Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-01, 22:21   #1
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Reg.datum: Feb 2004
Vad händer i Paris?

Jag ska hänga i Paris i två veckor i slutet av juli. Jag vill se Paris Saint-Germain spela och en konsert eller två. Någon som vet en hyfsad "allt om"-sida på engelska? Google svek mig.
Gammal 2005-05-01, 23:01   #2
MacLeod
Registered User

MacLeods avatar

Reg.datum: Mar 2003
Vet inte vad för slags info du hade tänkt dig. Men kolla på http://www.sembo.se/reseguider/

Om du tänkte på just info om vad som händer dom veckorna du är där så är det rätt svårt att hitta på nätet. Finns ett gäng gratistidningar på engelska där det står vad som är på g på turistbyråerna. Är du där den 14 juli så är du där på deras nationaldag, det är inte helt fel att vara med om.
Gammal 2005-05-01, 23:13   #3
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av MacLeod
Vet inte vad för slags info du hade tänkt dig. Men kolla på http://www.sembo.se/reseguider/

Om du tänkte på just info om vad som händer dom veckorna du är där så är det rätt svårt att hitta på nätet. Finns ett gäng gratistidningar på engelska där det står vad som är på g på turistbyråerna. Är du där den 14 juli så är du där på deras nationaldag, det är inte helt fel att vara med om.
Turistbyrån modell större på Champs Elysées är välsorterad och hade bra personlig hjälp - iallafall när jag var där för ett par år sen och irrade.
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 07:10   #4
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Enklast och dummast är att vistas runt Champs-Elysées som har ett mer turistbetonat nattliv med några insprängda rikemansbarnsklubbar. Coolast på megagatan var nog den depraverade clubben Queens dit ingen gick med mindre än att klockan var efter två och magen skvalpade av drinkar, vin och pippilångstrumpiller. Stängd sen några månader dock, så du slipper vakna på eftermiddagen fortfarande med den pumpande whooummmpha woooummmpha-basgången i huvudet.

Runt Bastille finns det ett lättillgängligt utbud, lite traschig stureplanskänsla sådär. Bäst är Sanz Sans (Boulevard Boumarchais) där maten är hyfsad och när du ätit flyttar du ner i baren med cymbaler som kyparna slår på och flickorna dansar på bardisken.
Vill du tömma huvudet billigare så drar du upp österut till Oberkampf och hittar flera ställen med södermalmskänsla och tillhörande låga priser. Där ligger också Nouveau Locomotiv (Avenue Parmentier) med ganska opretantiös stämmning runt en magnifik ljudanläggning. Dansriktiga skor rekomenderas.

Lite mer österut, ett par hundra meter ovanför Place de la Republique hittar du det sanslösa Favela Chic (Rue Faubourg de Temple) där ingen, ingen inte står blanksvettig och dansar på matborden efter tolv. Brasiliansk mat, litervis med caprihinias och ett ställe som stänger på tok för tidigt vid 1 på natten. Man vill ha mer, men spola discot i källaren bredvid. Bättre då att gå vidare.
Innan du går hem så sätter du dig på ett av alla nattöppna brasserier och äter omelett med alla tillbehör du längtar efter. Une plate du frites remommenderas - ska man äta pommes frites någonstans så är det där och då.

Söndagarna är all shopping förbjuden utom i de gamla judekvarteren i Marais. Chicaste området i stan sedan några år och numer bög- och konstnärskvarter. Utmärkt barrundeområde och till skillnad från många andra områden relativt safe. Gott om killar som gillar muskler på natten. Kanonshopping på dagen.

Nere vid Odeon ligger andra bra ställen och vill du vara lite classy så tar du resturant Alcazar och hänger kvar i baren hela kvällen.

Spola Buddah Bar som är too much tourist trap och med dryyyg personal. Bättre att hångla runt hörnet, lite längre västerut, på Hotel Costes som är en orgie i mysiga prång (Rue Saint Honoré)

Shopping gör du intressantast genom att gå från Madelene ner mot Printems och Gallerie Lafayette. De båda varuhusen har allt du drömt om i klädväg med hela avdelningar bara för herrunderkläder. En dröm. Citadion bredvid hittar du träningskläder som gör dig till kung i gymet. Kom ihåg att på söndagarna så är det i Marais du handlar.

Ett varnande finger höjer jag för att prata i mbl eftersom folk helt enkelt snor den ur örat på dig och tokrusar. Ett annat finger för att använda svenska kredit- och kontokort. Magnetkoden dras och sen ser du en intressant faktura i slutet på månaden på hur mycket pengar som helst från något ställe du aldrig varit. I Frankrike har man ett chip, en pinkod och affären/resturanten sticker ned kortet i en liten sändare, du slår din kod och sen är saken både säker och avklarad. Fungerar ej med våra gamla kortsystem. Bättre att ta ut kontanter. Bankomater (distributeaur) finns tamejfasen överallt så du behöver inte leta många sekunder. Se upp för manipulerade automater och smasch-and-grab-rån däremot.

