Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-11, 02:22   #1
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Kört fast i "deffen"

Efter att jag tappat ca 12Kg verkar jag nu kommit till ett stadie där vikten står helt stilla. Senaste 3-4 veckorna har det knappt hänt någonting; ett halvt kilo upp, ett halvt kilo ned... typ. Det är ju så lite att jag inte vet om det bara är tillfälliga skillnader.
Hursomhelst tänkte jag för ett tag sedan att eftersom jag gått ned såpass mycket kanske det är dags att minska på maten. Först blev det bara lite mindre portioner, och framförallt mindre kolhydrater. Det hjälpte inte ett skit. Sedan provade jag att ersätta en måltid med ett lite mindre mellanmål istället. Det gjorde ingen skillnad heller. Till sist provade jag med en liten överslagsräkning på hur många kalorier jag får i mig. Utslaget löd i princip; "åt helvete för lite".
Jahapp, så då provar man äta ungefär som förut då, vilket jag alltså minskat ordentligt i vikt på. Träningen har börjat gå skitbra och allt är frid och fröjd förutom att jag inte tycks göra någon som helst fettminskning... eller ökning(fast det skulle nog inte vara så svårt om jag försökte).

Som ni kanske förstår blir jag en aning förvirrad. Vad kan det bero på att vikten bara vill stanna kvar där den är?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 02:35   #2
MyungChul
Registered User

MyungChuls avatar

Reg.datum: Aug 2004
Du väger mindre, kroppen gör av med mindre energi.

Aktivera dig mera.
Gammal 2005-11-11, 02:57   #3
Yes
Banned User

Yess avatar

Jag har ju som sagt provat äta mindre utan att det hjälper...
Gammal 2005-11-11, 07:46   #4
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
men vafan äta mindre... gör om upplägget, typ lägg in en högdag o lägg till lågdagar, lägg på promenader osv osv... du måste i princip chocka kroppen.. ett sätt kan vara att dra bort mkt kolhydrater o äta mer kolhydrater 1-2ggr/veckan..
att bara ta bort lite mat kommer inte hjälpa så mkt..
vad äter du? hur mkt tränar du? hur har du kört innan? osv osv.. hela tiden analysera vad du gör..
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 07:49   #5
agahowa22
Adenosintrifosfat

agahowa22s avatar

Reg.datum: Apr 2005
när de har blivit stopp för mig bruakr ja äta MASSA i en 3dar sen börja om funkar inte perfekt men ok börjar gå ner igen iaf
agahowa22 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 08:14   #6
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agahowa22
när de har blivit stopp för mig bruakr ja äta MASSA i en 3dar sen börja om funkar inte perfekt men ok börjar gå ner igen iaf
detta kan oxå funka... drar upp hormonnivårerna o ämnesomsättningen rejält
Gammal 2005-11-11, 08:24   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Kosten är lite olika beroende på om det är arbetsdag eller ledig dag. När jag är ledig blir det lite mer småätande och i varje fall två extra mål mat. På en arbetsdag brukar det bli något i stil med:

"Frukost" runt 16:00: Fil och müsli. Om jag hinner eller orkar blir det kanske ett mål lagad mat 30-40 minuter senare.

20:00: Något litet "snack", typ nötter eller liknande, bara för att hålla mig igång lite.

22:30: Här hinner jag äta lite mer. Ibland har jag med mig mat, kanske lite tonfisksallad, men den enklare lösningen blir någon burgare på McDonalds.

01:30: Mammas mat. Det brukar vara nyttigt käk, helt enkelt.

03:30: Kanske trycker i mig något litet, ett par mackor eller liknande, innan jag börjar jobba igen.

07:00: Det här är innan jag skall sova. Ibland blir det mer av mammas mat, om det finns något över, annars trycker jag gärna i mig en stadig portion keso... eller båda delarna om jag råkar vara ovanligt hungrig.

Eftersom jobbet kan vara lite ansträngande, och jag dessutom är ute mycket i kylan, borde energiförbrukningen ligga mycket högre än vad jag får i mig på dom här dagarna. När jag började deffandet fick jag anstränga mig för att trycka in så mycket mat som möjligt dom här dagarna. Annars kunde jag lätt tappat över 2Kg/arbetsvecka.
Med andra ord så tvivlar jag på att jag äter för mycket dom här dagarna. Ofta blir det också bara en rejäl portion fil & müsli till frukosten. Vid 22:30 kanske jag får klara mig på en skinkmacka, eller något skit ur godisautomaten bara för att få lite socker i blodet.
Alltså, jag vet att det här inte alls är något "optimalt". Det är väl t.om. dåligt. Fast det har funkat hur bra som helst ändå, kilona har runnit av mig och träningen har (oftast) funkat bra. Ja, fram tills nu när kroppen inte vill under 80Kg...

