Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2024-09-10, 12:20   #1
Comeback
Registered User

Reg.datum: Sep 2024
Vägen tillbaka till gymlivet

Kortfattat så började min gymresa i tonåren med 8 raka år av hård träning 5ggr/veckan. Jag levde verkligen gymlivet, allt var frid och fröjd och jag behövde inte ens förlita mig på disciplin då gymmet var höjdpunkten av varje dag.

Något hände längs med vägen och sakta men säkert ändrade jag prioriteringar och intressen. Jag lyckades på något sätt tappa träningsglädjen och blev en ''periodare'' och tappade allt jag hade byggt upp. Sedan dess har jag nog i snitt legat på ca 2 pass/veckan. Nu i skrivande stund har det gått ca 8-9 år sedan jag var i toppform och tog gymmet på riktigt allvar.

Eftersom jag till viss del alltid fortsatt träna litegrann så har jag hela tiden haft tanken på att komma tillbaks i toppform i bakhuvudet. Nu är det helt enkelt dags att ta tag i det på riktigt.

Långsiktigt vill jag uppnå mycket, större, starkare och bättre form än någonsin förut. Men det är en lång väg kvar tills jag är i närheten så jag fokuserar på att sätta grunderna och uppnå consistency till en början.

Kommer starta detta med att köra Upper/Lower split 3-4 gånger i veckan. 3 är alltså det viktiga målet att nå varje vecka till en början, och 4 ser jag som en möjlig bonus.

Är inne på min 3e konsekventa vecka just nu, där jag kört 3-4pass/vecka samt även gått på diet. Har tappat ca 3kg och kommer försöka gå ned ca 2kg till innan jag sakta börja öka kalorierna och försöka bygga.

Kv atm ca 71kg.

Som någon typ av referens så lägger jag upp mina tidigare bästa lyft samt ungefärligt vart jag befinner mig nu.
Bästa lyft:
Bänk: 90x10, 100x6, 115x2
Böj: 125x4, 135x1
Mark: 150x4, 175x1

Nu:
Bänk: 70x8-10
Böj: 70x10
Mark: 100x5

Slänger upp en bild tagen för 10år sedan och en tagen idag för comparison.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1000008440.jpg (74.2 KB, 0 visningar)
Filtyp: jpg 1000008464.jpg (126.5 KB, 0 visningar)

Senast redigerad av Comeback den 2024-09-10 klockan 12:24.
Comeback är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2024-09-16, 15:45   #2
Comeback
Registered User

Ytterligare en vecka avklarad där jag kört 4st pass samt hållit mig till dieten.
Kommer fortsätta dieten denna vecka ut (4e veckan), för att sedan lägga mig på ett lågt överskott till en början. Förhoppningen är att kunna gaina relativt mycket styrka trots ett lågt överskott. (Vilket jag brukar kunna göra, då jag har mycket att ''hämta igen'')

Väldigt skönt att ha gått ner ett par kg, men ser väldigt mycket fram emot att detta är sista veckan då jag känner mig väldigt svag och flat.

Kommer inte att tracka varje pass/övning utan mer försöka tracka den generella styrkeutvecklingen när jag väl börjar äta mer.

Långsiktigt vill jag såklart ha både mer muskler och mindre fett, men det jag tänker framöver är 2-3 månader av relativt clean bulk för att sedan köra en mini cut på ett par veckor igen. Men vi får se hur allt utvecklar sig, det huvudsakliga målet är fortfarande ett minimum av 3 pass/veckan.
Gammal 2024-09-23, 19:26   #3
Comeback
Registered User

Har nyss avklarat 4 veckor av diet där jag gått ned ca 3,5kg. Är inte i jättebra form men jag är nöjd med min effort, då jag följt exakt den plan jag satte.

Idag körde jag första passet efter att dieten är avslutad. Känns redan nu bra med mer mat i magen. Motivationen är relativt hög just nu och disciplinen är stabil.

Ser fram emot att träna hårt och bygga lite.
Gammal 2024-10-10, 18:50   #4
Comeback
Registered User

Snabb check in:

Drog på mig en förkylning förra veckan men hann än få in 2 pass.
Trots det ligger jag på ett snitt på ca 3,5pass/vecka vilket jag är väldigt nöjd med, och enligt plan.

Detta är 3e veckan sen jag började en slow bulk, har hamnat runt 1000-1500 cals överskott/ Vecka.

Min styrka har ökat väldigt mycket på kort tid vilket känns väldigt bra.

Until next time...
Gammal 2024-11-26, 20:06   #5
Comeback
Registered User

Supersnabb check in då:

Har haft mycket på alla fronter på senaste. Arbete och privat.

Senaste 2 veckorna har träningen blivit lidande då jag endast fått in 2 pass/v.
Har klämt in något extra hemmapass på resande fot också.

Förutom senaste 2 veckorna så har allt gått väldigt bra och jag har gainat mycket styrka. När jag började skriva här så var detta mina set i bänk och böj:
Bänk: 70x8-10
Böj: 70x10

Nu är mina set i både bänk och böj 80x8. Inte jätteimponerande men väldigt bra progress ändå. Ska se till att fortsätta ligga på 3-4 pass/v som jag gjort innan.
Ska försöka klämma in en minicut på 2-3 veckor nu innan julen också.
Gammal 2024-11-27, 05:53   #6
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
Ska försöka klämma in en minicut på 2-3 veckor nu innan julen också.
Gammalt väl beprövat gubbknep att förbereda sig inför julens svullande.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2025-05-12, 16:15   #7
Comeback
Registered User

Verkligen! Hade varit betydligt mer rund om det inte vore för mini-cuts här och där...

Inser nu att jag inte skrivit här på nästan ett halvår....

Jag var borta från gymmet ca 4-5 veckor i början av året. Var utomlands ca 2,5v och sen blev jag sjuk direkt efteråt och ''tappade'' det lite... Nu i skrivande stund har jag dock haft min bästa mest konsekventa träningsperiod på 5 års tid.

Nu har jag 10 veckor i sträck med ett snitt på 4 pass/v och har inte haft en enda vecka med mindre än 3 pass. Jag känner mig ganska stark, men jag har faktiskt knappt kört någon bänk eller böj så har inga roliga siffror att jämföra med.

Jag har tränat väldigt ''kroppsbyggarinriktat'' på senaste men jag börjar verkligen bli sugen på att börja jaga mina gamla siffror i bänk och böj.

(Mark också om de inte hade varit för problem med ischias när jag börjar träna tungt. Så där håller jag mig istället till 8-10 reps i raka mark)

Jag ska börja träna mer fokuserat på att progressa i bänk och böj ett tag. Iallafall så länge jag tycker det är roligt. Får återkomma med siffror.

Kommer inte sikta på att slå min maxlyft tror jag. Känns dumt att öka skaderisk.

Men några RPB:s jag hade velat slå på sikt är
Bänk 110x4
Böj 120x5

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.