Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Det finns ett otal olika varianter av den här typen, vissa av dem kan nog funka men frågan är hur bra. De flesta som brukar få ut något konkret av det är någon anledning skribenterna själva eller deras klienter även om Lyle McDonald har skrivit en bok i ämnet.
Jag tror att ett vettigt upplägg där man laddar med kolhydrater på rätt ställen osv kan funka, jag har dock inte brytt mig om att läsa in mig på exakt hur man borde göra då jag tycker hela styrningen är för mycket jobb för vad man får ut av det.
Jag skulle gissa på att man inte kör med två underskottsdagar i rad utan snarare ha en fylla på med kolisar dag var fjärde/femte dag och sen drar ner kolhydraterna till en lägre nivå fram tills nästa kolis dag. Här slipper man köra tömningspass då man redan fått det naturligt, även om jag kanske skulle lägga in konditionsträning/högreps med kort vila sista dagen i varje omgång i alla fall.
Skulle jag skissa upp en sådan diet mer seriöst så måste jag ha mer koll på personen ifråga och hur villig den är att stenhårt styra sitt intag och även hur bra den tål att träna med mindre kolhydrater i kroppen etc.
|
Tack för ditt svar. Min fundering är
varför en metod som denna skulle fungera sämre (eller bättre) än en ihållande uppbyggnadsperiod följt av en ihållande dietperiod. Syftet i min modell är ju att ägna majoriteten av tiden åt uppbyggnad och den övriga tiden (2 dagar/vecka) åt att kompensera för den fettansamling som kaloriöverskottet innebär.
Ur motivationsaspekt känns för mig ett upplägg där måndag och tisdag innebär kaloriunderskott och ökad aktivitetsinducerad energiförbrukning som lätt att ta till sig när den efterföljande delen av veckan växlar till tyngre pass och mer mat.