Franska flickor, och för all del franska pojkar om du är lagd sådan, tycker att svenskar är intressanta och det är alls inga problem att lära känna en petite ami. Politesse, alltså artighet är en dygd, men fräckhet och mod är huvudkryddan om du ska lyckas. Men pass på så det inte är din plånbok det trängtar efter och inte dig, och räkna med att fransyskor kan bita ifrån. Liiite franska fungerar som ice-breaker. Resten går på charmerande frankoengelska.

Profite

Lizard
Gammal 2005-05-02, 07:41   #5
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Nice Lizard Västa guiden

M
Gammal 2005-05-02, 07:55   #6
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Pdaddy
Nice Lizard Västa guiden

M
Tack Pdaddy - förutom att jag har haft totalt hjärnsläpp när jag skrev den - blandat ihop väster och öster! Alla kompassriktningar ska vara tvärtom - *kan det vara RHB'n som sätter sig på hjärnan?*

Ledsen för mina tillkortakommanden

Lizard
Gammal 2005-05-02, 08:25   #7
daja
Mr Bananfjant

dajas avatar

Reg.datum: Jul 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Löjtnant Blank
Jag ska hänga i Paris i två veckor i slutet av juli. Jag vill se Paris Saint-Germain spela och en konsert eller två. Någon som vet en hyfsad "allt om"-sida på engelska? Google svek mig.
kan nog bli lite knepigt att se Paris Saint-Germain spela i slutet av juli eftersom ligan ännu inte startat då. Har du tur befinner dom sig inte på nåt läger utan har kanske nån träningsmatch på hemmaplan.
daja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 08:50   #8
BeatNec
Don't panic

Reg.datum: Mar 2005
alla spelningar hittar du i en liten "tidning" som heter LYLO där står alla spelningar med. den kommer ut varaannan vecka tror ja, och du hittar den på alla stora musik affärer så som Fnac. den finns också på en hel del fik.

så leta rätt på den de första du går så missar du inte någon ev. spelning

för övrigt måste jag säga att du e riktigt bra på att skriva guider Lizzard!

en sak missa du kanske å det är de "övre" latinkvarteren. typ runt om, bakom *hjärnsläpp* Panthéon! , men håll dig i backarna som går ner "mot seine", de finns en hel del riktigt billiga skit coola barer där =)

obs håll dig borta från de americanska barerna som du kan stöta på runt om i paris
BeatNec är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 09:47   #9
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Lizard: God damn, det där var utförligt. Har skrivit ut din lilla guide nu, den får följa med på resan.

MacLeod: Deras nationaldag är i slutet av vecka 28. Jag anländer i början av vecka 29. Fan!
Gammal 2005-05-02, 09:53   #10
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av daja
kan nog bli lite knepigt att se Paris Saint-Germain spela i slutet av juli eftersom ligan ännu inte startat då. Har du tur befinner dom sig inte på nåt läger utan har kanske nån träningsmatch på hemmaplan.
Kollade in Paris SG:s hemsida. Förra året spelade de diverse matcher mot Celta Vigo, Juventus och Lyon i juli ("Amical" och "Trophée des champions", vad nu det innebär). En sådan match skulle vara trevlig att gå på. Dessvärre hittade jag inget aktuellt matchschema. Men jag ska hoppa in på turistbyrån på Champs-Élysées och fråga.
Gammal 2005-05-02, 09:53   #11
Arnesson
Ge mig sol och öl!

Arnessons avatar

Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.
Gammal 2005-05-02, 09:54   #12
Löjtnant Blank
AKA Kapten Klänning

Löjtnant Blanks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av BeatNec
alla spelningar hittar du i en liten "tidning" som heter LYLO där står alla spelningar med. den kommer ut varaannan vecka tror ja, och du hittar den på alla stora musik affärer så som Fnac. den finns också på en hel del fik.

så leta rätt på den de första du går så missar du inte någon ev. spelning

för övrigt måste jag säga att du e riktigt bra på att skriva guider Lizzard!

en sak missa du kanske å det är de "övre" latinkvarteren. typ runt om, bakom *hjärnsläpp* Panthéon! , men håll dig i backarna som går ner "mot seine", de finns en hel del riktigt billiga skit coola barer där =)

obs håll dig borta från de americanska barerna som du kan stöta på runt om i paris
Den tidningen ska jag plocka upp. Tack!
Gammal 2005-05-02, 11:08   #13
Pez
Curl til you hurl!

Pezs avatar

Reg.datum: Apr 2001
Citat:
Ursprungligen postat av Arnesson
Nån som har tips på billigt boende i Paris? Vi ska stanna några nätter och kommer med bil.
Definiera "billigt".
Pez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 11:57   #14
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Lonely Planet finns gratis online;

http://www.lonelyplanet.com/destinations/europe/paris/
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-05-02, 12:35   #15
Mandus
Registered User

Reg.datum: Mar 2005
Lizard; Det där du sa med svenska kontokort, vet du om det är vanligt i ex London också? Råkade nämligen ut för något liknande där för ett par veckor sen. Var på Harrods och handlade och drog kortet ett par gånger sen när jag kommer hem har det dragits flera hundra på en affär som jag aldrig har varit på. Sysslar de med sånt inne på Harrods till och med?
Mandus är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.