I vilket fall som helst äter jag som sagt bättre när jag är ledig och kan styra mer över kosten. Det brukar framförallt bli mer protein och jag försöker fokusera kolhydrtaterna till efter träningen. Jag hinner träna 2-3ggr under den här perioden.
Gammal 2005-11-11, 08:29   #8
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agahowa22
Jag har haft en sån period för kanske två veckor sedan. Det var inte direkt planerat utan mer att jag helt enkelt inte blev mätt hur mycket jag än åt(och jag är inte den som gillar att gå runt hungrig, så därför åt jag också).
Vet inte om det hjälpte så mycket... +0,5Kg på vågen kanske. Men visst är det en intressant, och säkert inte alls dum, idé - chocka kroppen med mer mat så ämnesomsättningen går igång lite mer. Har jag inte tappat lite vikt om en vecka skall jag prova det igen.
Gammal 2005-11-11, 09:22   #9
Jay-Z
Mr Assparade

Jay-Zs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Hur länge har du deffat? Metabolismen sjunker undan för undan under en deff. Likaså leptinnivåerna, som iaf Lyle McDonald anser vara oerhört viktig under deff. Låga leptinnivåer gör det svårare att bränna fett. Du kan påverka leptinnivåerna bland annat genom att överäta, men det är inte helt känt hur lång tid man måste överäta för att få upp leptinnivåerna.
Leptin

Men Lyle McDonald har bland annat rekommenderat 4 dagars lågt kaloriintag, i princip protein + lite fett, följt av 3 dagar med mycket kolhydrater (för att stimulera leptinnivåern, obs ej kolhydrater från socker.

The Only Easy Day Was Yesterday 🔱
Jay-Z är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 09:30   #10
Kaew
Drop Dead Gorgeous

Kaews avatar

Forsta tiden ar ju alltid ganska enkelt att tappa fett. Nar jag upplever att jag inte tappar natt mer, sa ar det enda som funkar pa mig at oka traningen. Promenader ,spinning ,jogga och att trana annu tyngre pa gymmet brukar fa fart pa fettet.
Kaew är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 09:50   #11
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

det känns inte som om att kosten är spec deff-anpassad??
o ämnesomsättningen under svält sjunker rejält om man tränar hårt o vilar lite.
ändra matupplägget o gör det mer "optimalt" käka mkt kolhydrater vissa dagar o mindre andra..
Gammal 2005-11-11, 11:19   #12
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Jay-Z
Hur länge har du deffat? Metabolismen sjunker undan för undan under en deff. Likaså leptinnivåerna, som iaf Lyle McDonald anser vara oerhört viktig under deff. Låga leptinnivåer gör det svårare att bränna fett. Du kan påverka leptinnivåerna bland annat genom att överäta, men det är inte helt känt hur lång tid man måste överäta för att få upp leptinnivåerna.
Leptin

Men Lyle McDonald har bland annat rekommenderat 4 dagars lågt kaloriintag, i princip protein + lite fett, följt av 3 dagar med mycket kolhydrater (för att stimulera leptinnivåern, obs ej kolhydrater från socker.
Jag har väl "deffat" i 3-4 månader nu. Kanske är det metabolismen som körts i botten?

Kanske skall jag prova tre dagars pastasvullande?

Väldigt intressant länk förresten! Skall läsa igenom den nogrannt sen när jag har lite mer tid över.

Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
det känns inte som om att kosten är spec deff-anpassad??
o ämnesomsättningen under svält sjunker rejält om man tränar hårt o vilar lite.
ändra matupplägget o gör det mer "optimalt" käka mkt kolhydrater vissa dagar o mindre andra..
Vad menar du med "deff-anpassad"? Är det att käka mkt kolhydrater vissa dagar och mindre andra dagar? Isåfall är det något jag skall prova. Annars får du gärna ge tips på hur du skulle ändrat på matupplägget. Det enda jag tycker ser "dåligt" ut är väl att det blir lite för mycket burgare på Donken. Men vadfan, jag gör lätt av med energin.

---

Kan det annars vara så att jag minskat i fett, trots att det inte syns på vågen? Jag har lite svårt att avgöra om midjemåttet ändrat sig eller om musklerna börjat titta fram mer. Några stora förändringar är det ju inte såklart inte frågan om, så det är ju nästan omöjligt att säga om jag är smalare idag än för en vecka sedan. Hursomhelst har jag märkt en sak iaf, och det är jag verkar bli ådrigare för varje dag som går(vilket känns lite sjukt då jag gärna gör mig av med 10Kg fett till...).
Börjar kännas lite förvirrat.... varför tappar jag inte vikt, och minskar fettet eller inte?
Gammal 2005-11-11, 14:40   #13
MyungChul
Registered User

MyungChuls avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Jag har ju som sagt provat äta mindre utan att det hjälper...
Aktivera dig mera.
MyungChul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 15:09   #14
Inzza
Fuckar ut!

Inzzas avatar

Reg.datum: Apr 2004
Deffa med hamburgare på donkan .... jadu. där har du nog svaret
Säger som Strandbyggarn, säg till om den där gainern funkar ;D. Blev förjävla sugen på att prova den nu. Har gått upp från 57kg till 58kg på ca 4 år. Har star nutritions gainer pro nu. Men den verkar inte hjälpa särskillt mycket.
Inzza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-11, 15:40   #15
Yes
Banned User

Yess avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MyungChul
Aktivera dig mera.
Motivera dig mera.

Citat:
Ursprungligen postat av Inzza
Deffa med hamburgare på donkan .... jadu. där har du nog svaret
Jag gör som sagt av med den energin med råge, så det är knappast där problemet ligger. Fast det finns såklart bättre mat, men Donken är iaf bättre än ingenting.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:47.