Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-09-08, 18:12   #1
Magnusk1
Registered User

Reg.datum: Jul 2002
Minimjölk

Jag har fått intrycket att många seriöst tränande undviker mjölk. Hur kan det komma sig. Minimjölk förefaller ju vara en mycket bra både protein- och kolhydratkälla. Dessutom med ett mycket lågt glykemiskt index (46).

Har jag fått allt om bakfoten eller är det något jag inte har kläm på?
Magnusk1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-08, 18:19   #2
Petrus
Registered User

Reg.datum: Jul 2001
Visst, mjölk ligger bra till vad det beträffar GI. Men dess II (insulinindex) motsvarar ett livsmedel med ett Gi på runt 140.

Varför personer undviker mjölk under uppbyggnaden kan jag inte fatta, dieten förståligt men knappast tillräckligt med underlag för det.
Drick på bara!!!

Vänligen,,,
Petrus
Petrus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-08, 18:31   #3
Pecca
Dryg, fet och hårig

Peccas avatar

Reg.datum: Dec 2001
Mjölk är kanon. Fast när man kommer över 4l/dag så blir man lite hård i magen
Pecca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-09, 22:24   #4
spinkoo
Guest

Insulin gör väl varken till eller från under brutal uppbyggnad. Med den proteinhalten byggs det muskler till det insulnet. Mjölk ger starka barn. Tycker isåfall ägg är läskigare p g a all kolesterol, jag vill inte dö av hjärtfel...

Sant eller falskt: Kolesterol är bara farligt om man är fet?

MVH/spinkoo
  Svara med citat
Gammal 2002-09-09, 22:36   #5
Munter
Butter

Munters avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Insulin gör väl varken till eller från under brutal uppbyggnad
Lär om, lär rätt. Insulin är ett av kroppens mest anabola hormoner. Go figure att det spelar enormt stor roll eftersom det egentligen är det enda hormon du kan påverka till stor grad genom lagliga medel!

Ang. kolestrol, jag är livrädd för det också. Kolestrolet sätter sig på väggarna i blodådrorna och gör det svårare för blodet att komma fram...borde väl inte spela någon roll om man är tjock eller smal resonerar jag. Blodproppar kan drabba alla.
Gammal 2002-09-10, 08:06   #6
spinkoo
Guest

Dem skulle uppfinna ett sätt att suga ut fettet eller kolesterolet ur äggen , typ som i ägg light!

Det spelar varken till eller från för fettinlagringen, jag har då aldrig hört nån bli fet av minimjölk...det var så jag menade!!!
  Svara med citat
Gammal 2002-09-10, 10:02   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Från Minimjölk till kolesterol och blodkärl .

Kroppen nybildar och reparerar blodkärl hela tiden. Har kroppen inget lämpligare byggmaterial så tar den och lagrar in kolesterol i kärlväggarna. Effekten blir något hårdare blodkärl och att blodkroppar, monocyter, lättare fastnar på väggarna och täpper till blodflödet. I värsta fall får man då en propp.

Näst bäst efter hård träning för att hålla blodkärlen mjuka är att äta fiskolja med mycket EPA och DHA. Då får kroppen ett bra byggmaterial att arbeta med. Det håller blodkärlen mjuka och motverkar att blodkroppar fäster till väggarna.

Utanför ämnet.
Det är många som försöker att utfodra hönor med linfrön och fisk för att höja mängden Omega-3 i ägg. Det fungerar alldelels utmärkt men äggen får en smak av fisk närt halterna ökar.

Slutsats : Ägg och fisk är bra mat. Var för sig
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-10, 22:05   #8
Jarod
Kolozzeum Security

Jarods avatar

Reg.datum: Aug 2001
Sverker >> Du e faan en av mina idoler här på Kolozzeum!!

Mvh
Gammal 2002-09-11, 06:38   #9
Danne
Lardass

Dannes avatar

Håller med Jarod !!!
Danne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-12, 08:16   #10
Daemon
Registered User

Daemons avatar

Det här med kolesterol.

Snackade med en kille som påstod att kolesterolet i blodet inte påverkades nämnvärt av vad man åt utan att det var genetiskt betingat.
Utifrån mina ringa kunskaper i ämnet tycker jag inte att det låter troligt men vad vet jag...

Är det någon som vet hur det ligger till??
Gammal 2002-09-12, 10:15   #11
Peter
Registered User

Kroppens egen produktion av kolesterol är flera gånger större än den mängd genomsnittsvenken får i sig genom kosten. Celler som tillförs kolesterol minskar sin egna produktion. Dessutom absorberas bara runt 50% av kolesterolet i tarmen. Detta gör att den delen av kolesterolet som vi får i oss via födan bara är en mindre del av totalmängen kolesterol som cirkulerar i kroppen. Men den påverkar ändå totalmängden till en viss del. Om jag slår upp detta i en bok står att blodkolesterolnivån stiger med i genomsnitt 12 mg/dl för varje 100 mg per 1000 kcal i kosten, om någon blir klokare av det.

I de nordiska näringsrekommendationerna ges för närvarande ingen maxrekommendation för kolesterol eftersom man anser att problemet inte är så stort. Skulle däremot äggkonsumtionen öka kraftigt kan det dock bli aktuellt med en maxrekommendation skriver man.

En siffra som nämts är max 300 mg/dag, vilket motsvarar cirka 1 ägg. 100 gram äggula innehåller 1300 mg kolesterol vilket alltså är över 4 gånger det som förmodligen skulle vara rekomendationen för medelsvenssons om vi nu hade någon.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-12, 10:27   #12
Daemon
Registered User

Daemons avatar

Tack Peter!
Gammal 2002-09-12, 10:39   #13
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Läste någon stans att själva kolesterolet egentligen är "nyttigt" och att det var något ämne som band dem som var boven i dramat om igenkorkade blodådror och inte kolesterolet.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-12, 15:07   #14
Peter
Registered User

Grahn: Det bästa vore om vi kunde få adde att förklara det här. Han har börjat skriva lite på forumet nu igen tycker jag mig ha sett och han har skrivit en doktorsavhandling i detta ämne. Att någon annan än han ska förklara det här på bästa sätt är alltså lite slöseri med resurser. Vi kan ju hoppas att han hoppar över de mest invecklade matematiska sambanden bara.

Peter
Peter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2002-09-12, 15:14   #15
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Peter: Det låter klart intressant!
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.