2006-05-04, 14:08
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2005
|
Hur resonera med irrationella människor?
Igår snackade jag med en person som skulle sparat ca 800kr/mån genom att bli kund hos oss. Efter lite snack konstaterade han dock att "näää, jag vill inte - jag är nöjd". Jag försökte förstås förstå varifrån den här reaktionen kom, men fick inte ut något vettigt. Det var bara "näää, jag är nöjd - vill behålla mitt abbonemang". Hur jag än försökte gick det inte att få ur honom något vettigt. Om han velat kolla konkurrenternas erbjudanden hade man ju kunnat förstå honom, men han var tydligen nöjd med att ringa till överpris.
Nyss hade snackade jag med en liknande person. Här handlade det om att spara tusenlappar istället. Han verkade bara tveksam, utan egentligen ha någon anledning. Nu skulle vi iof snacka vidare imorgon, men han verkar uppenbart irrationell så jag tvivlar på att det går att nå fram.
Frågan är ju då, hur fan funkar folk egentligen? Sådana här har jag stött på hur många som helst utav. Det saknas helt rationell grund för deras beslut. Hur får man egentligen sådana att förstå vad som bör ligga i deras bästa intresse?
|
|
|
2006-05-04, 14:10
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Glöm inte bort att ditt eget "rationella" resonemang bygger på att du vill ragga kunder, eftersom du tjänar på det. Bara som en parentes.
|
|
|
2006-05-04, 14:11
|
|
Jag vill springa
Reg.datum: May 2005
|
Helt grundlöst är det nog inte. Folk litar inte på telefonförsäljare helt enkelt 
Med all rätt också...
|
2006-05-04, 14:12
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Kan lätt vara värt 800 spänn för att veta att en telefonförsäljare svälter.
|
|
|
2006-05-04, 14:17
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
|
Jag vill inte vara överrens med dig, men jag är tvungen.
|
|
|
2006-05-04, 14:18
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Glöm inte bort att ditt eget "rationella" resonemang bygger på att du vill ragga kunder, eftersom du tjänar på det. Bara som en parentes.
|
Nej, resonemanget bygger på vilka fördelar dom skulle ha av att bli kunder hos oss - dvs. jag fokuserar på vad dom tjänar.
Citat:
Ursprungligen postat av Zenom
Helt grundlöst är det nog inte. Folk litar inte på telefonförsäljare helt enkelt
Med all rätt också...
|
Jo, det är grundlöst eftersom dom inte har någon faktiskt anledning att inte lita på mig. Annars hade jag ju kunnat bemöta deras tveksamheter.
|
|
|
2006-05-04, 14:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
De kanske hoppas att om de säger konsekvent nej till alla telfonförsäljare så slutar de ringa till slut? Verkar förvisso optimistiskt, men inte helt irrationellt  .
|
|
|
2006-05-04, 14:19
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
|
Puss på dig med. Nu var det dock inte vad frågan handlade om.
|
|
|
2006-05-04, 14:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Därför att en zigenare som säljer "äkta rolex" är mer förtroendegivande än en telefonförsäljande.
|
|
|
2006-05-04, 14:21
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av daggermoon
De kanske hoppas att om de säger konsekvent nej till alla telfonförsäljare så slutar de ringa till slut? Verkar förvisso optimistiskt, men inte helt irrationellt  .
|
Dom som säger konsekvent nej pratar man inte mer än några sekunder med. Dessa personer är sådana som faktiskt är, och borde vara, intresserade - men som backar ur av diverse irrationella skäl.
|
|
|
2006-05-04, 14:21
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tenzu
Därför att en zigenare som säljer "äkta rolex" är mer förtroendegivande än en telefonförsäljande.
|
+1
HAHA!
|
|
|
2006-05-04, 14:48
|
|
Ölkonnässör
Reg.datum: Feb 2004
|
Du menar när glocalnet ringer och är förvånad över att jag inte vill byta bort mitt dyra telia bredband mot deras billiga?
Jag är nöjd med pris och kvalite, ser ingen anledning att chansa på en annan leverantör då, även om den är billigare.
If it aint broken, dont fix it.
2006-05-04, 14:52
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2004
|
Allting handlar kanske inte om pengar heller. Han kanske visste vad han fick för sina pengar, mot vad han skulle få hos en annan lite billigare leverantör?
|
|
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2006
|
folk e ju offta rädda för nya saker
dom tror alltid att det fins en hake som inte nämns
|
|
|
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Du menar när glocalnet ringer och är förvånad över att jag inte vill byta bort mitt dyra telia bredband mot deras billiga?
Jag är nöjd med pris och kvalite, ser ingen anledning att chansa på en annan leverantör då, även om den är billigare.
If it aint broken, dont fix it.
|
Att vara orolig för en kvalitetsförsämring är ju ett rationellt skäl att undvika en viss produkt. Något sådant har det inte varit frågan om här.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:20.
|

|