Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-30, 14:18   #1
Daniel-san
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Veckocykel för kontrollerad viktökning

Hej!

Jag kommer snart att påbörja en ny uppbyggnadsperiod, och har en tanke om att göra veckocykler innefattande fem dagars kaloriöverskott och två dagars energiunderskott.
Orsaken till detta upplägg är att jag vill kunna kombinera den huvudsakliga överätningen med att inte bli alltför blobbig efter x antal veckor. Mitt planerade överskott skulle ligga på ca 500-700 kcal/dag, och underskottet på ca 1000-1200 kcal/dag. När veckan är slut skulle jag alltså hamna någonstans kring energibalans, men växelvis ha premierat vikt-/muskelökning respektive fettförbränning.
Min tanke är alltså att jag efter t ex 12 veckor har använt 5/7 till uppbyggnad och resten till fettförbränning. Nu till mina funderingar;

- Vilka eventuella nackdelar skulle det kunna innebära att göra på det sättet som jag beskrivit jämfört med att dela upp på t ex 9 veckor uppbyggnad och tre veckor deff, om antalet dagar på överskott respektive underskott blir desamma?

- Hur påverkas den absoluta fettförlusten de första dagarna på kaloriunderskott efter att man har välfyllda glykogendepåer? Min fundering är om den växlande metod jag skulle använda mestadels leder till att jag efter de två dietdagarna har tömt mina glykogendepåer istället för avsedd fettförlust. Skulle isåfall ett tömningspass på den femte uppbyggnadsdagens kväll kunna vara ändamålsenligt för att premiera nästkommande två dygns fettförbränning?

- Hur påverkas proteinnettobalansen de första dagarna av kaloriöverskott och återinlagring av glykogendepåer om man startar med relativt tömda glykogendepåer? Skiljer sig det på något vis jämfört med att starta överätningen med mer välfyllda glykogendepåer?

Vore trevligt om ni kommenterar!
Daniel-san är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 14:35   #2
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Vad tror du kaloriöverskottet efter första "svältperioden" går åt till? Bygga muskler eller återfylla glykogenförråd?
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 14:40   #3
Daniel-san
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Vad tror du kaloriöverskottet efter första "svältperioden" går åt till? Bygga muskler eller återfylla glykogenförråd?
Säkerligen att återfylla glykogenförråden, men innebär det automatiskt att proteinnettobalansen blir lägre jfr samma överskott med välfyllda glykogendepåer? Isåfall skulle ju inte överätandeprocessen i sig vara muskeluppbyggande, utan snarare närvaron av fyllda glykogendepåer...
Gammal 2006-01-30, 14:48   #4
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Äter man "tillräckligt" mycket så får mer mat ingen ytterligare muskelbyggande effekt. Däremot blir det lite hönan/ägget över det hela. Mer mat leder till högre energinivåer, hårdare träningspass och mer motivation (inom rimliga gränser).

Jag är skeptisk till alla former av fipplande med energinivåer på det viset för att försöka lura kroppen. Det går inte att lura kroppen.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 15:11   #5
Daniel-san
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Äter man "tillräckligt" mycket så får mer mat ingen ytterligare muskelbyggande effekt. Däremot blir det lite hönan/ägget över det hela. Mer mat leder till högre energinivåer, hårdare träningspass och mer motivation (inom rimliga gränser).

Jag är skeptisk till alla former av fipplande med energinivåer på det viset för att försöka lura kroppen. Det går inte att lura kroppen.
Det du skriver går väl inte stick i stäv med det jag föreslår? Att energiöverskott leder till bättre resultat är vi ense om, och 500-700 kcal extra ser jag knappast som någon extrem bulk. Hur menar du med hönan/ägget?

Jag förstår inte heller hur du ser det som ett försök att lura kroppen... Min avsikt är att precis som i ett konservativt bulk-/deffupplägg växla mellan överskott och underskott för att i slutändan ha lagt på sig muskler och sedan deffat fram dem, med den skillnaden att respektive period är kortare.
Gammal 2006-01-30, 15:30   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Det finns ett otal olika varianter av den här typen, vissa av dem kan nog funka men frågan är hur bra. De flesta som brukar få ut något konkret av det är någon anledning skribenterna själva eller deras klienter även om Lyle McDonald har skrivit en bok i ämnet.
Jag tror att ett vettigt upplägg där man laddar med kolhydrater på rätt ställen osv kan funka, jag har dock inte brytt mig om att läsa in mig på exakt hur man borde göra då jag tycker hela styrningen är för mycket jobb för vad man får ut av det.

Jag skulle gissa på att man inte kör med två underskottsdagar i rad utan snarare ha en fylla på med kolisar dag var fjärde/femte dag och sen drar ner kolhydraterna till en lägre nivå fram tills nästa kolis dag. Här slipper man köra tömningspass då man redan fått det naturligt, även om jag kanske skulle lägga in konditionsträning/högreps med kort vila sista dagen i varje omgång i alla fall.
Skulle jag skissa upp en sådan diet mer seriöst så måste jag ha mer koll på personen ifråga och hur villig den är att stenhårt styra sitt intag och även hur bra den tål att träna med mindre kolhydrater i kroppen etc.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-30, 15:46   #7
Daniel-san
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Det finns ett otal olika varianter av den här typen, vissa av dem kan nog funka men frågan är hur bra. De flesta som brukar få ut något konkret av det är någon anledning skribenterna själva eller deras klienter även om Lyle McDonald har skrivit en bok i ämnet.
Jag tror att ett vettigt upplägg där man laddar med kolhydrater på rätt ställen osv kan funka, jag har dock inte brytt mig om att läsa in mig på exakt hur man borde göra då jag tycker hela styrningen är för mycket jobb för vad man får ut av det.

Jag skulle gissa på att man inte kör med två underskottsdagar i rad utan snarare ha en fylla på med kolisar dag var fjärde/femte dag och sen drar ner kolhydraterna till en lägre nivå fram tills nästa kolis dag. Här slipper man köra tömningspass då man redan fått det naturligt, även om jag kanske skulle lägga in konditionsträning/högreps med kort vila sista dagen i varje omgång i alla fall.
Skulle jag skissa upp en sådan diet mer seriöst så måste jag ha mer koll på personen ifråga och hur villig den är att stenhårt styra sitt intag och även hur bra den tål att träna med mindre kolhydrater i kroppen etc.
Tack för ditt svar. Min fundering är varför en metod som denna skulle fungera sämre (eller bättre) än en ihållande uppbyggnadsperiod följt av en ihållande dietperiod. Syftet i min modell är ju att ägna majoriteten av tiden åt uppbyggnad och den övriga tiden (2 dagar/vecka) åt att kompensera för den fettansamling som kaloriöverskottet innebär.
Ur motivationsaspekt känns för mig ett upplägg där måndag och tisdag innebär kaloriunderskott och ökad aktivitetsinducerad energiförbrukning som lätt att ta till sig när den efterföljande delen av veckan växlar till tyngre pass och mer mat.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:31.