Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-24, 22:01   #1
Mercci
Registered User

Reg.datum: Aug 2004
fettdepåer och träning

Jag har tränat till och från i några år nu, men mest lagt tid på konditionsträning. Ett tag gick jag ner allt för mkt i vikt pga att jag stirrade mig blind på en ganska irriterande kula på magen som jag vill få bort. Denna verkar dock vara där för att stanna. Jag är underviktig (43 kg till 165 cm) men vill ändå fortsätta träna eftersom jag mår bra av det. Tänkte nu dock börja med lite styrketräning 2 dagar i veckan, testat det en period innan fast då under en tid då jag inte hade möjlighet att konditionsträna (iaf inte mer än promenader, som inte är särskilt uppiggande)
Skulle en kombination av styrka och kondition påverka min lilla fettdepå positivt? Jag ser nästan sjukt mager ut på resten av kroppen, men magen är opropotionerlig.
Jag tänkte mig ett program ungefär så här:
Måndag: Konditionsträning 60 min (cyckling i intervaller)
Tisdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, halva kroppen, 40 min
Onsdag: Lågintensiv cykling 45 min
Torsdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, andra halvan av kroppen, 40 min
Fredag eller lördag: Cykling intensivt 60 min
Söndag: vila

Men hur mkt ska jag äta under sån här träning? Jag vill absolut inte gå ner i vikt, snarare gå upp (främst muskelvikt, allt annat sätter sig ju på magen!)
Jag har inga problem med att äta nyttigt, men vill gärna ha en dag då jag unnar mig lite mer. Är känslig mot socker så låter blir det i veckorna. En dag i veckan ligger jag ofta på ett energiöverskott, ska jag räkna in detta i den totala summan av kcal den veckan?

Hoppas någon kan hjälpa. Tack på förhand.
Mercci är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-24, 23:45   #2
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Reg.datum: Jul 2003
Magen är inte oproportionerlig, den ser ut så, den skall se ut så, den kommer alltid se ut så, om man inte håller in och spänner den på ett fotografi, något du antagligen inte gör framför spegeln.

Lycka till med viktuppgången. (Och alla vill gå upp i främst muskelvikt, vem fan vill bli fetare? , men eventuellt hamnar lite där med. Antar/"hoppas" att du är tjej, 43kg på 1.65 låter ju galet lite och än värre om du är kille).

Vad menar du med känslig mot socker? Inte för det finns någon anledning att äta det men ändå.

Du kan nog äta rätt mycket mer, väger du bara 43kg har du ju antagligen ätit mindre än vad som krävs att behålla den vikten, så först kan du ju äta mer för att du styrketränar, sedan mer för att inte gå ner i vikt, sedan mer för att du kan höja din förbränning, sedan lite mer för att öka muskelmassa och eventuellt lite till som leder till att du lägger på dig mer fett.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 07:27   #3
omeN
Registered User

omeNs avatar

Reg.datum: May 2005
Började stjälv att efter en hårdbantning 120 ner till 50 kilo på mina 183 cm tycka att kroppen såg opropertionelig ut. Men om du börjar äta ordentligt och lägger tonvikten på styrketräning istället för kondisträning så kommer musklerna att göra så att du ser mkt mer propertionerlig ut. Tar en del tid och det tar emot och skära ner på kondisträningen men jag lovar att det är värt det.

Ett tipps är att om du har möjlighet ersätta ett kondispass med t.ex poweryoga eller någonting liknande. Fungerade bra för mig i alla fall

Senast redigerad av omeN den 2005-07-25 klockan 07:32.
omeN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 08:54   #4
Lizzie
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Mercci

Måndag: Konditionsträning 60 min (cyckling i intervaller)
Tisdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, halva kroppen, 40 min
Onsdag: Lågintensiv cykling 45 min
Torsdag: morgonpromenad 30 min. Styrka, andra halvan av kroppen, 40 min
Fredag eller lördag: Cykling intensivt 60 min
Söndag: vila
Sluta räkna kalorier, är det första rådet! Det kan bli för mycket och helt plötsligt är man fast, och anorexin kommer som ett brev på posten.

Du vill gå upp i musklemassa skriver du. varför då träna 5 dagar i veckan och kondition eller morgonpromenader alla 5 dagar?? Låter som du ändå satsar på fettförbränning? Morgonpromenader är jättesköna, jag håller med dig - men när man vill gå upp i vikt bör man inte gå på fastande mage. Hade jag varit dig hade jag tränat styrka 2 dagar i veckan och max 1 morgonpromenad i veckan.

