2006-07-15, 18:36
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2006
|
Min hemmaträning
Nu ska vi se om jag kan komma igång och träna lite! Min pojkvän har köpt en låda med skivstång, hantlar och vikter så vi kan komma igång att träna. För att komma iväg till ett gym har vi ju inte lyckats med hittills.
Och igår stressade jag in i sportaffären och köpte ett par löparskor. För utan dem kommer jag ju garanterat inte ge mig ut och springa i alla fall.
Hoppas detta kan bli ett roligt sätt att dokumentera träningen med! Det är väldigt kul och inspirerande att läsa andras träningsjournaler!
Önska mig lycka till!
|
|
2006-07-15, 18:47
|
|
Registered User
|
Träningsprogram
Håller mig som sagt hemma och tränar så har nu försökt att göra ett 3-dagarsprogram med övningar som jag kan göra med enbart stång, hantlar och min egen kroppsvikt.
Träningsdagarna utförs varannan dag och en gång i veckan tänkte jag komma ut och springa.
Dag 1
Ben
Knäböj
Utfall
Raka marklyft
Bäckenlyft (ligger på rygg och pressar upp höften)
Vader (står på golvet och går upp på tå)
Bröst
Flyes
Bänkpress (någon slags bänkpress utan bänk, ligger bara på golvet på rygg)
Pullover
Dag 3
Biceps
Stångcurl
Hantelcurl
Hammercurl
Axlar
Stående militärpress
Drag till hakan
Sidolyft med hantlar
Frontlyft med hantlar
Framåtlutade hantellyft (peckdeck baklänges)
Dag 3
Rygg
Marklyft
Hantelrodd
Axelryckning (stångshrugs)
Framåtlutad rodd med stång
Ryggresning (ligga på mage och resa ryggen)
Triceps
Stående french press
Smal bänkpress
Kickback
Mage
Vanliga situps
Sidoböjningar (hantlar hängandes utmed sidan, gunga åt sidan, sträva efter att nå ner till knät med hanteln)
Doppa tårna (ligg på rygg med knäna uppdragna, höj upp huvudet lite och doppa nästan ner tårna i golvet)
Luftcykling
|
|
2006-07-15, 19:08
|
|
Registered User
|
Första träningsdagen
Har tränat två gånger innan detta 3-dagarsprogram börjat och då kört lite övningar hur som helst och hela kroppen på en gång.
Just nu kör jag med bara tom stång och hantlar. Vet inte exakt vad de väger, ska kolla det nån gång. Men stången är inte lika tung som på gymmet. Kanske 5-7 kg eller nåt. Hantlarna kanske väger 1-2kg st?
Uppvärmningen bestod i att rensa rabatter, haha. Men det känns verkligen i benen! Brukar få värsta träningsvärken av bara det.
Sedan gick jag in och körde (inte i samma ordning som de listas, brukar köra lite huller om buller när jag väl är igång):
Ben
Knäböj 2*15
Utfall 10 st sammanlagt (5 på varje ben)
Raka marklyft, enbart stång 2*15 tror jag, har inte riktigt fått in tekniken med marklyft, känns lite konstigt att stå att böja på ryggen, går lite emot att man ska vara så rädd om ryggen vid lyft
Bäckenlyft 3*15
Vader 2*15 känns lite halvmesigt att bara gunga upp på tårna, men det kändes rätt mycket ändå!
Bröst
Flyes, enbart hantlar 2*15
Bänkpress, enbart stång 2*15 vet inte om det är så bra att försöka köra bänkpress utan bänk bara på golvet
Pullover, enbart en hantel 2*15 jobbar mest med att få in tekniken, denna övning har jag inte gjort förrut
Passet tog inte speciellt lång stund. Försökte stretcha ordentligt, har läst att det kan vara ett bra pass nästan bara det!
Imorgon ska jag försöka ge mig ut och springa.
Ska bli spännande och se hur mitt träningsprogram kommer kännas. Kanske får flytta om lite muskelgrupper när jag väl utfört det. Har ingen aning om hur lång tid de olika passen kommer ta. Det visar sig...
|
|
2006-07-15, 19:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2005
|
Gött att du har kommit igång. Fortsätt med det.
|
|
|
2006-07-15, 19:29
|
|
Registered User
|
I will do my best
|
|
2006-07-16, 17:39
|
|
Hottie!
Reg.datum: Feb 2006
|
Vad har du för träningsbakgrund? Hur gammal/vikt/längd och sånt? Jag är ju nyfiken!
