2005-10-19, 20:51
|
|
Discobuilding 4-ever!
Reg.datum: Aug 2003
|
2 snabba frågor om Salt (NaCl)
Fick en fråga idag jag inte själv kunde svara på, och den var :
"Varför är salt dåligt för kroppen, och vad kan följderna bli om du äter för mycket av det"?
En bra förklaring hade varit riktigt snällt :] Är säker på att det finns många som kan
|
|
|
2005-10-19, 20:55
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Salt är livsnödvändigt. Det är den primära elektrolyten i extracellulära vätskor och har som funktion att upprätthålla normal kroppsvätskebalans och osmotiskt tryck. Natrium är avgörande för att kontrollera blodtryck genom sin effekt på blodvolymen. I samverkan med andra elektrolyter spelar natrium en avgörande roll för nervimpulsöverföringar och muskelkontraktioner, och medverkar till att upprätthålla en normal syra-bas balans.
Hypotalamus reglerar natrium- och vattenbalansen i kroppen, och om natriumkoncentrationen sjunker i blodet leder en serie reaktioner till utsöndring av aldosteron, vilket ger signaler till njurarna att kvarhålla mer natrium, medan överflöd av serumnatrium leder till minskad aldosteronproduktion och ökad natriumavsöndring från njurarna i urinen. Andra hormoner som ADH hjälper till att upprätthålla normal natriumbalans i kroppsvätskorna. Under hård fysisk aktivitet ökar natriumkoncentrationen i blodet, vilket hjälper till att upprätthålla blodvolymen, och aktiviteten ökar också utsöndringen av ADH och aldosteron, vilket har en besparande effekt på vätske- och natriumförråden.
Eftersom kroppen är så effektiv när det gäller att reglera saltbalansen är brist sällsynt, och en normal kost är fullt adekvat när det gäller att säkerställa natriumbehovet. Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.
|
|
|
2005-10-19, 21:03
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.
|
Kan man äta mer salt om man tränar mycket och därmed svettas mycket?
Hur mycket salt innehåller en liter svett?
|
|
2005-10-19, 21:04
|
|
Discobuilding 4-ever!
|
Citat:
Salt är livsnödvändigt. Det är den primära elektrolyten i extracellulära vätskor och har som funktion att upprätthålla normal kroppsvätskebalans och osmotiskt tryck. Natrium är avgörande för att kontrollera blodtryck genom sin effekt på blodvolymen. I samverkan med andra elektrolyter spelar natrium en avgörande roll för nervimpulsöverföringar och muskelkontraktioner, och medverkar till att upprätthålla en normal syra-bas balans.
Hypotalamus reglerar natrium- och vattenbalansen i kroppen, och om natriumkoncentrationen sjunker i blodet leder en serie reaktioner till utsöndring av aldosteron, vilket ger signaler till njurarna att kvarhålla mer natrium, medan överflöd av serumnatrium leder till minskad aldosteronproduktion och ökad natriumavsöndring från njurarna i urinen. Andra hormoner som ADH hjälper till att upprätthålla normal natriumbalans i kroppsvätskorna. Under hård fysisk aktivitet ökar natriumkoncentrationen i blodet, vilket hjälper till att upprätthålla blodvolymen, och aktiviteten ökar också utsöndringen av ADH och aldosteron, vilket har en besparande effekt på vätske- och natriumförråden.
Eftersom kroppen är så effektiv när det gäller att reglera saltbalansen är brist sällsynt, och en normal kost är fullt adekvat när det gäller att säkerställa natriumbehovet. Undantag kan vara hårt och långvarigt arbete i varma miljöer. För mycket salt under lång tid kan innebära risker för förhöjt blodtryck, i synnerhet hos personer med läggning för detta.
|
Du är verkligen "king"  Tack!
|
|
|
2005-10-19, 21:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Kan man äta mer salt om man tränar mycket och därmed svettas mycket?