Vad äter du??
Skriv gärna upp vad och hur mycket du äter på en dag så får du nog mer feedback på det.
Lizzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 16:47   #5
Mercci
Registered User

aliquis, jag förstår vad du menar, jag menar magen måste ju stå ut lite, det är ju trots allt ganska mkt som ska få plats o fungera där inne. Men jag vet också att personer i min familj har en tendens att vara pinnsmala, o går de upp i vikt så sätter sig allt...på magen! Jag har inte mkt kroppsfett, muskler syns väl på både armar och rumpa, lår osv. Men på magen sitter det en liten "påse" som är störig. Det verkar inte vara möjligt att få bort den, förutom vid ytterliggare viktnedgång men så dum är jag ju inte.

Det där med att räkna kalorier har jag SKITSVÅRT för att släppa, vet att jag bara är nojjig men när man gjort det så längre så kommer det automatiskt. Kanske någon som har nått ips?

Lizzie, du undrar vad jag äter så jag ska skriva ner en ganska typisk dag.
Jag har förut bara ätit två stora mål om dagen pga sen frukost men sen har det blivit ett stort kvällsmål iaf så nu ska jag börja med att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och se hur det funkar.
Aja, men så här har det sett ut innan: (det är för lite jag vet, men jag blir mätt på detta...)
Frukost 10,00: Grov smörgås med mjukost och kalkon. Ett kokt ägg, Stort äpple
Mellanmål 14.00: Nyponsoppa med keso, frukt
Middag 16,00: Kyckligfilé med grillade rotfrukter, ev nån sås
Kvällsmål 19,00-20.00: Fruktsallad (russin, frukt, nötter ev keso) eller några mackor alternativt yoghurt och Allbran
Ska nu försöka få i mig två lagade mål mat varje dag, typ frukost vid 10, lunch vid 3 och middag vid 7-8 tiden, med mellanmål därimellan. Efter min ätstörningsperiod har jag märkt hur viktigt det är för mig att äta REGELBUNDET, o det går aldrig mer än tre timmar mellan måltiderna.

Vad jag menade med känslig mot socker är att jag "höll uppe" från det så länge att jag nu blir alldeles hyperaktiv när jag äter för mkt sött, eller i värsta fall blir sugen på ännu mer och bara vräker i mig.
Jag tycker inte om kakor, tårtor o sådant, men har en svaghet för glass och naturgodis och det vill jag unna mig ibland.

Jag har svårt att ge upp konditionsträningen eftersom jag inte vill lägga på mig allt för mkt fett, tycker dessutom den träningen är mkt roligare än styrketräningen (jag behöver ta ut mig rejält ibland för att stressa ner)
Yoga har jag testat men jag har svårt för att slappna av och verkligen komma in i rörelserna. Däremot tycker jag om att simma, och det ska ju vara skonsamt för kroppen...Vore det bättre om jag bytte ut ett spinningpass mot simning?
Jag har varit sjukskriven några veckor nu o nästa vecka kommer bli min "komma igång vecka".
Hoppas ni har några bra tips, och tack för era svar hittills!
Gammal 2005-07-25, 17:09   #6
Mercci
Registered User

sorry, glömde svara på det
jo jag är tjej. Men vadå, en jäkligt kort kille skulle väl kunna väga 43?
Gammal 2005-07-25, 17:16   #7
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
sorry, glömde svara på det
jo jag är tjej. Men vadå, en jäkligt kort kille skulle väl kunna väga 43?
inte om han är 165cm, då är han kraftigt undernärd
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-25, 19:59   #8
Lizzie
Registered User

Jo, som du skrev så var det där inte mycket mat för en aktiv tjej som tränar 5 dagar i veckan! Mitt tips är att du söker hjälp, kan du inte sluta räkna kalorier så får man söka hjälp att sluta med det - speciellt om man väger 43 kg. Jag antar att du förståt att du har en ätstörning, som du vill komma ur. Du skriver att du inte vill ge upp dina konditionspass för att hålla nere din fett %. Din fettprocent måste vara superlåg, och den borde komma upp lite, och sen kan du bygga upp lite muskler. Det kommer att vara omöjligt att bygga muskler om du äter som en liten råtta! Jag menar inte att du ska börja äta festmåltider och efterrätter till varje mål - utan frulle, 2 lagade mål om dagen och 2-3 mellanmål (med ca 3 timmar mellan målen) Du kan fortfarande äta magert kycklingkött eller liknande, men jag antar att du skyr kolhydraterna? Börja intruducera dem lite långsamt i kosten. Ge din kropp näringsrik och sund mat, samtidigt som du tar bort något konditionspass i veckan. Simning är jättebra träning, men räknas oxå till konditionsträning.