Ni får investera i en bänk framöver!
Lycka till!
|
|
|
2006-07-16, 19:02
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Vad har du för träningsbakgrund? Hur gammal/vikt/längd och sånt? Jag är ju nyfiken!
Ni får investera i en bänk framöver!
Lycka till! 
|
Träningsbakgrund? Ja du, har varit medlem på diverse gym här i stan, även provat på en kampsport som heter Taido. Men inte lyckats göra nåt bra utav det. Aldrig lyckats träna hela det året man betalar för.
Jag är 23 år
170 cm lång
och väger 60 kg.
Jag blir väldigt peppad av att läsa andras träningsjournaler(bl.a din Fed upp!) och om personbästa och tunga vikter, så jag hoppas det kommer gå bra nu.
Bänk satt jag och funderade på förut, behöver ju inte vara så avancerat, kanske får åka hem till farfar och bygga ihop nåt, lite bräder och ett gångjärn om man vill kunna ställa lutningen.
|
|
2006-07-16, 19:03
|
|
Registered User
|
Idag har jag fuskat. Har inte gett mig ut och sprungit nåt som var tanken. Får ta det imorn innan jag kör Dag 2:s styrkepass.
|
|
2006-07-16, 19:07
|
|
Hottie!
|
Citat:
Ursprungligen postat av izza
Träningsbakgrund? Ja du, har varit medlem på diverse gym här i stan, även provat på en kampsport som heter Taido. Men inte lyckats göra nåt bra utav det. Aldrig lyckats träna hela det året man betalar för.
Jag är 23 år
170 cm lång
och väger 60 kg.
Jag blir väldigt peppad av att läsa andras träningsjournaler(bl.a din Fed upp!) och om personbästa och tunga vikter, så jag hoppas det kommer gå bra nu.
Bänk satt jag och funderade på förut, behöver ju inte vara så avancerat, kanske får åka hem till farfar och bygga ihop nåt, lite bräder och ett gångjärn om man vill kunna ställa lutningen.
|
Jag menar, hur länge du har tränat innan alltså?
Vilken stad bor du i?
Måste du köpa årskort då? Du skulle ju kunna köpa typ 10-kort på ett gym och träna sånt som kanske är svårt att få ihop hemm en gång i veckan eller nåt? Jag planerar att träna i vårt källargym som finns i vår nya bostadsrättsförening nån gång i veckan, och sen på vanligt gym i övrigt. Får se hur det känns att träna själv, om det är skönt eller bara långtråkigt, kanske blir nästan helt och hållet i källaren...
|
|
|
2006-07-16, 20:07
|
|
Registered User
|
Nu var det jättelängesen jag tränade sist. Någon gång på gymnasiet.
Bor i örebro.
Jag får se hur det funkar med träningen här hemma. Går det bra och man blir peppad så kanske jag får leta upp ett bra gym och testa 10-kort.
Jag skulle nog tycka det var skönt att träna själv i källaren, men tråkigt om det kommer EN till som också ska hålla på... Men det är väl jag som är lite, hm, vad heter det? enstöring
|
|
2006-07-16, 20:18
|
|
Hottie!
|
Citat:
Ursprungligen postat av izza
Nu var det jättelängesen jag tränade sist. Någon gång på gymnasiet.
Bor i örebro.
Jag får se hur det funkar med träningen här hemma. Går det bra och man blir peppad så kanske jag får leta upp ett bra gym och testa 10-kort.
Jag skulle nog tycka det var skönt att träna själv i källaren, men tråkigt om det kommer EN till som också ska hålla på... Men det är väl jag som är lite, hm, vad heter det? enstöring 
|
Precis, lite störigt om man är där och svettas så kommer EN granne (eller två också för den delen), då msåte man vara social med dem, eller? Jobbigt. Har tänkt dra med kompisar och min pojkvän dit ibland, då är det lite bättre iallafall.
Det jag gillar med att träna på vanliga gym är:
-när man träffar nån trevlig man känner
-när man börjar prata med nån ny trevlig
-när man ser nån riktigt inspirerande typ
-när man ser nån ny bra övning/utförande eller nåt
-att det finns mycket bra maskiner
sen finns det iof minst lika många nackdelar typ:
-när störiga typer börjar prata
-den dåliga musiken
-när maskiner är upptagna
-när det är trångt
osv.
|
|
|
2006-07-16, 20:19
|
|
Registered User
|
Vad gör man när man har ångest över att man inte gav sig ut och springa idag och blir superpeppad av alla journaler här. Jo! Man tar fram vikterna och börjar träna såklart!!
