Vägen tillbaka till gymlivet
Kortfattat så började min gymresa i tonåren med 8 raka år av hård träning 5ggr/veckan. Jag levde verkligen gymlivet, allt var frid och fröjd och jag behövde inte ens förlita mig på disciplin då gymmet var höjdpunkten av varje dag.
Något hände längs med vägen och sakta men säkert ändrade jag prioriteringar och intressen. Jag lyckades på något sätt tappa träningsglädjen och blev en ''periodare'' och tappade allt jag hade byggt upp. Sedan dess har jag nog i snitt legat på ca 2 pass/veckan. Nu i skrivande stund har det gått ca 8-9 år sedan jag var i toppform och tog gymmet på riktigt allvar.
Eftersom jag till viss del alltid fortsatt träna litegrann så har jag hela tiden haft tanken på att komma tillbaks i toppform i bakhuvudet. Nu är det helt enkelt dags att ta tag i det på riktigt.
Långsiktigt vill jag uppnå mycket, större, starkare och bättre form än någonsin förut. Men det är en lång väg kvar tills jag är i närheten så jag fokuserar på att sätta grunderna och uppnå consistency till en början.
Kommer starta detta med att köra Upper/Lower split 3-4 gånger i veckan. 3 är alltså det viktiga målet att nå varje vecka till en början, och 4 ser jag som en möjlig bonus.
Är inne på min 3e konsekventa vecka just nu, där jag kört 3-4pass/vecka samt även gått på diet. Har tappat ca 3kg och kommer försöka gå ned ca 2kg till innan jag sakta börja öka kalorierna och försöka bygga.
Kv atm ca 71kg.
Som någon typ av referens så lägger jag upp mina tidigare bästa lyft samt ungefärligt vart jag befinner mig nu.
Bästa lyft:
Bänk: 90x10, 100x6, 115x2
Böj: 125x4, 135x1
Mark: 150x4, 175x1
Nu:
Bänk: 70x8-10
Böj: 70x10
Mark: 100x5
Slänger upp en bild tagen för 10år sedan och en tagen idag för comparison.
Senast redigerad av Comeback den 2024-09-10 klockan 12:24.
|