Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-25, 22:02   #1
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Reg.datum: Sep 2005
Får man uttrycka sej hur som helst !

En kompis jag har vart väldigt sur på mej för jag sa "Den här negern är ju jävligt bra" om Robert Parker . Då sa jag det såklart tills han vart förbannad och slängde ut mej.

När vi spelar Canasta med svärmor och hennes gubbe så har jag alltid sagt om jag kan öpnna på ett dåligt och desperat sätt att "det blir en mongolid öppning ifall jag ska öppna" . När svärmors Mamma fick reda på att jag sa så så vart hon väldigt upprörd och sist dom var hemma hos oss (svärmor och Börje bara) så sa svärmor att , Nej mormor tyckte inte om bla bla bla mongolid osv. Detta fick mej ju bara att säga mongolid om ALLTING i spelet senare på kvällen.

Varför får inte jag säga neger om när negrerna själva kallar varandra för nigger och skall min svärmormor verkligen bestämma hur vi spelar canasta när inte hon är med ens ?

Den viktigaste frågan, Får man uttrycka sej hur som helst om det inte finns någon i närheten som har rätt att ta illa upp ?
Bronkitkorv är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 22:05   #2
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vem är du att avgöra vem som har rätt att ta illa upp?

Vanligt folkvett att anpassa samtalstonen efter sällskapet. lite smidig kan man ju försöka vara i det sociala spelet. Man behöver inte vara bög eller handikappad för att reta sig på att alla skall tycka att allt är cp. bög, mongo osv.

jag stör mig.
Gammal 2006-03-25, 22:06   #3
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Bronkiten, jag skulle vilja påstå att endast ignoranta, gangstas alt färgade ungdomar kallar varandra för "negrer".

Vuxna och mogna färgade kallar nog inte varandra för "niggers" eller "negrer" regelbundet.

Om du tex frågar en färgad läkare runt 35+ "Hejsan, ser att du är neger, vart kommer du ifrån?" är det inte lika uppskattat som att säga "What's up My niggaz " i hooden.

Om jag vet att folk tar illa upp av det så undviker jag att göra så folk tar illa upp!

Jag vet att vissa/många tar illa upp av ordet "neger", därför använder jag det inte ute.

Sen Bronkiten...Neger Snälla!
Gammal 2006-03-25, 22:07   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kwon
Bronkiten, jag skulle vilja påstå att endast ignoranta, gangstas alt färgade ungdomar kallar varandra för "negrer".

Vuxna och mogna färgade kallar nog inte varandra för "niggers" eller "negrer" regelbundet.

Om du tex frågar en färgad läkare runt 35+ "Hejsan, ser att du är neger, vart kommer du ifrån?" är det inte lika uppskattat som att säga "What's up My niggaz " i hooden.
Hej neger! hur hänger den?

umm... nej.
Gammal 2006-03-25, 22:08   #5
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Vem är du att avgöra vem som har rätt att ta illa upp?

Vanligt folkvett att anpassa samtalstonen efter sällskapet. lite smidig kan man ju försöka vara i det sociala spelet.
Men det är bara ord som slinker ur mej, som tourettes typ eller nåt undertryckt trots som jag aldrig fick leva ut som 3 åring.
Gammal 2006-03-25, 22:13   #6
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har inga problem med att du kallar den här snubben för nigger.

Gammal 2006-03-25, 22:13   #7
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Citat:
.

Sen Bronkiten...Neger Snälla!
Ok jag sa en svordom direkt efter Neger, men det ville jag inte skriva här.

Men han vart arg för att någon annan kanske skulle kunna ta illa upp, eventuellt en läkare från afrika i 35års åldern.

Jag försöker vårda mitt språk men det går inte alltid så bra. Jag antar att det är för att jag inte är döpt.
Gammal 2006-03-25, 22:14   #8
Garnax
Hrafnin Flygur

Garnaxs avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Bronkitkorv
Men det är bara ord som slinker ur mej, som tourettes typ eller nåt undertryckt trots som jag aldrig fick leva ut som 3 åring.
Jupp, det är något som slinker ur dig.

typ,asså,aaaa,vett du,så är det,om en säger osv.

Sluta fylla språket med en massa skit och tala rent.
Gammal 2006-03-25, 22:16   #9
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Jag har inga problem med att du kallar den här snubben för nigger.

