Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-05, 20:32   #1
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Reg.datum: Oct 2002
Omotiverad depression

Jag börjar få nåt som liknar en depression. Varför vettefan.
Har ett bra jobb, en perfekt flickvän, osv. Allt har vart fint i stort sett hela året.
Så kommer detta.

Är det någon som känt av samma sak? Funderar på om det kan ha med vädret att göra, Seasonal Affective Disorder (länk: http://www.nmha.org/infoctr/factsheets/27.cfm)

Hoppas det går över.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 20:35   #2
dtox
Banned

dtoxs avatar

Reg.datum: Jul 2005
jag har också gått igenom en sådan process. Det var just under vintertid. Jag träffade inte polare ofta (eller annat folk) och satt mest hemma...Sakta med säkert började jag känna mig konstig på något sätt, meninglöst.
Men då våren kom började jag genast märka en skillnad. Träffade folk, skrattade, gjorde massa saker som jag trivdes med och helt enkelt "levde livet".
dtox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 20:35   #3
Dumleman
ett tuff text

Dumlemans avatar

Reg.datum: Feb 2005
Ja när man har det som bäst är risken för depression som störst .
Gammal 2005-10-05, 21:12   #4
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av dtox
jag har också gått igenom en sådan process. Det var just under vintertid. Jag träffade inte polare ofta (eller annat folk) och satt mest hemma...Sakta med säkert började jag känna mig konstig på något sätt, meninglöst.
Men då våren kom började jag genast märka en skillnad. Träffade folk, skrattade, gjorde massa saker som jag trivdes med och helt enkelt "levde livet".
Jag tänker då fan inte dras med det här hela vinterhalvåret Det får bara inte hända. Ska göra vad jag kan för att slippa det.

En tanke går ut till alla med samma problem.
Gammal 2005-10-05, 21:14   #5
*Flash*
Now You See Me

*Flash*s avatar

Reg.datum: May 2003
Samma sak varje år för mig, enda skillnaden är att det är värre vissa år och att det ibland håller i sig över hela våren också..
*Flash* är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 21:20   #6
Grisen
Registered User

Reg.datum: Feb 2002
Hur "känns det", vilka uttryck tar sig depressionen?
Grisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 21:22   #7
dtox
Banned

dtoxs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Jag tycker det känns som att livet är onödigt, man vet inte vad man vill eller vill göra..det går inte beskriva riktigt.
dtox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 21:24   #8
Grisen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av dtox
Jag tycker det känns som att livet är onödigt, man vet inte vad man vill eller vill göra..det går inte beskriva riktigt.

Frågan är ställd till trådskaparen, men om du vill svara för Halladin så...
Gammal 2005-10-05, 21:26   #9
Halldin
Ordvitz mon frère

Halldins avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Grisen
Allmän ångest som är svår att förklara, nedstämdhet, mycket känns meningslöst/hopplöst.
Än så länge är det ingen konstant känsla, utan bara något som börjar visa sig. I detta ögonblick känner jag bara väldigt lite, men så sitter jag också med fyra lampor riktade mot mig.
Gammal 2005-10-05, 21:29   #10
Grisen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Halldin
Allmän ångest som är svår att förklara, nedstämdhet, mycket känns meningslöst/hopplöst.
Än så länge är det ingen konstant känsla, utan bara något som börjar visa sig. I detta ögonblick känner jag bara väldigt lite, men så sitter jag också med fyra lampor riktade mot mig.

Förklara bättre!

Vad känns meningslöst och varför känns det meningslöst? Hur kommer sig ångesten, med menar du med ångest?
Gammal 2005-10-05, 21:34   #11
Helena B
Japp, så är det!

Helena Bs avatar

Reg.datum: Aug 2005
Tror många känner så nu när mörkret börjar komma. För mig utmärker det sig genom att jag inte vill gå upp ur sängen, utan ligga där tills våren visar sig igen.
Helena B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 21:37   #12
raZmus
Registered User

raZmuss avatar

Reg.datum: Feb 2004
Det är nog inget ovanligt. Jag har också haft lite hjärnspöken de senaste veckorna. Tror det är vädret, hösten, mörkret.
Gammal 2005-10-05, 21:56   #13
grisbil3n
nöff nöff, tut tut!

grisbil3ns avatar

Reg.datum: Dec 2004
Köp en pizza för i helvete.
grisbil3n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 22:05   #14
Rockhard
treehugger

Rockhards avatar

Reg.datum: Jun 2004
Depression är ett tecken på Prozac-brist. Marsch iväg till farbror doktorn och hämta ut!
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-05, 22:46   #15
pia
Registered User

pias avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det kan bero på olika saker. För oss som tränar kan överträning vara ett alternativ och även någon näringsbrist. Mörkret är också en faktor. Har själv haft depression sedan tonåren, ligger i släkten så jag har väl en högre riskfaktor att drabbas än en del andra. Jag märker direkt om jag slarvar med kosten så en strikt diet med lite kolhydrater funkar inte, för lite fett i maten påverkar negativt och jag ser alltid till att äta rikligt med grönsakeroch frukt så att jag får i mig alla vitaminer och mineraler som behövs för att fungera optimalt. Försöker undvika att äta mycket snabba kolhydrater för att hålla insulinnivån på en jämn nivå och dessa är många gånger även näringsfattig mat förutom efter träning då. Insulinsvängningar är inte positivt för humöret. Stress är något som man behöver undvika eftersom det också är en negativ faktor. Jag har påverkats positivt av att tänka på dessa saker även om jag inte är fri från depression men jag har sett förändringar och jag märker direkt om jag slarvar. Om du är väldigt trött och hängig så kan jag faktiskt rekommendera rosenrot som jag tycker hjälper mig att bli piggare. Har precis börjat med det och tycker det är bra. Köpte Chisan idag som innehåller bland annat rosenrot och jag tog det innan träningen idag och det var mycket uppiggande. Sömnen höll jag på att glömma bort, en viktig faktor för att må bra och tillräckligt med vila.
pia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:01.