Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-04, 14:13   #1
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
hur länge ska man få sota ett brott?

och i förekommande fall gäller det ett barn som gjort något dumt iofs något ofattbart men ändå?
Kan vi förlåta barn som begår dumheter och brott eller?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...756675,00.html
Gammal 2006-01-04, 14:16   #2
ugglan
Banned

ugglans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Han har ju suttit av straffet så han borde ju ha sotat klart. Det kan ju dock diskuteras om 7,5 år är ett tillräckligt straff.
ugglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:16   #3
wreka
Registered User

wrekas avatar

Reg.datum: Oct 2004
Visst dom mördade en tvååring. Men det är bara sorgligt att folk kan känna sånt hat och hämndbegär gentemot två BARN. Men det är väl enklare så, istället för att fundera på hur man ska ändra samhället för att undvika liknande saker i framtiden.
wreka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:18   #4
jesse
Registered User

Reg.datum: Nov 2002
Om han var så pass ung så känns de svårt att inte kunna förlåta. Man vet ju inte hans bakrund/uppväxt.
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:22   #5
H.Emanuel
Turist i tillvaron

H.Emanuels avatar

Reg.datum: Jun 2005
Undrar mest över det här med hereditet när det gäller det nyfödda barnet. Killen har ju avtjänat sitt straff
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:29   #6
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Svårt det där , borde väl bedömmas ifrån fall till fall ..

Men han var 10 år när brottet begavs och själv barn.

En ordenlig utredning av hans person hos en psykolog borde vara på plats.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:29   #7
mangemani
Amiga forever

mangemanis avatar

Reg.datum: Feb 2003
den dagen man tar upp vapnet och använder det på en annan mänsika,den dagen man gör en annan mäniska illa,den dagen man berövar en annan mänsika på nånting,den dagen så är man inte längre än mäniska,den dagen så har man skurit av sej från lagarna och är inte längre en del av samhället.
kan inte säga att jag känner sympati för dom(inte ens dessa barn som gjorde brottet)....fick dom ett långt straff?nää,så synd....fick dom elektriska stolen?nää,så synd...fick dom livstids fängelse?nää,så synd....pfft,dont do the crime if you cant do the time.
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
mangemani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:35   #8
Fartman
Registered User!

Fartmans avatar

För helvete. Dom var ju bara 10år, hur mycket förstår man egentligen då? Hur lätt tror ni inte det kan vara att döda ett litet barn som dom gjorde? Nu kommer jag absolut inte ihåg några detaljer men jag tror inte att det var menat att dom skulle slå ihjäl james, vill det sig illa kan man ju faktiskt ha ihjäl någon med ett slag som träffar illa...

Sen är det dock en sak jag undrar, hur mår man egentligen efter att ha varit på instution och dylikt sen tio års ålder till nästan 18.. dvs en jävligt kritisk tid för hur man ska utvecklas som människa.
Gammal 2006-01-04, 14:37   #9
wreka
Registered User

wrekas avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mangemani
den dagen man tar upp vapnet och använder det på en annan mänsika,den dagen man gör en annan mäniska illa,den dagen man berövar en annan mänsika på nånting,den dagen så är man inte längre än mäniska,den dagen så har man skurit av sej från lagarna och är inte längre en del av samhället.
kan inte säga att jag känner sympati för dom(inte ens dessa barn som gjorde brottet)....fick dom ett långt straff?nää,så synd....fick dom elektriska stolen?nää,så synd...fick dom livstids fängelse?nää,så synd....pfft,dont do the crime if you cant do the time.
Evolverat tänkande.
wreka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:41   #10
jesse
Registered User

Citat:

Oki
jesse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 14:58   #11
MUGEN
Registered User

Reg.datum: Sep 2005
hade jag varit förälder till barnet hade jag nog inte haft lika mycket förståelse som jag har som utomstående, personligen anser jag att i detta specifika fall så är det tid att lämna gärningsmännen i fred(förutsatta att dom är mentalt friska och inte utgör hot mot andra civila)

men när det kommer till vissa specifika brott där gärningsmannen är fullt medveten om vad han utsätter ett offer för, ger offret men för livet, och ändå genomför brottet så kan jag inte vara lika förlåtande.. våldtäktsmän, pedofiler och i många fall mördare anser jag alla borde berövas på sin frihet för all framtid.
MUGEN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 15:11   #12
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Jag slog en kompis på käften när jag var en tio, elva, tolv år. Är jag en björn (som är påväg att bli stor och fet) som bara luffsar runt i staden nu, utan att vara en del av samhället?
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 15:14   #13
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Citat:
Ursprungligen postat av Piranha
En ordenlig utredning av hans person hos en psykolog borde vara på plats.
ska den utredningen göras nu?
i vilket syfte?
Gammal 2006-01-04, 15:16   #14
ErikWrestlingFreaket
Vi gillar Herkulez

ErikWrestlingFreakets avatar

Reg.datum: May 2004
Barnen var ändå 10 år, när man är 10 år så kan man ju tänka och bedöma vad som är fel eller rätt.
ErikWrestlingFreaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-04, 15:17   #15
H.Emanuel
Turist i tillvaron

H.Emanuels avatar

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
ska den utredningen göras nu?
i vilket syfte?
Förhoppningsvis är den redan gjord
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:47.