Det finns säkert massor av tjejer här som kan hjälpa dig med tips å råd om hur man kommer ur kaloriräknings-träsket. Själv är jag för dålig på matte och jag hatar att räkna - så jag har aldrig varit i det träsket!!

Lycka till!
Gammal 2005-07-26, 09:12   #9
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
Håller med Lizzie..

Dessutom så vet du väl att din fettprocent minskar med styrketräning???
öka några kilo i muskler så ska du se hur fast du blir...
Att svälta gör dig bara sladdrig... tro mig jag har oxå hållt på sådär o det känns som om att jag fan har mindre fett % nu - 15kg tyngre än vad jag vägde som lägst
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-26, 10:18   #10
Mercci
Registered User

Tack för era svar...Men jag svälter ju knappast, jag tycker jag äter ganska bra jämfört med hur det varit förut. Men jag vet ju också att om jag vill bygga upp mig borde jag äta mer, men det är svårt, jag har alltid varit liten i maten och blir mätt på ingenting. Angående kolhydrater så är jag inte direkt "rädd" för dem, jag tycker helt enkelt bättre om kött och sådant...Ris, potatis och pasta kan jag inte med att äta, det är bara utfyllnad och smakar ingenting! Jag kan däremot äta mkt bröd, och gröt!
Men visst, eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp (har haft problem med den i 8 år, in och ut på sjukhus men aldrig fått en riktig diagnos) vilket också gjort mig väldigt kräsen och petig...
Men jag vill endå äta bra så min kropp orkar med... Om jag tränar enligt schemat (alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga), vad, när och hur mkt ska jag äta? Min ursprungliga vikt är typ 48 (alltid varit liten, vill inte äta upp mig till nått som jag inte skulle "passa i" då min kropp är väldigt petite, och, som jag nämnt innan, vid viktuppgång lägger jag främst på mig på magen)
Jag är inte ute efter att bli värsta biffen, magmuskler som Cinna har (såg bilder, väldigt snyggt! men hur lyckas man?) kan jag ju bara drömma om, men jag vill bli fastare och starkare och se frisk ut!
Och en annan sak, hur jag ska jag göra med min "frossardag", är det ett bra sätt eller ska man äta vad man är sugen på när man blir det istället?

Jag kommer bara träna hemma med fria vikter och bräda, hur tunga hantlar ska jag ha? Har två kilos nu men de är ju värdelösa till allt förutom armövningarna, men räcker det med att gå upp till 4 kg till rygg och ben?
Har ett ganska bra träningsprogram, men det går säkert att förbättra...
Insåg nu att detta kanske är fel forum att ta upp träningen. Ska jag göra ett inlägg i träningsdelen och skriva ner programmet, är det någon som vill hjälpa mig? jag vore väldigt tacksam...är trött på att trixa med fel metoder på egen hand.

Senast redigerad av Mercci den 2005-07-26 klockan 10:20.
Gammal 2005-07-26, 10:35   #11
Mercci
Registered User

tillägg:
oops sorry, läste precis att jag precis gjort det som alla hatar: bett om hjälp med mitt schema! Ahh jag är ledsen men eftersom jag varken har råd eller lust att träna på gym så kan jag ju inte heller följa alla de program som kräver olika maskiner hit och dit.
Aja, får väl köra på med mitt program (som inte är egenkomponerat utan bara en liten mixtrad variant av ett hantelschema jag hittat på nätet)
Hoppas jag inte varit till besvär.
Gammal 2005-07-26, 10:37   #12
Lizzie
Registered User

Citat:
....eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp.....

...alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga...

Har du ett stillasittande liv?? Du tränar ju ganska mycket måste jag säga! Men visst mår din mage inte bra av mycket kolhydrater, så förstår jag. Äter du bröd så får du ju i dig lite ialla fall.

Simning och Yoga är inte uppbyggande pass- det är konditionspass det oxå!
Gammal 2005-07-26, 11:50   #13
Mercci
Registered User

Men bortsett från träningen gör jag inte mkt, sitter mest vid datorn eller går runt o fixar med småsaker här hemma.

