2005-08-25, 20:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
deffa snabbt eller sakta
nu är det så att jag har börjat deffa en aning, (är inte överviktig)
frågan är: om det är smartare att deffa sakta än att deffa snabbt?
1.hur mkt större chans är det att man förlorar mer muskelmassa om man deffar snabbt (springa 5 ggr/vecka)?????
är lite otålig så jag springer 5 ggr i veckan på morgonen innan frukosten, frågan är om det är dumt? lr om det är lika om jag skulle deffa saktare med samma muskelförlust och samma resultat fast saktare?????
hur stor är chansen med mkt muskelfröslust?????
|
|
|
2005-08-25, 20:49
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Att springa, oavsett hur många gånger per vecka, innebär inte automatiskt vikt- och fettförlust, om det inte först innebär att du förbrukar mer energi än du äter.
Ju större underskott av energi du åstadkommer, desto snabbare går du ner i vikt, men desto större risk att mer av den viktförlusten kommer att bestå av muskelprotein. Någon exakt procentsiffra är omöjlig att ge.
Det är en fördel att ta tid på sig att nå sin målvikt och önskad fettprocent, både för att undvika muskelproteinförlust och för att undvika negativ påverkan på hormonbalans och ämnesomsättning.
|
|
|
2005-08-25, 20:51
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Att springa, oavsett hur många gånger per vecka, innebär inte automatiskt vikt- och fettförlust, om det inte först innebär att du förbrukar mer energi än du äter.
Ju större underskott av energi du åstadkommer, desto snabbare går du ner i vikt, men desto större risk att mer av den viktförlusten kommer att bestå av muskelprotein. Någon exakt procentsiffra är omöjlig att ge.
|
okej, jag har inte varit särskillt aktiv i springaden, så jag är väldigt säker på att jag förbrukar mer energi. men okej så det är säkrare att deffa säkert.
fast om man äter normalt + kasein protein drink på morgon och kväll och vassle drink efter gymmet borde väll se till att musklerna får det dom behöver eller? även om man springer oftare
|
|
|
2005-08-25, 20:53
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det finns garanterat en gräns där alltför stor aerob aktivitet ställer högre krav än vad som kan tillgodoses på stort energiunderskott, och ett stort energiunderkostt krävs för snabb viktreducering.
|
|
|
2005-08-25, 21:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Det finns garanterat en gräns där alltför stor aerob aktivitet ställer högre krav än vad som kan tillgodoses på stort energiunderskott, och ett stort energiunderkostt krävs för snabb viktreducering.
|
okej tack så mkt för svaren, så 3 ggr i veckan är lagom eller är det för lite eller för mycket? om jag inte sprungit mkt innan deffandet
|
|
|
2005-08-25, 21:10
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Hannes
okej tack så mkt för svaren, så 3 ggr i veckan är lagom eller är det för lite eller för mycket? om jag inte sprungit mkt innan deffandet
|
det får du nog själv räkna ut...du motionerar så pass mycket som du behöver för att du ska hamna på den kcal siffran där du går ner i vikt samt att du drar ner på kcal lite också.....allt handlar ju om att du ska hamna på minus kcal så att du går ner i vikt och för att komma ner på minus kcal så förbränner du kcal(genom motion) och drar ner på kcal så pass mycket så att du hamnar där.
men hur mycket kcal du ska dra ner per dag och hur mycket motion du ska slänga in,det är helt upp till dej och vilken takt du vill gå ner i vikt i.
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
2005-08-25, 22:02
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Hur mycket hör detta ihop med hur mkt muskler man har?
Tex ifall kalle mr 90kg muskler deffar och erik mr 90kg inte lika mycket muskler deffar, är det då lika stor % åtgång utav muskelmassa som går åt ifall man deffar för fort?
|
|
|
2005-08-26, 14:37
|
|
Amiga forever
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av larre
Hur mycket hör detta ihop med hur mkt muskler man har?
Tex ifall kalle mr 90kg muskler deffar och erik mr 90kg inte lika mycket muskler deffar, är det då lika stor % åtgång utav muskelmassa som går åt ifall man deffar för fort?
|
svarar med ett svagt "ja" på den frågan
|
"Stora tänkare har alltid mött kraftig opposition från mediokra tänkare"
Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:27.
|

|