Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-19, 17:15   #1
il_dio
Lång-sam

il_dios avatar

Reg.datum: Jul 2005
Muskelfibrer?

Gjorde ett test på en lektion idag som skulle mäta procentandelen typ2b fibrer man har i musklerna. Testet gick ut på att göra några hopp där man skulle komma så högt som möjligt. Jag undrar hur precist ett sådant test är och hur resultatet skall tolkas...
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.
Finns ingen större sanning än denna
il_dio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-19, 17:44   #2
Griip
Självgod idoit

Griips avatar

Reg.datum: Sep 2004
Uhh, visar i princip inte alls vilka muskelfiber det är, beror ju på så himla mycket.

Normalt tar man en bit av muskeln och kollar på i mikroskop eller nåt sånt har jag för mig, förmodligen lite mer invecklat.
Griip är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-19, 17:45   #3
il_dio
Lång-sam

il_dios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Normalt tar man en bit av muskeln och kollar på i mikroskop eller nåt sånt har jag för mig, förmodligen lite mer invecklat.
Jaa, lärarn nämnde det men sa att det här testet var lika tillförlitligt
- För att kunna bli grov måste man träna tungt. Tyngre än många tror är möjligt. Man måste slita med vikterna, fuska, ha assistans, bli örfilad i ansiktet och ladda kroppen full med Treo för att orka med träningsvärken.
Gammal 2005-12-19, 18:09   #4
thezet
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
"There is a possibility that muscle fiber composition has some influence on jump performance. Bosco et al. (5) found that there were significant correlations between jump height and muscle fiber composition. They argued that fast-twitch fibers in their knee extensor muscles could use more elastic energy storage in vertical jumps. However, the present results would be strongly associated with the tendon structures, not with muscle fiber composition. The reason for this idea was that there were no significant differences between the two groups in jump height and relative peak reaction force at the push-off phase. Furthermore, both groups included some sprinters (possibly having higher %fast-twitch fibers) and distance runners (possibly having higher %slow-twitch fibers). Therefore, although the possibility of the influence of muscle fiber composition on jump performance cannot be excluded, it seems reasonable to suppose that the elastic properties of tendon structures considerably affect the differences in vertical jump height with and without countermovement."

J Appl Physiol 87: 2090-2096, 1999
thezet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-19, 19:48   #5
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Griip
Uhh, visar i princip inte alls vilka muskelfiber det är, beror ju på så himla mycket.

Fan vad ont det testet gjorde på mig

En måste ju veta hur mkt typ2 fibrer man har lol hahahah.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-19, 21:12   #6
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av il_dio
Jaa, lärarn nämnde det men sa att det här testet var lika tillförlitligt
Läraren hade i så fall fel. Det går att träna upp hoppförmågan så träningsgraden på den som testas bör vara en mycket stor felkälla.

Men en biopsi är inte heller så tillförlitlig även om den är mer exakt än ett hopptest.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-19, 21:49   #7
il_dio
Lång-sam

il_dios avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi
Läraren hade i så fall fel. Det går att träna upp hoppförmågan så träningsgraden på den som testas bör vara en mycket stor felkälla.

Men en biopsi är inte heller så tillförlitlig även om den är mer exakt än ett hopptest.
Jag tänkte samma sak, vissa kan ju träna upp själva hoppet... men vad är biopsi? är det när man sticker en nål i muskeln?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:44.