Men yoga och simning är väl ändå mer skonsamt och ger väl bättre muskler än cykling? Eller är jag helt fel ute?

Idag ska jag äta bra, men har svårt att räkna ut hur mkt käk jag behöver. Räknat ut mitt att mitt behov ligger på runt 1600 kcal /dag (enligt ica´s räknare...humm) men sen smäller jag ju i mig en massa godis ibland så jag brukar ligga på runt 1200 per dag, men detta går jag ju ner i vikt på fast sen jämnar det på nått sätt ut sig iaf. Jag har ätit en rejäl frukost idag men är redan hungrig. Ska ta mellanmål nu, hade tänkt mig en portion kvark och sen varma mackor vid tre snåret och så middag vid 20.00 (med mellanmål innan träningen, vid 18,00...) är det en bra planering?
Gammal 2005-07-26, 12:28   #14
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
aliquis, jag förstår vad du menar, jag menar magen måste ju stå ut lite, det är ju trots allt ganska mkt som ska få plats o fungera där inne. Men jag vet också att personer i min familj har en tendens att vara pinnsmala, o går de upp i vikt så sätter sig allt...på magen! Jag har inte mkt kroppsfett, muskler syns väl på både armar och rumpa, lår osv. Men på magen sitter det en liten "påse" som är störig. Det verkar inte vara möjligt att få bort den, förutom vid ytterliggare viktnedgång men så dum är jag ju inte.
Vid den vikten tror jag inte du har någon påse på magen, möjligtvis minimala magmuskler och lite hud över dem men inget annat.
Citat:
Det där med att räkna kalorier har jag SKITSVÅRT för att släppa, vet att jag bara är nojjig men när man gjort det så längre så kommer det automatiskt. Kanske någon som har nått ips?
Tja, jag gjorde misslyckad ABCDE, dvs började äta mer i 12 dagar för att jag sedan skulle äta mindre i 12 dagar, men märkte att jag inte hade gått upp så mycket i vikt att det kändes värt att gå ner så jag fortsatte äta
Citat:
Lizzie, du undrar vad jag äter så jag ska skriva ner en ganska typisk dag.
Jag har förut bara ätit två stora mål om dagen pga sen frukost men sen har det blivit ett stort kvällsmål iaf så nu ska jag börja med att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och se hur det funkar.
Aja, men så här har det sett ut innan: (det är för lite jag vet, men jag blir mätt på detta...)
Nej, du håller dig flytande
Citat:
Frukost 10,00: Grov smörgås med mjukost och kalkon. Ett kokt ägg, Stort äpple
Här var det enkelt, två smörgåsar och ägg , kanske gå upp till tre tom, eller göra lite havregrynsgröt också.
Citat:
Mellanmål 14.00: Nyponsoppa med keso, frukt
Flytta det till kl 13 , svårt att veta vilka mängder det rör sig om, antar att det är småskvättar, ta en macka till isf?
Citat:
Middag 16,00: Kyckligfilé med grillade rotfrukter, ev nån sås
Ser ut som du har missat kolhydraterna, potatis/ris/pasta till.
Citat:
Kvällsmål 19,00-20.00: Fruktsallad (russin, frukt, nötter ev keso) eller några mackor alternativt yoghurt och Allbran
Ser ok ut, bara att öka på mängden.
Citat:
Ska nu försöka få i mig två lagade mål mat varje dag, typ frukost vid 10, lunch vid 3 och middag vid 7-8 tiden, med mellanmål därimellan. Efter min ätstörningsperiod har jag märkt hur viktigt det är för mig att äta REGELBUNDET, o det går aldrig mer än tre timmar mellan måltiderna.