Idag var det biceps och axlar som skulle få sitt.
Hantlarna utan vikter på väger 1,5 kg
Stången ska jag väga/räkna ut vad den väger nån gång också.
Stångcurl
Endast stång: 1*10
Stång+2,5 kg: 2*10
Hammercurl med hantlar
6,5 kg: 1*8, 1*6
ganska nöjd med den vikten, men kanske liiite fusk på slutet, gungar till lite med kroppen för att få upp den
Hantelcurl
Var helt slut efter hammercurlen så den här fick jag spara tills efter axlarna och då körde jag även på lägre vikt än ovan
4 kg: 2*10
Stående militärpress
Drag till hakan
Sidolyft
1,5 kg: 2*10
Är lite rädd för den här övningen för det är just under axeln, ner mot överarmen, som jag får ont om jag lyfter för tungt på jobbet. Men får lyfta lite lätt och se hur det känns efter ett tag
Frontlyft
1,5 kg: 1*10
2,5 kg(höll en lös vikt i vardera handen): 1*10
så bökigt att byta vikter på hantlarna hela tiden!
Framåtlutad hantellyft
1,5 kg: 2*7, 1*8
Inte gjort övningen förut så körde lite lätt
Som ni ser på vikterna är jag verkligen nybörjare! Men desto roligare och se förändringarna komma
|
|
2006-07-16, 20:25
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fed up
Precis, lite störigt om man är där och svettas så kommer EN granne (eller två också för den delen), då msåte man vara social med dem, eller? Jobbigt. Har tänkt dra med kompisar och min pojkvän dit ibland, då är det lite bättre iallafall.
Det jag gillar med att träna på vanliga gym är:
-när man träffar nån trevlig man känner
-när man börjar prata med nån ny trevlig
-när man ser nån riktigt inspirerande typ
-när man ser nån ny bra övning/utförande eller nåt
-att det finns mycket bra maskiner
sen finns det iof minst lika många nackdelar typ:
-när störiga typer börjar prata
|
Värst av allt!! Vad är det för galna människor som går lösa ibland? :P
Citat:
-den dåliga musiken
-när maskiner är upptagna
-när det är trångt
osv.
|
Håller med dig! !
Kan tillägga att jag aldrig tränat med fria vikter förut, utan bara kört med maskiner, G2000 och nautilus.
När jag tränat på gym med fria vikter har jag inte vågar röra dem för vid dem brukar det alltid stå "stora tuffa" grabbar och pumpa. Hehe.
Kollade in din fakta, samma ålder (83a?), samma längd, typ samma vikt. Men har ju sett bilder på dig och din vikt är massa mer muskler än mig, för jag är inte lika smal som du!
|
|
2006-07-16, 20:32
|
|
The Supermegasized Hobbit
Reg.datum: Sep 2004
|
Det finns en hel del ok gym i Örebro.
Njoy kanske kan vara något för dig? En bra blandning mellan olika typer av folk samt fria vikter och maskiner. Även friskis har fria vikter.
Annars är ÖKK det självklara valet. Bäst priser, störst yta, mycket maskiner och enormt mycket fria vikter. Dock finns ju dessa "tuffa"  15 åriga killar där som bara är ivägen men de aktar sig så det är ingen fara.
Jag själv kör på ÖKK
|
2006-07-16, 21:06
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mystic[-_-]
Det finns en hel del ok gym i Örebro.
Njoy kanske kan vara något för dig? En bra blandning mellan olika typer av folk samt fria vikter och maskiner. Även friskis har fria vikter.
Annars är ÖKK det självklara valet. Bäst priser, störst yta, mycket maskiner och enormt mycket fria vikter. Dock finns ju dessa "tuffa"  15 åriga killar där som bara är ivägen men de aktar sig så det är ingen fara.
Jag själv kör på ÖKK
|
Satt och funderade på vilka gym jag varit medlem på. Nu när jag läste ditt tips om Njoy så kom jag på att jag var medlem där ett tag. Har även tränat på:
Gustavsvik
Haga, nautilus
I3 (Örebros kampsportsklubb)
Men som sagt, har ju aldrig varit några längre perioder.
ÖKK har jag hört ska vara bra. En tjej på jobbet tränar där, har även hört andra.
Får se om man kommer igång nu här hemma och om det händer nåt. Kanske blir sugen på gym om jag får lite synliga muskler
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:51.
|

|