Jag har aldrig kallat en neger för neger och skulle aldrig göra det heller.

Men anta att jag sitter själv på toaletten och säger äckliga fittslampa rätt ut i luften då, är det hemskt ???
Gammal 2006-03-25, 22:16   #10
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Så om det nu är ett omedvetet handikapp du absolut inte kan göra något åt. varför försöka försvara beteendet då? Bara för att du inte kan låta bli att använda neger eller mongo som skällsord gör det ju inte "rätt"
Gammal 2006-03-25, 22:17   #11
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Citat:
Om jag vet att du tar illa upp av att kallas "random_word_x" tex Bronkiten, så undviker jag att kalla dig för det, av respekt för person.

Om jag nu vet att du tar illa upp av just det ordet.

Jag minns ett jäkla bra exempel!

En polispolare till mig (inte PeterN1) brukade alltid kalla färgade för negrer/niggers/svarting när vi såg på film/tv me polarna etc.. eller när vi var ute o festade.

MEN... vi trodde dock att han hade någorlunda självkontroll de gånger vi hade färgade bekanta med när vi var ute och festade alt såg på Bio.

Självklart så använde han orden då också vilket skapade en hel del pinsamma tystnader bland polarna

Efter ett antal av dessa incidenter, så såg vi till att inte bjuda honom och de färgade vännerna på samma tillställningar...

En kardinalknasig incident (som jag fick höra om i efterhand då jag inte kunde närvara), var när en annan kompis (som ofta använder dessa uttryck) var med på en fest där också färgade vänner var närvarande.

Utan att gå in på för mycket detaljer, men efter ett par drinkar/shots så spårade den festen ut enbart pga att folk tog illa upp av dessa ord!

Lite onödigt då det var en god väns födelsedagsfest.

Jag visste/anade att detta skulle hända då jag hörde vilka som var bjudna...

Oj, det här bådar ju gott tänkte jag... vilken jävla blanding... Dessa fungerar ju verkligen bra tillsammans

Tråkigt slut på vad som skulle vara en höjdpunkt för en vän.
Gammal 2006-03-25, 22:18   #12
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Jag har aldrig kallat en neger för neger och skulle aldrig göra det heller.

Men anta att jag sitter själv på toaletten och säger äckliga fittslampa rätt ut i luften då, är det hemskt ???
Om ingen hör dig skita, har du då skitit?

Vad du gör i din ensamhet är upp till dig, men försök föra dig när du är bland medmäniskor.

Och skippar du dummheterna hemma är det säkert lättare att inte säga dumma saker bland folk
Gammal 2006-03-25, 22:21   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Jag skulle nog ställa diagnosen "slapp" snarare än "Tourettes syndrom". Du verkar ju vara högst kapabel att bestämma dig för att fortsätta säga saker trots att folk som befinner sig i rummet faktiskt TAR illa upp. Lägg lite tid på att bygga upp ditt utarmade vokabulär istället för att försöka få absolution för att du är oförskämd på pin kiv.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 22:21   #14
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Tänk såhär då Bronkiten..

Du e ute o festar, softish, en helkväll me polarna, det här kommer bli kul...

Några färgade på stället åsse

Vad väljer du?

Ha en kul helkväll eller riskera att det spårar ur?

Vet man om att folk kan ta illa upp så ..ja, jag respekterar det iaf

Roligare med kul fest utan tjafs imho!
Gammal 2006-03-25, 22:31   #15
Bronkitkorv
Banned

Bronkitkorvs avatar

Citat:
Tänk såhär då Bronkiten..

Du e ute o festar, softish, en helkväll me polarna, det här kommer bli kul...

Några färgade på stället åsse

Vad väljer du?

Ha en kul helkväll eller riskera att det spårar ur?

Vet man om att folk kan ta illa upp så ..ja, jag respekterar det iaf

Roligare med kul fest utan tjafs imho!
Men jag säger aldrig sånt med såna i närheten, det är som att jag är skitzofren typ. Jag har många invandrade kompisar som jag respekterar. Jag hatar nazister men ändå säger jag sånt ibland fast jag menar inget illa utan det är mer ord utan betydelse för mej. Jag skyller allt på mina föräldrars dåliga uppfostran, det första ordet jag sa var , fan, helvete osv...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:38.