Vad jag menade med känslig mot socker är att jag "höll uppe" från det så länge att jag nu blir alldeles hyperaktiv när jag äter för mkt sött, eller i värsta fall blir sugen på ännu mer och bara vräker i mig.
Du måste inte äta socker så det gör väl inget. Det där med att vräka i sig känner jag igen iaf, åt glass då o då innan/när jag började träna, sedan råkade jag ju gå ner i vikt och vid något tillfälle slutade jag med glassen, men så när jag väl köpte hem det tog jag de sex strutar som fanns i paketet och gick ut o åkte inlines i en timme för att kompensera... Så jag slutade äta glass, men hade kanske varit bra om jag åkte massa inlines nu med ;D
Citat:
Jag tycker inte om kakor, tårtor o sådant, men har en svaghet för glass och naturgodis och det vill jag unna mig ibland.
Jag tror det är din kropp som blir överlycklig när den får vad den tror är mängder av energi (för att blodsockret stiger så snabbt), om du börjar äta mer kommer nog sötsuget/behovet/reaktionen att minska. Jag känner inget som helst behov av någon sötsak nu, kan köpa läkerol för smakens skull som sagt men det är ju inte för blodsockerbergodalbanan.
Citat:
Jag har svårt att ge upp konditionsträningen eftersom jag inte vill lägga på mig allt för mkt fett, tycker dessutom den träningen är mkt roligare än styrketräningen (jag behöver ta ut mig rejält ibland för att stressa ner)
Tränar du inte redan med fria vikter och basövningar så börja med det, tror träningen blir roligare då. Kör exempelvis styrketräning tre gånger i veckan och kondition två.
Citat:
Yoga har jag testat men jag har svårt för att slappna av och verkligen komma in i rörelserna. Däremot tycker jag om att simma, och det ska ju vara skonsamt för kroppen...Vore det bättre om jag bytte ut ett spinningpass mot simning?
Din kropp lär ju vara rätt van med att röra på sig? Spinning är väl bra mycket intensivare än simning? Gör det du tycker är roligast.
Citat:
Jag har varit sjukskriven några veckor nu o nästa vecka kommer bli min "komma igång vecka".
Hoppas ni har några bra tips, och tack för era svar hittills!
Gammal 2005-07-26, 12:34   #15
aliquis
Banned User

aliquiss avatar

Citat:
Tack för era svar...Men jag svälter ju knappast, jag tycker jag äter ganska bra jämfört med hur det varit förut. Men jag vet ju också att om jag vill bygga upp mig borde jag äta mer, men det är svårt, jag har alltid varit liten i maten och blir mätt på ingenting. Angående kolhydrater så är jag inte direkt "rädd" för dem, jag tycker helt enkelt bättre om kött och sådant...Ris, potatis och pasta kan jag inte med att äta, det är bara utfyllnad och smakar ingenting! Jag kan däremot äta mkt bröd, och gröt!
Ät bröd o gröt då, inget säger att du MÅSTE äta ris, potatis och pasta, men med någon sås eller krydda borde ju även det smaka något?
Citat:
Men visst, eftersom jag har ett ganska stillasittande liv så känns det inte så nödvändigt med ett högt kolhydratintag. Min mage är känslig och svullnar lätt upp (har haft problem med den i 8 år, in och ut på sjukhus men aldrig fått en riktig diagnos) vilket också gjort mig väldigt kräsen och petig...

Citat:
Men jag vill endå äta bra så min kropp orkar med... Om jag tränar enligt schemat (alt. byter ut ett konditionspass mot något uppbyggande istället, typ simning eller yoga), vad, när och hur mkt ska jag äta? Min ursprungliga vikt är typ 48 (alltid varit liten, vill inte äta upp mig till nått som jag inte skulle "passa i" då min kropp är väldigt petite, och, som jag nämnt innan, vid viktuppgång lägger jag främst på mig på magen)
Börja med att lägga på 600-800kcal och se om det verkligen blir så farligt som du tror?
Citat:
Jag är inte ute efter att bli värsta biffen, magmuskler som Cinna har (såg bilder, väldigt snyggt! men hur lyckas man?) kan jag ju bara drömma om, men jag vill bli fastare och starkare och se frisk ut!
Du behöver nog inte oroa dig för att bli värsta biffen.
Citat:
Och en annan sak, hur jag ska jag göra med min "frossardag", är det ett bra sätt eller ska man äta vad man är sugen på när man blir det istället?
Vad känner du för?
Citat:
Jag kommer bara träna hemma med fria vikter och bräda, hur tunga hantlar ska jag ha? Har två kilos nu men de är ju värdelösa till allt förutom armövningarna, men räcker det med att gå upp till 4 kg till rygg och ben?
Nej , även om du är rätt liten borde du ju kunna träna ben o rygg med säg 20-30kg stång och grejer. Är nog bättre att du börjar på ett riktigt gym.
Citat:
Har ett ganska bra träningsprogram, men det går säkert att förbättra...
Insåg nu att detta kanske är fel forum att ta upp träningen. Ska jag göra ett inlägg i träningsdelen och skriva ner programmet, är det någon som vill hjälpa mig? jag vore väldigt tacksam...är trött på att trixa med fel metoder på egen hand.
Gör ett inlägg till du.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:53.