Hur mycket salt innehåller en liter svett?
|
Mellan 2.25 - 3.5 gram. Ja, en person som förlorar mycket salt genom svettning tjänar på att ha ett högre intag är medelsnittskontorsslaven. Just efter träning bör en "gainer" innehålla runt 500 mg natrium per L vatten, då det ökar vattenabsorbtionen kraftigt och minskar risken för hyponatremi. Rent vatten återställer inte vätskebalansen utan passerar rakt igenom.
|
|
|
2005-10-19, 21:25
|
|
Kolos egen språkpolis
Reg.datum: Jan 2005
|
500 mg Natrium blir ca 1,3 g salt om jag räknar rätt.
Kan inte hög vattenkonsumtion minska riskerna med salt - eller späds bara urinen ut?
|
|
2005-10-19, 22:37
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av DiZi
Du är verkligen "king"  Tack!
|
Någon som slapp göra sin biologiläxa nu märker jag
|
|
|
2005-10-19, 22:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
King Grub:
Jag är imponerad över din kunskap och måste fråga:
Har du allt det här i huvudet eller snabbkollar/dubbelkollar du i litteratur?
|
|
|
2005-10-19, 22:50
|
|
Discobuilding 4-ever!
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snake
Någon som slapp göra sin biologiläxa nu märker jag

|
Hehe så var det faktiskt inte... Var mest så att jag blev ifrågasatt och ville ha ett bra svar
|
|
|
2005-10-19, 23:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Just efter träning bör en "gainer" innehålla runt 500 mg natrium per L vatten, då det ökar vattenabsorbtionen kraftigt och minskar risken för hyponatremi. Rent vatten återställer inte vätskebalansen utan passerar rakt igenom.
|
så du tycker ja ska ha i lite salt i min gainer i fortsättningen? har du de?
|
|
|
2005-10-19, 23:43
|
|
Registered User
|
Jobbigt när svetten rinner i ögonen så det svider.  Innehåller svett alltid samma mängd salt eller varierar det? Tycker det varierar, åtminstonde om jag ska tro på mina ögon.
|
|
|
2005-10-20, 04:52
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
500 mg Natrium blir ca 1,3 g salt om jag räknar rätt.
Kan inte hög vattenkonsumtion minska riskerna med salt - eller späds bara urinen ut?
|
Vatten ska ju späda ut saltet för att njurarna skall kunna utsöndra det. Äter du mycket salt måste du också dricka mycket för att kunna få ut saltet ur kroppen. Äter du mer salt än kroppen klarar av att utsöndra genom njurarna håller saltet tillbaka vätska och vatten vattnet tränger ut i underhuden och ger svullnad/ödém.
För att inte hamna i ett ekorrhjul och tvingas dricka kopiösa mängder är det naturligtvis saltet du skall minska på.
|
|
|
2005-10-20, 04:54
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Ursprungligen postat av mmmis
King Grub:
Jag är imponerad över din kunskap och måste fråga:
Har du allt det här i huvudet eller snabbkollar/dubbelkollar du i litteratur?
|
Salt och vatten är jätteviktigt att känna till för hårt personer. Sådant skall sitta i bakhuvudet
|
|
|
2005-10-20, 05:35
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av oxenia
så du tycker ja ska ha i lite salt i min gainer i fortsättningen? har du de?
|
Om jag använde en gainer skulle jag definitivt ha det!
|
|
|
2005-10-20, 07:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av a_p
Jobbigt när svetten rinner i ögonen så det svider.  Innehåller svett alltid samma mängd salt eller varierar det? Tycker det varierar, åtminstonde om jag ska tro på mina ögon.
|
Skulle tro det varierar. Jag jobbade som lantmätar-assistent ute i bushen i Australien (Western Australia), fysiskt ansträngande jobb, grävde diken och högg ner träd. 47° C i skuggan och vi var ute i solen för det mesta, inte mycket skugga i halvöken!! Mina två arbets kolleger saltade ganska mycket sin mat och dom hade stora saltringar från svetten under armarna och på ryggen. Jag däremot saltade nästan aldrig, bara när jag kände att det började "dra" i vad musklerna. Jag fick aldrig samma "saltringar" som mina kolleger. Kroppen försöker alltid hålla balans, för mycket salt in= mer salt ut!
Claes
Ps. Jag drack 12 liter vatten per arbetsdag.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:12.
|

|