Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-17, 10:11   #1
Bumpsan
Registered User

Bumpsans avatar

Reg.datum: Sep 2004
Red face Färsk pasta?

Jag är ingen stor fanatiker av pasta men nu har jag smakat den färska pasta o muuuums va gottit de är!!
Min fråga är nu, är de någon skillnad på färsk och "vanlig" pasta? Självklart är väl fullkornspasta de alldra nyttigaste men man kan ju inte vara nyttig alltid!

Charlotte
Bumpsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 10:31   #2
Frazze
Registered User

Frazzes avatar

Reg.datum: Jan 2002
Det finns fullkornsvarianter av färskpasta också.
Frazze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 10:32   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Näringsmässigt är det ingen skillnad om inte ingredienserna skiljer (Ägg kanske ingår? I sådana fall är det knappast en nackdel). Även GI-mässigt är färsk pasta rätt likvärdig med den torra varianten, dvs relativt lågglykemiskt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 10:51   #4
Jashguim
Registered User

Reg.datum: Dec 2004
Skillnaden är priset...
Jashguim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 11:18   #5
Lizzie
Registered User

Reg.datum: Apr 2005
Har inte färskpasta mycket högre Gi än fullkornspasta?? Tänkte mest på fiberhalten är högre i fullkorn och koktiden på färkpasta är väl typ 1 minut och då är den överkokt ändå - mjuk som gröt.
Lizzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 11:26   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lizzie
Har inte färskpasta mycket högre Gi än fullkornspasta?? Tänkte mest på fiberhalten är högre i fullkorn och koktiden på färkpasta är väl typ 1 minut och då är den överkokt ändå - mjuk som gröt.
Fullkornspasta och standardpasta har i princip likvärdigt GI, och färsk pasta är inom samma intervall (65-75).

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-17, 11:59   #7
Highlander
Registered User

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Fullkornspasta och standardpasta har i princip likvärdigt GI, och färsk pasta är inom samma intervall (65-75).
gäller detta även snabb-pasta typ snabbmakaroner?
Highlander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-17, 16:02   #8
Lizzie
Registered User

Jag fattar inte hur den mjuka och fiberfattiga färskpastan kan ha samma GI som en fullkornspasta som innehåller mer fibrer och som är fastare i strukturen. Man ska väl välja pasta som har lite längre koktid och som är lite större i storlek - det tar längre tid för kroppen att bryta ner och bör därför ha högre GI? Har jag fel?
Gammal 2005-07-17, 16:24   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Citat:
Jag fattar inte hur den mjuka och fiberfattiga färskpastan kan ha samma GI som en fullkornspasta som innehåller mer fibrer och som är fastare i strukturen. Man ska väl välja pasta som har lite längre koktid och som är lite större i storlek - det tar längre tid för kroppen att bryta ner och bör därför ha högre GI? Har jag fel?
Fibermängden i pasta har ingen effekt på GI.

"These results emphasize that food form rather than fiber may be important in determining the glycemic response and that pasta may be a useful source of carbohydrate in the diabetic diet."

Diabetes Care. 1983 Mar-Apr;6(2):155-9 Glycemic response to wheat products: reduced response to pasta but no effect of fiber.

Inte heller koktiden.

"The GI of spaghetti was not significantly affected by cooking for 5 or 15 min (45 +/- 6 and 46 +/- 5, respectively), or by protein enrichment (38 +/- 4)."

Diabetes Care. 1986 Jul-Aug;9(4):401-4. Glycemic response to pasta: effect of surface area, degree of cooking, and protein enrichment.

Fullkornspasta har likvärdigt GI som standardpasta, men fullkornsvarianten ger större insulinfrisättning.

"There was no difference in glycemic response between either form of spaghetti... There was no difference in insulin response between WB and SB but BS had a greater response than WS."

Diabetes Res Clin Pract. 1987 Jul-Aug;3(4):221-6. Post-prandial glucose and insulin responses to different types of spaghetti and bread.

