Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-07, 00:24   #1
DonRaphael
Registered User

Reg.datum: Dec 2005
Viktminskning

Hej!
Jag har lite frågor angående viktminskning.
Det är så att jag har tränat i 3 månader. Första månaden tränade jag 3ggr/vecka men de sista 2 månaderna har jag tränat 4ggr/vecka. har sammanlagt, under dessa 3 månader minskat min vikt från 104kg till 80kg. Sammanlagt har jag alltså minskat 24kg i vikt (säkert mer i fett då jag även byggt en hel del muskler). De första 2 månaderna gick jag ner 10kg/månad men den sista månaden har gått ganska segt, börjar iof slöa med kosten.

Hursomhelst, såhär ser mitt schema ut:

Måndag:
Kl: 11:30-12:00 3-5km promenad innan frukost.
Kl: 13:00-13:30 Träning av bröst i ca 40min.

Tisdag:
Kl: 13:00-13:30 Träning av biceps i ca 40min.

Onsdag:
Vila

Torsdag:
Kl: 13:00-13:30 Träning av Triceps i ca 40min.

Fredag:
Kl: 13:00-13:30 Träning av Axlar & Rygg i ca 1h.

Lördag:
Vila

Söndag:
Vila

Kost:

Jag äter 1 knäckebröd med en bit gurka efter promenaderna.
Efter träningarna äter jag 1 banan och antingen 1 burk tonfisk i vatten eller 2 kycklingfileér. Därefter tar jag någon frukt vid 17:00-18:00 för att sedan äta kvällsmat (några nävar kokta grönsaker) mellan 20:00-22:00. Stoppar sammanalgt i mig 5 CLA fuel tabletter om dagen, 2 till frukosten i samband med maten, 2 efter träningen i samband med maten samt 1 till kvällsmaten.

Kan tilläggas att jag under de första 2 månaderna åt på McDonalds 1-2ggr/vecka men jag har lagt av med det nu.
Mitt mål är att till julen gå ner till 75kg för att sedan fortsätta ner mot 72kg.
Någon som har något att tilläga angående mitt träningsschema/min kost?
PS: Jag vet inte hur mitt kaloriintag ser ut/dag (vet inte hur jag ska räkna ut det).
DonRaphael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 00:35   #2
Kaboffastar
Fettecke tar täten

Kaboffastars avatar

Reg.datum: Mar 2005
Hur lång är du ?

Du äter på tok för lite mat.
Du menar alltså att du käkar:

1 knäckebröd
1 bit gurka
1 banan
1 burk tonfisk i vatten
någon frukt
en näve kokta grönsaker

på en hel dag ?

Borträknat från dom där kapslarna så va kan det bli i energi-väg ? 500 kcal strax över ?
Antingen har du glömt att skriva ner mycket av de du stoppar i dig eller så svälter du dig själv.
Jag törs i det närmaste garandeta att du inte har lagt på dig "en hel del muskler" under perioden du gick ner i vikt.

Edit : Grattis till viktnedgången btw.
Kaboffastar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 00:44   #3
DonRaphael
Registered User

Några nävar kokta grönsaker, dricker även kaffe/te om det räknas? ca. 3-4 koppar/dag?
Hmm, jag har lagt på mig muskler vill jag påstå, mina armar får inte plats i min jacka längre... :S
Känner själv att jag inte äter för lite då jag har mycket energi och tar i grymt mycket på träningarna, kan ta idag som ett exempel, gick 5km imorse, styrkepass senare vid 13:00 för att sedan vid 16:30 gå 10km... Känner mig tipptopp! Gick ut vid 18:00 med polarna och kom hem för ca. 1-2h sedan. Känner fortfarande att jag har energi kvar och skulle lätt kunna gå en runda på 5km till... :S Spelar det någon roll hur lite jag äter om jag inte känner av trötthet/slöhet? Ökar dessutom grymt mycket i vikter.

Exempel under dessa 3 månader;
Bänkpress i början: 55kg (med hjälp)
Nu: 72.5kg

Snebänk med hantlar i början: 15kg (med hjälp)
Nu: 22.5kg

Biceps hantlar: 12.5kg (med viss hjälp)
Nu: Ökade till 20kg idag

Tors hammare i början: 8kg
Nu: 12.5kg

Triceps: Vet inte vad övningen heter men man ligger ner på en bänk och håller i en hantel för att sedan föra den neråt-bakåt och sedan upp igen :S (?) 20kg
Nu: 30kg

Axlar: Man sitter rakt upp, 90 grader och för hantlar upp och ner, 15kg i början.
Nu: 20kg.

etc...

