämma mig osv är väl min grej.
Varför det har blivit såhär vet jag inte. Jag hade väl inte så skoj liv under skoltiden och bytte skola mot slutet på femman, men det blev inte mycket bättre av det och på högstadiet började alla gå på samma skola igen.
Där träffade jag dock en kille vid namn Jonas som jag hade en datorstudiecirkel med och vi kodade lite basic, amos och m68k assembler, sedan umgicks vi på helgerna o kodade då med, så det blev ju inte att jag gick ut eller så annars. Eller umgicks med människor på skolan, var väl mest att försöka ta sig till bussen utan att få stryk som gällde.
På gymnasiet i ettan träffade jag en kille i klassen som hade en Amiga, så då började jag umgås med honom också, men till tvåan valde han natur och jag teknisk gren så då hamnade vi i olika klasser men umgicks ändå. Jag gick dock inte på fester o så.
Sedan gick jag ett tilläggsår, men vare sig på det eller i trean på gymnasiet följde jag med ut på krogen eller söp eller så.
Personen från gymnasiet fanns kvar men Jonas gjorde lumpen i Boden och började sedan läsa civilingenjör i elektronik på chalmers så han försvann.
Sedan började jag plugga på universitetet/högskolan och träffade en grabb från linköping som var den enda jag umgicks med där, vi var med i datorföreningen och gjorde labbar tillsammans o så. Men till tvåan bytte han till linköping eftersom han fick möjligheten och jag fortsatte i Örebro så då var jag ensam igen. Personen från gymnasiet var väl lite upptagen med sin flickvän och festande osv, så vi umgicks väl inte riktigt lika mycket.
Satt en massa på IRC och hittade hon från Falun strax innan jag flyttade hemifrån (teleräkning på 1000kr/mån o så...)
Flyttade och trodde att jag skulle umgås mer med killen från gymnasiet, så blev det inte utan istället satt jag själv här hemma utan familj eller något.
Faluntösen ville inte snacka med mig längre, och efter att ha spenderat typ halva dygn med henne online så blidde jag ledsen o typ sket i skolan.
I trean kom killen från linköping tillbaka men han började ju läsa tvåan då, och spelade en hel del så han var inte mycket till sällskap mer än i skolan. (Jag har varit där ett antal gånger man då sitter han bara o spelar och man sitter bredvid o glor, inte särskilt skoj.)
Jag gick på min första fest vid 20.5, men ircade mest och sket i de andra, efter några månader snackade jag med de jag redan kände...
På skolavslutningen (för andra) strax innan jag fyllde 22 provade jag att dricka alkohol för första gången och sedan följde jag med till arvika o söp ner mig o hjulade in i någons tält.
Sedan fortsatte jag väl men lade ner då o då eftersom det var ovärt, jag fick ingen bättre social kompetens, jag bara blev ledsen, det är dyrt och ohälsosamt, osv. Återupptog det några ggr men sedan jag var 24 eller något är det väl helt nedlagt.
Och alla jag kände o gick på fest med (som var en rätt sluten krets) har skaffat partners, umgås i par eller inte alls, glor på tv med sin käresta osv. Så det är ont om liv i luckan.
Jag har några bekanta som går ut då o då men jag gillar inte så mycket att gå ut med dem, sedan har jag ännu en bekant som går ut en hel del men det vettefan om han uppskattar mitt sällskap, och ibland händer det att jag går ut själv för att försöka göra något med livet men jag raggar ju eller snackar som sagt inte med någon okänd så det blir mest att man bara står o glor eller går runt, skapligt värdelöst.
Vid ett tillfälle stod jag med händerna i byxfickorna (perfekt ställe att placera dem på, vad är det som är så fel med det?) och bara tittade ut i tomma intet men en bit framför mig dansade en grabb med en tjej så då gjorde han samma sak och så följde hon efter o gjorde samma sak och då knallade jag därifrån. Givande.
Varför jag inte söker jobb vet jag inte riktigt. Det är väl en kombination av att jag kände att jag borde göra skolan först / inte hade tagit ut examen ännu / är osäker på mig själv och inte vet vad jag skall skriva och vågar tro att jag kan något / är för ärlig / lat / "vill ha ett liv först" med vänner o dylikt. Nu har jag ju min examen men nu känns det som att om jag söker ett jobb så undrar de bara varför jag inte har gjort ett skit på sålänge och det finns ju alltid andra som är bättre kvalificerade så då blir det inte av att jag lägger någon energi på det och det blir bara värre o värre med tiden.
Jag umgås inte med någon regelbundet och IRC är typ dött nuförtiden, men jag sitter kvar utifall att någon säger något, vilket väl är lite dumt eftersom det tar så mycket tid från saker som säkert hade varit mer givande. Och så spenderar jag tid här och på diverse nyhetssidor för att göra av med tiden på något, så fastnar jag med någon dynga och kommer sent till träningen o blir missnöjd för att ännu en dag var åt helvete.
Så, nu kan ni skriva intresseklubben antecknar eller dylikt.