Angående PM-rådgivning!
Gammal 2005-07-17, 19:05   #10
Lizzie
Registered User

Okey, där rasade min kunskaper om pasta. Nu är alltså nudlar likvärdiga med fullkornspastan, eller fullkornspastan ger tom högre insulinsvar. Stämmer det, min engelska är inte på topp. Jag kan inte förstå varför inte fiberhalten och strukturen i pastan skulle vara betydande, när det gör det på andra livsmedel.

Alltid lär man sig något nytt...

(de foskarrapporterna du hänvisade till var gjorde 1983-1987, det kan inte finnas några nyare, som visar annat??)

Senast redigerad av Lizzie den 2005-07-17 klockan 19:12.
Gammal 2005-07-17, 19:29   #11
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Nu är alltså nudlar likvärdiga med fullkornspastan, eller fullkornspastan ger tom högre insulinsvar.

Nudlar var väl iofs inte med alls (snabbnudlar har lågt GI, men är späckade med (dåligt) fett). Det är mer näring i fullkornspasta, så den är nyttigare än standardpasta.

(de foskarrapporterna du hänvisade till var gjorde 1983-1987, det kan inte finnas några nyare, som visar annat??)

Nej. Och många GI-värden i tabeller du hittar på nätet är baserade just på studier från 80-talet, i synnerhet Jenkins DJA, Wolever TMS, Taylor RH, et al. Glycemic index of foods: a physiological basis for carbohydrate exchange. Am J Clin Nutr 1981; 34: 362-6.

Åldern på en studie saknar betydelse, om det är en vetenskapligt korrekt utförd studie och mätmetoderna fortfarande är domsamma. Och i GI-fallet är det fortfarande exakt samma tillvägagångssätt.

Man gör oftast inte nya GI-studier på samma livsmedel; det är inga resultat som behöver ifrågasättas.

Vi har samma GI-värden som studierna från tidigt 80-tal på spaghetti i Eur J Clin Nutr. 2002 Aug;56(8):735-9. A comparison between an in vitro method to determine carbohydrate digestion rate and the glycemic response in young men.

Angående PM-rådgivning!

Senast redigerad av King Grub den 2005-07-17 klockan 19:32.
Gammal 2005-07-18, 08:56   #12
Lizzie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Man gör oftast inte nya GI-studier på samma livsmedel; det är inga resultat som behöver ifrågasättas.
Nej, det försår jag men...vad har alla fått ifrån att ju ju längre koktid och ju större pastan är - ju lägre GI? Det står så i många böcker och det lärs ut så även i näringslära på olika skolor.
Gammal 2005-07-18, 10:08   #13
tenchi
mupp

tenchis avatar

Reg.datum: Dec 2002
Citat:
Nej, det försår jag men...vad har alla fått ifrån att ju ju längre koktid och ju större pastan är - ju lägre GI? Det står så i många böcker och det lärs ut så även i näringslära på olika skolor.
`

undra varför folk blir förvirrade och misslyckas med sin kosthållning/diet/viktnedgång.
tenchi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-07-18, 10:12   #14
Sparrisen
Registered User

Sparrisens avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Highlander
gäller detta även snabb-pasta typ snabbmakaroner?
'
Ja
Gammal 2005-07-18, 10:36   #15
Frippe_L
Registered User

Frippe_Ls avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Bumpsan
Jag är ingen stor fanatiker av pasta men nu har jag smakat den färska pasta o muuuums va gottit de är!!
Min fråga är nu, är de någon skillnad på färsk och "vanlig" pasta? Självklart är väl fullkornspasta de alldra nyttigaste men man kan ju inte vara nyttig alltid!

Charlotte
Nej det är väl mer pizza och kebab som gäller för dig?
Citat:
Ursprungligen postat av brajjan Visa inlägg
Kanske beror på att du är man och din syrra är kvinna? Män brukar ha lättare för matte medans kvinnor har mer social gärna?
Frippe_L är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:38.