Edit: Jag är 178cm.
Tack!
Gammal 2005-12-07, 00:47   #4
DonRaphael
Registered User

Dessa är bara några övningar alltså...
Gammal 2005-12-07, 06:01   #5
nr9
Registered User

nr9s avatar

Reg.datum: Jun 2005
Jag (och förmodligen ALLA andra här) skulle råda dig till att börja äta mycket mer än vad du nu gör.
Du skriver att du inte känner dig trött eller slö, i vissa fall ska man inte lyssna på kroppen. Många anorektiker som börjar svälta sig mår otroligt bra, den energin och orken är till för att du ska kunna "leta upp mat".

Varför tränar du inte ben förresten?

There was a hole here.
Now it's gone.
nr9 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-07, 11:20   #6
DonRaphael
Registered User

Hmm tränar inte ben eftersom jag har ganska stora lår och vill få dom mindre i första hand, rädd för att de ska växa i otakt med resten av kroppen. Hade tänkt börja träna dem intensivt när jag har gått mer till ca. 75kg...
Tränar f.ö även udnerarmarna tillsammans med biceps, glömde skriva dit det i första inlägget.

Bara en fråga: Så länge jag klarar av tyngre och mer vikter så betyder det väl att jag inte minskar i muskler? Ellerhur?
Gammal 2005-12-07, 12:31   #7
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jadu, du har legat på ett underskott på ca 75.000kcal i månaden. det är ca 60.000kcal mer än vad som är bra. Du bantar i ca 5ggr högre fart än rekomenderat, att du blir starkare stämmer säkert, men det beror på att musklerna blir "tränade" och mer vana vid belastning, snarare än att de faktiskt växer i volym och massa.

Akta så att du inte utvecklar en ätstörning bara, för det är lätt att bli fixerad vid vågen och pillren och gud vet allt vad folk gör när de bantar...
Gammal 2005-12-07, 12:56   #8
DonRaphael
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Mental
Jadu, du har legat på ett underskott på ca 75.000kcal i månaden. det är ca 60.000kcal mer än vad som är bra. Du bantar i ca 5ggr högre fart än rekomenderat, att du blir starkare stämmer säkert, men det beror på att musklerna blir "tränade" och mer vana vid belastning, snarare än att de faktiskt växer i volym och massa.

Akta så att du inte utvecklar en ätstörning bara, för det är lätt att bli fixerad vid vågen och pillren och gud vet allt vad folk gör när de bantar...
Finns nog ingen större risk för att jag utvecklar en ätstörning. Brukar nämligen äta på McDonalds varje lördag (02:30-03:00) efter krogen
Dessutom har jag aldrig gått på piller och kmr aldrig att göra det bortsett från de 2 CLA Fuel burkarna jag köpte för att en kompis rekommenderade dem och för att det var 50% rea på dem. Fick med andra ord 2 burkar till kostnad av en på naturapoteket pga. att det endast återstod 2 månader av bäst-före-datumet. Älskar f.ö. mat och känner hela tiden ett sug för att äta men gör inte det... Vi får helt enkelt se hur det utvecklas till Jul då jag ska väga 75kg.
PS: Inte bara jag utan även mina kompisar märker att mina muskler växer, speciellt axlarna, vingarna, biceps, triceps samt bröst. Man ser dock bara en högre volym och inte några strukturer så att säga då jag fortfarande har för mycket fett på kroppen.
Gammal 2005-12-07, 13:00   #9
DonRaphael
Registered User

Tilläggas skall att jag inte är ute efter att växa egentlign utan endast att gå ner i vikt men jag tränar med en kompis som promenerar med mig på morgonen innan frukost ifall jag tränar med honom på eftermiddagen vilket jag gör. Tillväxten satsar jag på 2006, då kommer det börja hända grejer, har nämligen lätt för att bygga upp muskler (har styrketränat tidigare)...
Gammal 2005-12-07, 22:04   #10
Kaboffastar
Fettecke tar täten

Kaboffastars avatar

Reg.datum: Mar 2005
Du är inte torr bakom öronen du inte ( Jag säger inte att jag är det. )

Du vill bara gå ner i vikt, det märks. mitt råd blir väl att ta det lite lugnt och se upp för dom där ätstörningarna som mental talade om.
Läs mycket på forumet.
Kaboffastar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 19:51   #11
myling
Registered User

Du kör verkligen tvärtemot alla råd, men va tusan det kanske funkar för dig! Uppdatera gärna dina resultat om ett par månader!
myling är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.