Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-07, 14:50   #1
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
mer mätt av gröt =/

jag har alltid ätit gröt på morgonen.. 2 dl havregryn och vatten! Det blir jag mätt på..

sen hörde jag att näringsvärdet inte förändras om jag bara lägger ner havregrynen i filmjölk, så nu har jag börjat med de istället..

"problemet" är nu att jag blir mindre mätt av detta, fast det är samma mängd. Varför?

ANtar att man blir mer mätt av gröten e negativt när man bulkar fast positivt när man deffar. Kan de inte vara så?
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 14:56   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh
"problemet" är nu att jag blir mindre mätt av detta, fast det är samma mängd. Varför?
Därför att kokar du gröt av det suger grynen åt sig vatten och sväller till större volym, och dom vattenlösliga fibrerna tränger ut och saktar ned magsäckstömningen.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 15:16   #3
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Därför att kokar du gröt av det suger grynen åt sig vatten och sväller till större volym, och dom vattenlösliga fibrerna tränger ut och saktar ned magsäckstömningen.

ok, men det är samma näringsvärden alltså. Alltså borde det vara ganska negativt att äta gröt när man bulkar? för mna får ju i sig mindre än vanligt
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-07, 15:35   #4
Milia
Registered User

Reg.datum: Jan 2006
Att äta varm mat ger också bättre mättnad än kall. När man äter höjs temperaturen i magsäcken och när den nått en viss grad av värme så signalerar den mättnad, därför blir man lättare mätt av varm mat än av kall.
Milia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.